חברת הייעוץ של יוצאי אמבלייז גוזרת קופונים של מיליוני דולרים בהנפקות ננוקס ו-INX

אלי רייפמן אינו קשור באופן רשמי לחברת A-Labs, אחת המרוויחות הגדולות בהנפקת ננוקס • החברה נמצאת בבעלות דורון כהן, בעבר סגן נשיא חברת הטכנולוגיה אמבלייז, יחד עם רוני ליברמן, ששימש במשך זמן קצר סמנכ"ל מוצר באמבלייז

אלי רייפמן. פרשה שהחלה עם הרשעתו ב-2011 / צילום: תמר מצפי, גלובס
אלי רייפמן. פרשה שהחלה עם הרשעתו ב-2011 / צילום: תמר מצפי, גלובס

חברת A-Labs, ששימשה כיועצת להנפקת ננוקס, היא אחת המרוויחות הגדולות מהמהלך. כפי שנחשף לאחרונה ב"גלובס", מדובר בחברת שהוקמה על-ידי יוצאי חברת הטכנולוגיה אמבלייז של אלי רייפמן, ועל פי הערכות בשוק, רייפמן מעורב בה באופן משמעותי. A-Labs עצמה אומנם הכחישה שרייפמן קשור עימה באופן רשמי, אך מנכ"ל ומייסד החברה, דורון כהן, ציין כי רייפמן הוא חבר ולפעמים מייעץ לו באופן חברי.

על פי הסכם הייעוץ בין החברות, A-Labs קיבלה 2.5% דמי הצלחה מסכום ההנפקה - כ-4 מיליון דולר, תשלום נוסף של 1 מיליון דולר בשל עצם ההנפקה, ועוד 160,457 אופציות במחיר מימוש של 16 דולר (לעומת 18 דולר בהנפקה), השוות ברגע ההנפקה עוד כ-300 אלף דולר. A-Labs יועצת במתכונת דומה גם לחברות ישראליות נוספות, ולאחרונה פורסם כי היא צפויה לשלשל לכיסה מיליוני דולרים נוספים מהנפקת חברת הקריפטו INX בארה"ב (ראו ידיעה נפרדת).

רייפמן אינו קשור באופן רשמי לחברת A-Labs. החברה נמצאת בבעלות דורון כהן, בעבר סגן נשיא חברת הטכנולוגיה אמבלייז, יחד עם רוני ליברמן, ששימש במשך זמן קצר סמנכ"ל מוצר באמבלייז. גם סמנכ"ל התפעול בה, רביב פבלו, עבד בעבר באמבלייז. 

 רמזים לכך שרייפמן מעורב בחברה ניתן למצוא, למשל, בכך שריטה אלטר, מי שהוגדרה במסמך של בית המשפט כ"קרובתו של רייפמן" לעניין מתן ערבות עבורו, היא ראש תחום מדעי החיים בחברה. בנוסף, משרדי החברה נמצאים ביישוב קדימה, שבו מתגורר גם רייפמן.

בין ההנפקות האחרונות שבהן A-Labs הייתה מעורבת היו הנפקות של חברות ישראליות בקנדה: Zoomd, המספקת טכנולוגיה למנועי חיפוש באתרים, וחברת Else, שפיתחה תרכובת מזון טבעונית לתינוקות.

אלי רייפמן הוא מי שהקים את חברת הטכנולוגיה אמבלייז, שפיתחה טכנולוגיה בתחום הווידיאו הדיגיטלי. בעבר נחשב רייפמן ל"ילד פלא" בהייטק הישראלי, ואולם, הוא הסתבך בפלילים וצבר חובות בשוק האפור.

ב-2011 הורשע רייפמן בעבירות של זיוף ומרמה ונידון לארבע שנות מאסר בפועל ותשלום פיצויים למתלוננים נגדו. לאחר ערעור שהגיש, בית המשפט העליון דחה את ערעורו והוא נכנס לכלא, שממנו שוחרר לבסוף שנה וחצי לפני תום ריצוי עונשו המלא.

רייפמן הקים את אמבלייז ב-1994. החברה הונפקה בלונדון ב-1996, ושווייה האמיר מ-160 מיליון דולר בעת ההנפקה לכ-8 מיליארד דולר בשיא. רייפמן הספיק למכור מניות בחברה בשווי של עשרות מיליוני דולרים, ונהפך לאחד ממתעשרי ההייטק הבולטים במשק לפני התפוצצות בועת הדוט.קום.