עימות חריף בין ליצמן וגמזו: קבינט הקורונה שוב לא הגיע להסכמות

קבינט הקורונה התכנס היום כדי לדון בדרכי התמודדות עם התחלואה, אך בעקבות עימותים בין חבריו, הוחלט להמשיך את הדיון ביום שני • שר השיכון יעקב ליצמן התנגד למתווה הרמזור שמוביל פרופ' גמזו: "מבצע איפה ואיפה" • גמזו: "שרי הקבינט הביעו תמיכה גורפת במתווה שהצגתי להם"

ישיבת ועדת השרים למאבק בקורונה הסתיימה ללא הסכמה ולאחר ויכוחים חריפים.

הקבינט התכנס היום בכדי לייצר תמונת מצב עדכנית של התחלואה בישראל ולקבל החלטות באשר לניהול משבר הקורונה, אך לאחר דיון של כשעתיים ועימות בין השר יעקב ליצמן לפרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, הוחלט להפסיק את הדיון ולא לקבל היום כל החלטה. הקבינט ייתכנס מחדש ביום שני להמשך דיון וקבלת החלטות.

לדברי גורם בממשלה, הישיבה הייתה אמורה לעסוק באחידות המגבלות על מקומות סגורים ופתוחים, אך הרוחות התלהטו במהרה ובמהלך הדיון "ליצמן התנפל על גמזו, וטען כי הוא מבצע איפה ואיפה - ותקף אותו כשהוא שואל - למה אתם מאפשרים מופעי תרבות של 500 בני אדם ומגבילים את מספר המתפללים בבתי הכנסת ובחוץ". שר הבריאות יולי אדלשטיין השיב כי הם קיבלו תו סגול שמדבר על כסאות בהפרדה וקפסולות, אך הנושא לא הגיע לכדי הסכמה. סוגיית הטיסות לאומן הוזכרה, אך לא נדונה והוויכוח העיקרי הוא סביב התפילות בחגים בבתי הכנסת.

לטענת השרים החרדים, אין פרמטר אחיד בנוגע לתחלואה בערים ולהגבלת התנועה בערים "אדומות". בישיבה דרש ליצמן כללים אחידים לכל מקום באשר הוא, ללא פרמטרים מבדילים. לדברי ליצמן, אין פרמטרים אחידים, ויש חשש שיוחלט על עיר חרדית מסוימת כאדומה, בעוד שבערים לא חרדיות יהיה מספר גדול יותר של חולים, אך "היד תהיה פחות קלה על ההדק". לדברי גורם בממשלה, ליצמן דרש תחילה כללים אחידים לכל, עוד קודם לדיון הנוגע לרמזור.

בעניין הרמזור, הטענה הייתה כי "אתם עושים רמזור, אבל תתנו מפתח אחיד באופן שאנשים שיחיו בערים אדומות עם סגר, לא יחיו בתחושה שבמקומות אחרים עם חולים פותחים. צריך להיות מפתח אחיד". לדברי גורם בממשלה, גמזו הגיע "לא מוכן, עם הסברים שאינם מניחים את הדעת", ועל כן הוחלט לדחות החלטות ודיון עד יום שני הקרוב, ועד אז לנסות למצוא מפתח אחיד לעניין המקומות הסגורים והפתוחים.

למרות חוסר ההסכמות והעימותים בישיבות, בהודעה שהוציא פרופ' גמזו בסיום הישיבה, הוא נשמע אופטימי לגבי עתיד המודל שלו. גמזו אמר כי "שרי הקבינט הביעו תמיכה גורפת במתווה שהצגתי להם ובהימנעות מסגר. אני משוכנע כי מודל הרמזור לרשויות המקומיות יאושר בהתאמות שיידרשו, ובלבד שבריאות הציבור תישמר ושלא יוטלו הגבלות שאינן מותאמות לתחלואה המקומית".

בנוסף, קרא פרופ' גמזו לא לטוס השנה לאומן להשתטחות על קבר הרב נחמן מברסלב, וזאת מחשש לאירוע הדבקה המוני לא רק בקרב אלפי הנוסעים, אלא גם בקרב התושבים המקומיים באוקראינה. הוא ציין כי הוא מקווה שמנהיגי שתי המדינות יפעלו לעצירה מוחלטת של המשלחות לאומן השנה, מתוך גילוי אחריות לבריאות הציבור. לדברי גמזו: "על הממשלה להנחות את רשות שדות התעופה למנוע טיסות ישירות לאוקראינה, מסיבות בריאותיות".

גמזו: שליש מהחולים חרדים

בזמן המועט שהוקדש לדיון הקבינט, הציג הפרויקטור פרופ' גמזו את מגמות התחלואה בישראל. מספר הנדבקים היומי לא פחת השבוע מ-1,700-1,600 חולים חדשים ביום, כאשר לדבריו של גמזו, יותר משליש מהם חרדים (36-39%). גמזו אף העלה את החשש שהחרדים לא ניגשים מספיק להיבדק, ושחולים רבים ממשיכים להסתובב ולהדביק מבלי שהם מאותרים.

