הפירמידה ממשיכה לרעוד: דסק"ש הפסידה 104 מיליון שקל ברבעון השני ולא תוכל לחלק דיבידנדים לאי.די.בי

למרות רווח ברבעון השני סיכמה אי.די.בי את המחצית הראשונה של 2020 עם הפסד של 749 מיליון שקל, והיא ממשיכה לשאת על גבה הערת "עסק חי" בשל מצבה הכספי והתזרימי הקשה

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

קבוצת אי.די.בי פתוח, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, רשמה ברבעון השני של 2020 רווח נקי של 95 מיליון שקל, בזכות העלייה בשווי 82% ממניות חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש) המשועבדות לטובתה. עם זאת, במחצית הראשונה של השנה רשמה החברה הפסד עתק של 749 מיליון שקל והיא ממשיכה לשאת על גבה הערת 'עסק חי' מרואי החשבון שלה, בשל מצבה הכספי והתזרימי הקשה.

בעקבות ההפסד הכבד, הציגה אי.די.בי הון עצמי שלילי (גירעון בהון) של 1.008 מיליארד שקל נכון לסוף חודש יוני, ושווי נכסי נקי (NAV) שלילי של 862 מיליון שקל. לאי.די.בי חוב של 2.033 מיליארד שקל (במונחי פארי) למחזיקי אגרות החוב שלה משלוש הסדרות (ט' י"ד-ט"ו), והיא נמצאת כיום במגעים עמם בניסיון להגיע להסכמות על הסדר חוב שיאפשר את המשך פעילותה תחת שליטתו של אלשטיין.

אי.די.בי מחזיקה כאמור בשעבוד על 82% ממניות דסק"ש בשווי של 603 מיליון שקל, ב-8.5% ממניות כלל ביטוח בשווי של 188 מיליון שקל, ב-100% ממניות חברת התעופה ישראייר שרשומות במאזן לפי שווי של 119 מיליון שקל (כ-35 מיליון דולר) וכן ב-25.8% ממניות חברת הנדל"ן IDBG שמוערכות בשווי של 131 מיליון שקל. כמו-כן' לחברה נכסים נוספים ובראשן ההשקעה בשותפות חיפושי הגז מודיעין, אותם היא מעריכה בכ-20 מיליון שקל.

אלשטיין הוא בעל השליטה בחברת אירסה הציבורית, שמניותיה נסחרות בארה"ב לפי שווי של כ-350 מיליון דולר. אירסה שולטת בחברת דולפין הפרטית, שמחזיקה ב-100% ממניות אי.די.בי וב-84% ממניות דסק"ש.

במקביל לדוח הרבעוני, פרסמה אי.די.בי תזרים חזוי, ולפיו התחילה את המחצית השניה של 2020 עם כ-88 מיליון שקל בקופה. כמו-כן, אמורה החברה לקבל עד תחילת ספטמבר הזרמה של 70 מיליון שקל מבעלת השליטה דולפין בגין התחייבות שניתנה אשתקד, וכן עוד 18 מיליון שקל בגין ריבית הקשורה למכירת מניות דסק"ש לבעלת השליטה.

בנוסף, תידרש אי.די.בי למכור בשבועיים הקרובים עוד כ-3.5% ממניות כלל ביטוח שאמורות להניב לה כ-82 מיליון שקל. כך, שהחברה תידרש למקורות נוספים בהיקף של 188 מיליון שקל כדי לעמוד בפירעון התחייבויותיה ב-2020.

לדברי אי.די.בי, מקורות אלו יוכלו להגיע ממכירת ההחזקות בישראייר, IDBG ומודיעין. עם זאת, אצל החברה ואצל בעל השליטה מעדיפים עוד קודם לכן לסכם עם מחזיקי האג"ח על הסדר החוב, שאמור להנחית תספורת של כ-80% על כתפיהם של מחזיקי אג"ח ט' הלא מובטחת, להם חייבת החברה כ-908 מיליון שקל (במונחי פארי).

