לראשונה בשוק ההון האמריקאי: חברה מישראל מובילה IPO של סקיוריטי טוקן

הנפקת INX יוצאת לדרך בארה"ב: החברה של שי דתיקה תנסה לגייס השבוע עד 117 מיליון דולר, בהנפקה ראשונה אי-פעם של מטבע דיגיטלי שייסחר כנייר ערך • אם תעמוד ביעד, מצפה לה אתגר גדול יותר: הקמת הבורסה הדיגיטלית שלשמה נועד גיוס ההון

שי דתיקה, מייסד ונשיא חברת INX  / צילום: איל יצהר, גלובס
שי דתיקה, מייסד ונשיא חברת INX / צילום: איל יצהר, גלובס

אחרי ציפייה של שנה, תצא לדרך ביום שלישי הקרוב ההנפקה הראשונית לציבור (IPO) בארה"ב של חברת הבלוקצ'יין הישראלית INX Limited. תהיה זאת ההנפקה הראשונה אי פעם של סקיוריטי טוקן (STO), מטבע דיגיטלי הנסחר כנייר ערך, הנערכת באישורה ותחת פיקוחה של SEC, רשות ניירות ערך האמריקאית.

על פי התשקיף של INX, החברה תנפיק ב-IPO שלה 130 מיליון מטבעות INX Token, סקיוריטי טוקן המבוסס על טכנולוגיית הבלוקצ'יין של את'ריום, במחיר מקסימלי של 0.9 דולר למטבע, במטרה לגייס ממשקיעים סכום של עד 117 מיליון דולר. בניכוי הוצאות ההנפקה, כולל עמלות חיתום וייעוץ, צופה INX כי ההנפקה תניב לה סכום נטו של עד 111 מיליון דולר.

INX, שאותה מוביל המייסד שי דתיקה, בעל השליטה ונשיא החברה, מוציאה לדרך את ההנפקה בארה"ב כמעט שנה לאחר פרסום התשקיף הראשוני שלה. אם תצליח הנפקת INX לגייס את סכום היעד של 117 מיליון דולר, היא תהיה ה-IPO הגדולה ביותר עד היום של חברה מתעשיית הבלוקצ'יין ומטבעות הקריפטו.

עם זאת, מדובר בהנפקה יוצאת דופן בשוק ההון, בהתחשב בכך ש-INX היא חברה שעדיין אין לה מוצר או שירות פעיל שמייצר הכנסות כלשהן - מדובר בסך הכול בסטארט-אפ עם 14 עובדים. נוסף על כך, אין כיום עדיין בורסה בארה"ב שמנהלת מסחר במטבעות STO, ולכן המשקיעים שיחליטו לרכוש את מטבעות INX Token בהנפקה יהיו מוגבלים ביכולתם לסחור בהם - ויצטרכו, לפחות בתקופה הקרובה, להסתפק במסחר מעבר לדלפק (OTC).

"אין כיום כל שוק למטבעות INX"

המבחן הניצב בפני INX הוא כפול: תחילה, על החברה להוכיח כי הצליחה לרכוש את אמון המשקיעים ולגייס את סכום היעד שקבעה בהנפקה, שתצא לדרך השבוע. לאחר מכן, אם תושלם ההנפקה בהצלחה, תוטל על כתפי החברה משימה מאתגרת אף יותר - להגשים את מטרתה העיקרית ולהקים בארה"ב בורסה למסחר במטבעות דיגיטליים.

הבורסה שהחברה רוצה לפתח נקראת INX Trading Solutions, והיא אמורה לכלול שתי פלטפורמות: האחת, למסחר במטבעות קריפטו (כמו ביטקוין או את'ריום) ונגזרים שלהם, והשנייה למסחר במטבעות מסוג סקיוריטי טוקן (כמו INX Token). מטרה נוספת שלשמה מיועד גיוס ההון, לפי התשקיף של INX, היא הקמת קרן מזומנים, שתשמש "רשת ביטחון״ עבור החברה ולקוחותיה במקרה של פרצת אבטחה, תקלה במסחר או סיכון תפעולי אחר בבורסה הדיגיטלית שתקים החברה.

בינתיים, הנפקת INX כבר מציינת אבן דרך עבור תעשיית הבלוקצ'יין. זוהי הנפקת ה-STO הראשונה שנעשית באישור SEC, ולפיכך מטבעות INX token ייחשבו לניירות ערך המותרים למסחר בארה"ב. הנפקות STO קודמות שנעשו בעולם נערכו ללא אישור רגולטורי והוגבלו למשקיעים אמידים בלבד. לעומתן, הנפקות ICO (הנפקות ראשוניות של מטבע דיגיטלי) שנפוצו בעולם בשנים 2018-2017, נערכו כמעט ללא כל פיקוח רגולטורי ובלי שנדרשו לציית לחוקי ניירות ערך במדינות שבהן התקיימו.

