"מעריך שהבוקר הזה התרחקנו מאוד מבחירות, עד כדי דחייתן"

כך אמר אופיר אקוניס בוועידה הכלכלית לאור ההסכם עם איחוד האמירויות • עוד התייחס לבני גנץ ("לדעתי הוא לא מתאים לכהן כראש ממשלה") ולבנימין נתניהו ("אם כך נשמע אדם בדמדומי כהונתו, מנת חלקנו היא שהוא יהיה ראש הממשלה ברוב שנות העשור הקרוב")

"אני מעריך שהבוקר הזה התרחקנו מאוד מבחירות, עד כדי דחייתן. הרעיון של בחירות בחודש נובמבר הוא רעיון שגוי, לא רק מבחינת התקציב אלא גם מבחינה חברתית. הדבר האחרון שישראל היתה צריכה הוא בחירות". כך אמר השר לשיתוף פעולה אזורי וחבר הכנסת אופיר אקוניס בוועידה הכלכלית לאור ההסכם עם איחוד האמירויות.

"אני מקווה מאוד שנגיע להסכמות והבנות בין הליכוד לכחול לבן על דחיית האישור בקריאה שנייה והשלישית של תקציב המדינה, ובמקביל דחייה בוויכוח על המינויים, וכמה ויכוחים נוספים שיש בינינו. הדבר הזה ירחיק במידה ניכרת, לפחות בשלושה חודשים וחצי, ויכוח שאני לא בטוח שלא יתחדש אחרי החגים. אולי העסק לא עובד.

"אני מאמין ומקווה שיאושר התקציב. לפחות בממשלה. משרדי הממשלה חייבים להתחיל לפעול, כרגע משרדי הממשלה שרויים בתרדמת כלכלית, שגרועה מאוד למשק. דפוס הפעולה של הממשלה היה קשה עד בלתי אפשרי מיומה הראשון. את הדבר הזה יש לנו זמן להסדיר. האזרחים רוצים יציבות, תקציב, הם לא רוצים סגר בחגים".

לשאלה האם אחרי שיידחו בשלושה וחצי חודשים הממשלה תתפקד, ענה כי "אני מקווה שהזמן הזה ייצר מנגנון שייטיב עם עבודת הממשלה. הרעיון הפריטטי הוא מורכב, אבל הוא מחייב הסכמה הדדית. היו לנו רוב קולות כדי להעביר תקציב באופן חד צדדי. אני מקווה שנוכל להסדיר את עבודת הממשלה באופן מיטבי, וכך גם עוד רעיונות כלכליים.

"100 מיליארד שקל של תוכניות סיוע קיבלו אזרחי ישראל מהממשלה, בצורת מענקים, חל"תים ועוד. אלו דברים שצריך לשלם, ויכול להיות שהמצב הכלכלי יחייב אותנו לעוד תוכניות כלכליות. לשם כך נדרשת יציבות".

בני גנץ יגיע לכס ראש הממשלה?
"אתה שואל אדם שלא הצביע בשבילו ולא רוצה שזה יקרה. הוא בעצמו אמר שכל בוקר הוא קם ולא רוצה ללכת לבית הספר. לי כתלמיד תיכון לא הפריע להגיע לבית הספר. לדעתי הוא לא מתאים לכהן כראש ממשלה".

ראש הממשלה הכחיש את מכירת מטוסי ה-F35 לאמירויות. איפה זה עומד?
"המדיניות הישראלית לא השתנתה. ישראל מתנגדת למכירת נשקים שוברי שוויון למדינות באזור. המדיניות האמריקאית מעודדת סחר של טכנולוגיות צבאיות למדינות אחרות, וזו עמדה שגם היא לא משתנה. ההסכם בין ישראל לבין האמירויות לא מאפשר את הדבר הזה. יש מדינת אויב לא רחוק מאיחוד האמירויות, והיא רוצה להגן על עצמה. האם האינטרס המערבי הוא שאיחוד האמירויות יגנו על עצמם מפני מתקפות? זה לשיקול דעתה של ארה"ב. אנחנו לא שינינו את עמדתנו".

משרדו של אקוניס הוא זה שאמור לבצע את עבודת ההתכווננות להסכם מול האמירויות, והוא מתייחס לכך ברצינות. "המשק שלנו קיבל הזדמנות אדירה, חד עשורית - הרעיון של השקעות העתק של איחוד האמירויות בישראל", אמר. 

"אנחנו מעריכים שהיקף הסחר בין ישראל לאמירויות יכול להגיע ל-500 מיליון דולר, וזה רק בתחילתו של הקשר. ככל שהוא יילך ויעמיק, הסכומים יעלו. יש פוטנציאל אדיר. זה כר נרחב לשיתוף פעולה אדיר במגוון תחומים".

אלו תחומים למשל?
"למשל, אנרגיה סולארית. ישראל עושה מעט מדי בנושא הזה עבור עצמה, אבל תחשוב - אם יש כאן כל כך הרבה ימי שמש, מה קורה במפרץ. מבחינת חקלאות והאקלים באילת ובערבה, יש פה מקור אדיר לשיתוף פעולה בתחום האגרוטק והטפטפות".

האם החתימה על ההסכם תדחוף עוד מדינות?
"אני לא יודע אם זה יהיה לפני החתימה בספטמבר או אחריה, אבל אין לי ספק שזה יהיה בשנה הקרובה. קיימנו קשרים ארוכי שנים עם ממלכת ירדן, ובסופו של דבר בשלו התנאים להחצנתם. זה יקרה עם עוד מדינות באזור".

מה יאפשר ההסכם?
"חתימת ההסכם תאפשר פתיחת שגרירויות ופתיחת קווי תעופה. אני כבר שומע מסביבי אמירות כמו 'חופשתנו הבאה היא בדובאי או באבו דאבי'. ביקרתי בדובאי בכנס של קרן המטבע, ואם התרשמתי אז, לפני 16 שנה, אין לי כל ספק שההתקדמות שם מפעימה ליבו של כל אדם. אני קורא לאנשי עסקים משלל התחומים - להעלות הילוך עם החתימה על ההסכם, ולהאיץ את העסקים עם איחוד האמירויות, כדי להביא שגשוג ושלום בר קיימא לאורך דורות".

אתה מלווה את נתניהו הרבה שנים. האם רואים בליכוד את דמדומי הכהונה שלו? מתכוננים לזה?
"ההסכם הוא מצוין בכל פרמטר. הייתי מצפה מאנשים שחרטו על דגלם את נושא השלום לאורך השנים לא להיות צבועים ולא לומר שהוא עשה את זה כי הוא אמור לעמוד למשפט בינואר.

"אני מדבר עם ראש הממשלה בתדירות די גדולה; אם כך נשמע אדם בדמדומי כהונתו, מנת חלקנו היא שהוא יהיה ראש הממשלה ברוב שנות העשור הקרוב. ב-28 באוגוסט 83 הגיע מנחם בגין לישיבת הממשלה ואמר את הביטוי שנגע לליבי: 'אינני יכול עוד'. זה היה בגיל 70 ושבועיים. ראש הממשלה לא מתקרב לומר משפט כזה.

"הציבור רוצה בכהונתו, והציבור יכריע. אני מכבד הפגנות, זהו יסוד הדמוקרטיה, אבל בסופו של דבר, הצבעה בקלפיות גוברת על הכל ושם הציבור מביע את שביעות רצונו מבנימין נתניהו".

גילוי מלא: הכנס נערך בשיתוף בנק הפועלים ואיגוד הדירקטורים