ישראייר ספגה השנה ירידה חדה בשוויה בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה בעולם, שפגעה קשות בפעילותן של כל חברות התעופה בעולם. ישראייר אומנם ידעה להתאים עצמה למצבה בצורה הטובה ביותר מבין שלוש חברות התעופה הישראליות, אולם למרות זאת הופחת שוויה בכ-20% עד 25% והמגעים למכירתה של ישראייר הפכו מורכבים יותר.

אי.די.בי מחזיקה ב-100% ממניות אי.די.בי תיירות, שמחזיקה ב-100% ממניות ישראייר. ברבעון השני של 2020 ירדו הכנסות אי.די.בי תיירות ב-80% ל-42 מיליון שקל והיא רשמה הפסד תפעולי של 25 מיליון שקל. בסיכום המחצית הראשונה של השנה רשמה אי..די.בי תיירות ירידה של 43% בהכנסות ל-220 מיליון שקל וזינוק של 294% בהפסד התפעולי ל-63 מיליון שקל.

הפסד של 302 מיליון שקל לדסק"ש במחצית הראשונה

דסק"ש רשמה ברבעון השני של 2020 הפסד של 104 מיליון שקל, שהשלים הפסד של 302 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה. בעקבות ההפסד הציגה דסק"ש יתרה שלילית של רווחים ראויים לחלוקה בגובה של 892 מיליון שקל, כך שהיא אינה יכולה לפי שעה לחלק דיבידנדים, שיועברו מדולפין למימון החוב של אי.די.בי.

במקביל, הובילו הפסדי דסק"ש להתכווצות ההון העצמי שלה ל-1.552 מיליארד שקל נכון לסוף יוני. עם זאת, השווי הנכסי הנקי (NAV) שלה היה נמוך יותר בסוף יוני ועמד על 720 מיליון שקל בלבד, כאשר רמת המינוף (LTV) של דסק"ש עמדה על כ-81%. מאז השתפר המצב בעקבות העליות בבורסה, וכעת מסתכם ה-NAV ב-947 מיליון שקל, בשעה שרמת המינוף עומדת על 63% בלבד.

נכון לסוף יוני החזיקה דסק"ש במניותיה של חמש חברות ציבוריות: שופרסל, סלקום, נכסים ובניין, מהדרין ואלרון, בשווי שוק כולל של 3.62 מיליארד שקל. כמו-כן, החזיקה החברה בנכסים פרטיים בשווי מוערך של 134 מיליון שקל, ובראשם ב-68.8% ממניות בית ההשקעות אפסילון בשווי של 55 מיליון שקל.

עם זאת, מאז הספיקה דסק"ש למכור את מלוא החזקותיה (26%) במניות שופרסל בתמורה נטו של 1.45 מיליארד שקל. סכום זה הצטרף ל-638 מיליון שקל שהיו בקופת החברה בסוף חודש יוני, כאשר עד סוף 2020 היא נדרשת לפרוע תשלומים של 415 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה.

כמו-כן בשנת 2021 ובמחצית הראשונה של 2022 נדרשת דסק"ש לפירעונות נוספים של 778 מיליון שקל ו-43 מיליון שקל, בהתאמה למחזיקי האג"ח שלה. עם זאת, סכומים אלו עשויים להשתנות, לאחר שהחברה הכריזה במקביל לפרסום הדוח על תוכנית לרכישה עצמית של אג"ח שלה בסכום של עד 300 מיליון שקל.

דסק"ש סגרה את שבוע המסחר האחרון בבורסה בשווי של 734 מיליון שקל. לחברה חוב של כ-3.7 מיליארד שקל (במונחי פארי) למחזיקי האג"ח שלה מסדרות ו' ו-י', הנסחרות כיום בבורסה לפי תשואות שנתיות לפדיון של עד 10%.