לדברי החברה, מטבעות INX Token שיונפקו הם שילוב בין שני סוגי מטבעות דיגיטליים: מטבעות שהם ניירות ערך (STO) ומטבעות שירות (Utility token). המשקיעים שירכשו את המטבעות של INX יוכלו להשתמש בהם לתשלום עמלות מסחר בפלטפורמות שתקים החברה. נוסף על כך, יזכו המטבעות את המחזיקים בהם בנתח מרווחי החברה.

על פי התשקיף, סכום ההשקעה המינימלי בהנפקה של INX הוא 1,000 דולר. כל מטבע INX או חלק ממנו יזכה את המחזיקים בו באפשרות להשתתף אחת לשנה בחלוקה פרופורציונלית של 40% מתזרים המזומנים המצטבר של החברה מפעילויותיה, למעט תמורות במזומן מההנפקה.

בתשקיף מציינת INX, כי המטבעות שתנפיק "מתאימים אך ורק כהשקעה לטווח ארוך עבור אנשים בעלי אמצעים פיננסיים הולמים, שאינם זקוקים לכל נזילות בהשקעה זו. אין כיום כל שוק ציבורי עבור מטבעות INX, ואין כל תוכנית לרשום אותם למסחר בבורסה כלשהי בארה"ב או מחוץ לה".

החזקה והעברה של מטבעות INX Token תיעשה באמצעות ארנקים דיגיטליים התומכים בתקן הבלוקצ'יין ERC-20 של את'ריום. הליכי זיהוי הלקוחות (KYC) ורישום העסקאות בהנפקת המטבעות של INX יתבצעו על-ידי חברת Tokensoft האמריקאית, המפעילה פלטפורמה למסחר במטבעות STO.

דורון כהן  / צילום: אתר החברה
 דורון כהן / צילום: אתר החברה

הקופון שתגזור A-Labs: עד 8 מיליון דולר

כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, חברת הייעוץ הישראלית A-Labs Finance and Advisory נבחרה לשמש חתם בהנפקת INX. הבחירה בחברת איי-לאבס לביצוע החיתום אינה מקרית: בעליה, דורון כהן, הוא גם שותף מייסד של INX. איי-לאבס שימשה יועצת בהנפקה של חברת הביומד ננוקס (Nanox), שהשלימה בסוף השבוע האחרון גיוס של 165 מיליון דולר ב-IPO בנאסד"ק (ראו ידיעה נפרדת).

על פי התשקיף שפרסמה INX, איי-לאבס קיבלה ממנה עמלת חיתום בסך 500 אלף דולר, והיא תקבל עמלה נוספת באותו סכום אם יגויס ב-IPO סכום של יותר מ-10 מיליון דולר. אם תצליח ההנפקה לגייס את סכום היעד של 117 מיליון דולר, צפויה חברת הייעוץ של כהן לגזור קופון בסכום כולל של 8 מיליון דולר. לפי התשקיף, איי-לאבס תוכל לשווק את הנפקת INX אך ורק למשקיעים שאינם מארה"ב.

חברת INX Limited נוסדה ב-2017 על-ידי דתיקה וכהן, ופועלת ממשרדים בישראל ובגיברלטר, שם התאגדה כחברה. בארה"ב פועלת החברה באמצעות שתי חברות בנות הרשומות במדינת דלוור, INX Digital ו-INX Services. דתיקה מחזיק בכ-31% ממניות INX באמצעות חברת Triple-V, שנמצאת בבעלותו המלאה, ושותפו כהן מחזיק בכ-10% מהמניות באמצעות איי-לאבס. החברה מעסיקה כיום 14 עובדים. 

לקראת ההנפקה שתיערך ביום שלישי, מסר דורון כהן, בעלי A-Labs וממייסדי INX: "חברת INX הופכת את העולם המרגש של מסחר בקריפטו ובלוקצ'יין לחוקי ובטוח לכל מי שמעוניין להשקיע בו. מדובר בהנפקת המטבע הדיגיטלי הראשונה בעולם שקיבלה אישור רגולטורי של SEC בארה"ב לשיווק המטבע גם למשקיעים וגם לקהל הרחב. אנחנו מאמינים שהחברה תירשם בדפי ההיסטוריה כחברה שהפכה את המסחר במטבעות דיגיטליים לזמין ופתוח לכולם".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.