ועדת הכלכלה אישרה: יוארך תוקפו של חוק התעופה המעודכן עד ל-24 באוקטובר

מדובר בסעיפי חוק התעופה המגדיר את זכויות הצרכנים במקרה של ביטול טיסה ששונו בעקבות משבר הקורונה ואשר מבטלים את חובת הפיצוי מהחברות לנוסעים שטיסתם בוטלה והדוחים את משך ההחזר על הטיסה שבוטלה מ-21 ימים ל-90 ימים

נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל
נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל

ועדת הכלכלה אישרה: חוק התעופה המעודכן לתקופת הקורונה יוארך עד 24 באוקטובר. מדובר בסעיפי חוק התעופה המגדיר את זכויות הצרכנים במקרה של ביטול טיסה ששונו בעקבות משבר הקורונה ואשר מבטלים את חובת הפיצוי מהחברות לנוסעים שטיסתם בוטלה והדוחים את משך ההחזר על הטיסה שבוטלה מ-21 ימים ל-90 ימים.

החוק הנוכחי גם מאפשר לחברות התעופה להציע לצרכנים שובר במקום החזר כספי - ההחלטה נתונה בידי הצרכנים. יו"ר הוועד ח"כ יעקב מרגי הדגיש כי לא מדובר בדחיית ההחזר כספי על טיסות שבוטלו שתקף ל-1 באוקטובר ואמר: "התחייבתי לעצמי ולציבור שלא תהיה דחייה נוספת". האם אכן החוב הזה ישולם במועד? אל על לבדה חייבת יותר ממיליארד שקל לנוסעים ורק לאחרונה היא הודיעה על הארכת השהיית הטיסות שלה עד לסוף חודש ספטמבר. סמנכ"ל החברה אמיר רוגובסקי שנכח בדיון ציין כי החברה תשיב לצרכנים את כספם כאשר היא תשלים את הליך הסיוע הממשלתי, קרי הנפקה של 150 מיליון דולר ולאחריה הלוואה בהיקף של 250 מיליון דולר.

"החברות שכחו שדווקא בעת הזו חשוב פי כמה להעניק שירות לנוסעים שהן יזדקקו להם מאוד בכדי לחזור לפעילות"

חוק התעופה במתכונתו הנוכחית היה תקף עד ל-31 באוגוסט והוא כולל את האפשרות להאריך את תוקפו עד תקופה מצטברת של 9 חודשים. כעת אושרה בקשת משרד התחבורה להאריך את תוקף התיקונים עד 24 באוקטובר 2020 (כלומר שהחוק יחול על טיסות שהמריאו מה-1 בספטמבר ועד ה-24 באוקטובר).

מנהל אגף קשרי תעופה ברשות התעופה האזרחית, ישי דון יחיא הביע תקווה כי עד 24 באוקטובר תהייה התאוששות בתעופה - לפי נתונים שהוא הציג בחודש יולי נרשמה ירידה של 97% בכמות הנוסעים לעומת יולי אשתקד, ובאוגוסט הצפי הוא ל-90 אלף נוסעים בלבד לעומת 2.5 מיליון באוגוסט שגרתי.

ח"כ עידן רול אמר כי יש כשל וענף התעופה לא יחזור לטיסות בקרוב והוא לא רואה כיצד יוחזר כסף לצרכנים. ח"כ יבגני סובה שב וקרא להקים אתר אינטרנט או מוקד טלפוני למענה לפניות הציבור, שלדבריו מבולבל ולא מבין מה המשמעות של התיקונים השונים - בקשה זו מקבלת משנה תוקף כשהציבור לא מצליח לקבל מענה מחברות התעופה עצמן למעט הודעה לקונית כי עובדי החברה בחל"ת. "החברות שכחו שדווקא בעת הזו חשוב פי כמה להעניק שירות לנוסעים שהן יזדקקו להם מאוד בכדי לחזור לפעילות".

ח"כ מרגי ניסה להבין מתי חברות התעופה הישראליות מתכננות לחזור לפעילות. כיום ישראייר היא החברה היחידה שמפעילה טיסות, הן בטיסות הפנים לאילת והן בטיסות לאירופה בעיקר ליעדים שהוגדרו כירוקים והמאפשרים כניסה לישראלים ופטור מבידוד בחזור (4 יעדים ביוון, בולגריה וקרואטיה).

לעומתה, ארקיע מצויה בהדממה מאז חודש מרץ ועובדיה קיבלו הודעה כי החופשה הכפויה שאליה הם הוצאו (חל"ת) תוארך עד לסוף חודש ספטמבר. מנכ"ל החברה ירון אמזלג אמר בדיון כי ארקיע מכוונת להצליח לחזור לטוס לקראת חגי תשרי כשהיא נמצאת בישורת אחרונה בנושא של הלוואות בערבות המדינה. "אני מקווה שהשבוע דברים יתבהרו", אמר סמנכ"ל השירות באל על אמיר רוגובסקי שב והדגיש כי "חברת אל על ערוכה לחזור לטיסות אחרי שנקבל הלוואה ונחזיר את הכסף שאנחנו חייבים לנוסעים".

מחד, אל על בונה על כך שלפחות חצי מהנוסעים שלהם היא חייבת כסף יסכימו לקבל שובר במקום כסף, אלא שכדי שזה יקרה כדאי שהנוסעים יראו שיש אופק לטיסות - במצב שבו לאל על אין לוח טיסות סדירות עתידי יהיה לה קשה להציע שוברים, עם הצעת ערך גבוהה ככל שתהיה. עוד ציין רוגובסקי כי ב-21 בספטמבר מתכננת אל על להפעיל טיסות מטען ו"אולי טיסות נוסעים".

באיגוד הטייסים הביעו חשש מכך שככל שהתעופה הישראלית לא מתרוממת הטייסים מאבדים את כשירות הטיסה (רישיון) בשעה שהם נדרשים לבצע אימוני טיסה לרבות 3 המראות ו-3 נחיתות ב-3 החודשים האחרונים כטייס מטיס.

מנכ"ל נתב"ג שמואל זכאי אמר בהתייחס לאיסור לפתוח את מתחמי האוכל בשטחי שדה התעופה כי "המטרה היא להרחיק את הנוסעים אחד מהשני כמה שיותר. אם מתחמי האוכל נשארים סגורים אנשים מתקהלים. זה לא כמו מתחמי אוכל בקניון".