לפי נתוני משרד הבריאות, היישובים האדומים בישראל נכון להיום הם ירושלים, בני ברק, מודיעין עילית, רהט, כפר קאסם, אום אל פחם, טירה, עילוט, סכנין, ג'דיידה-מכר, בית ג'ן, חריש, כפר ברא, אבו גוש, דליית אל כרמל, עמנואל, בענה, כפר תבור, עוזייר, עוספיה, לפיד ושייח' דנון. בישובים מסויימים, אחוז הבדיקות החיוביות הינו גבוה מאוד; אתמול, למשל נמצאו חיוביות 29% מהבדיקות שנלקחו בכפר ברא, 22% מהבדיקות בחריש, 25% מהבדיקות בעילוט, 20% מהבדיקות במודיעין עילית, ו-15% מהבדיקות בבני ברק.

התוכנית של גמזו להתמודדות עם התחלואה

לפי תוכנית גמזו, עד ה-18.9 ימשיך המאמץ להקמת תשתית וצמצום התחלואה. מודל הרמזור ייכנס לפעולה ב-1 בספטמבר, ובניית המערך לקטיעת שרשראות הדבקה תיכנס לשלב מתקדם. יומלץ לסגור את מערכת החינוך בערים אדומות (למעט ישיבות ומוסדות במתכונת פנימיה). גמזו שואף להגביל את הטיסות לאומן, ולהפעיל מתווה תפילה בימי הסליחות והחגים, תוך הקפדה על מתווה הישיבות. לקראת סיום שלב א', ייבחנו ממדי התחלואה. אם התחלואה תהיה דומה למצב הנוכחי או אם בתי החולים יתקרבו למצב של אי ספיקה, יתבצע מעבר לשלב ב' בתוכנית.

שלב ב' מתייחס להפעלת מגבלות בתקופת החגים, אם לא תופחת התחלואה. בערים אדומות תוגבל התנועה בשכונה/ יישוב, ויופעל מתווה תפילות מיוחד המעודד תפילה בחוץ. בנוסף, ייבחרו ימים לסגירת מסחר, קניונים, שווקים, מסעדות, בתי קפה, ויותרו שירותי משלוחים בלבד. מערכת החינוך תסגר לחלוטין, וכך גם מקומות עבודה מקבלי קהל. המגזר הציבורי יעבוד במתכונת חירום, ומפעלים/משרדים יפעלו עם מינימום הכרחי של עובדים, עד 30%. ענפי משק פרטניים יוגבלו, "תוך בחינת פיצוי הולם". בימי ראש השנה וכיפור, לפי מתווה זה, תוגבל התנועה לכדי 500 מטרים מהבית לכלל הציבור, ובדומה לפסח - החגים יתקיימו במסגרת המשפחה הגרעינית בלבד.

מתווה "ריסון מהודק" הנו כאמור תוכנית גמזו להתמודדות עם עלייה בתחלואה, והוא יובא לכדי יישום בכפוף להחלטת הפוליטיקאים, אם לא יפחת מספר החולים מתוספת של 400 ליום בתוך ארבעה שבועות. לפי המתווה, עסקים יעבדו תחת התו הסגול, לרבות קבלת קהל. קניונים, שווקים, מופעי תרבות, תיירות ואירועים ייסגרו, ומערכת החינוך תפעל רק בכבות הנמוכות. תותר פעילות פנאי ונופש במרחב הפתוח, לרבות ים ופארקים. בהתאם לבקשת הממשלה, יעבוד המגזר הציבורי והפרטי במתכונת חירום של 30%. בישובים האדומים תוגבל התנועה ל-500 מטרים, ומקומות העבודה יוגבלו ל-30% פעילות. מסחר ומשרדים עם קבלת קהל יוגבלו למזון ודלק בלבד, ואילו מערכת החינוך לא תפעל, למעט החינוך המיוחד. גם התחבורה הציבורית תופסק, למעט קווים נבחרים.

במל"ל שואפים לשמור על מרבית המשק פתוח

גם המל"ל הציגו בישיבה את עמדתם. המל"ל לא המליצו היום על סגר, אלא מעבר ל"מצב כתום", כפי שהוגדר בהצעת המל"ל בחודש מאי. במודל זה, יוטלו צעדים ארציים שפגיעתם המשקית נמוכה; השאיפה היא לשמור על מרבית המשק פתוח - תעשיה, בניה, חקלאות, משרדים ללא קבלת קהל המונית. מסחר בחנויות יוסיף להתקיים, לפי תו סגול. עם זאת, הקניונים והשווקים ייסגרו, וכך גם מסעדות, ענף האירועים וכן אירועי תרבות. כך גם תוטל מגבלה על מפגשים חברתיים וספורט שלא מבוצע בקבוצות קטנות באוויר הפתוח. הגדרה זו תואמת את מצב התחלואה כפי שהוגדר בתוכנית המל"ל להפעלת כלים מדינתיים בכפוף למצב התחלואה; התפשטות איטית של המגפה ברחבי הארץ, זמן הכפלה ארוך משבוע.