לאחר עשורים של אי-סדר: עמיתים תנהל את קרן הפנסיה של העובדים הפלסטינים

מבחינת עמיתים מדובר בשימוש מלא ראשון בפלטפורמה לניהול קרנות פנסיה וקופות גמל חיצוניות שבנתה בשנים האחרונות - "מפנה", כשהיא תקבל לניהולה כ-3 מיליארד שקל ששייכים לכ-90 אלף עובדים פלסטינים שעובדים אצל כ-9 אלף מעסיקים

יואב בן אור  / צילום:תמר מצפי
יואב בן אור / צילום:תמר מצפי

עמיתים, חברת הניהול של שמונה קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר ואת קופות הגמל שלהן, תנהל את קרן הפנסיה לעובדים פלסטינים. כך סוכם בין עמיתים שבניהול יואב בן אור לבין המדינה, וכפי שאושר על ידי הממונה על רשות שוק ההון ד"ר משה ברקת.

מבחינת עמיתים מדובר בשימוש מלא ראשון בפלטפורמה לניהול קרנות פנסיה וקופות גמל חיצוניות שבנתה בשנים האחרונות - "מפנה", כשהיא תקבל לניהולה כ-3 מיליארד שקל ששייכים לכ-90 אלף עובדים פלסטינים שעובדים אצל כ-9 אלף מעסיקים. מהצד השני, מבחינת המדינה מדובר בשלב הכרחי וחשוב בהסדרה של לקונה מתמשכת וארוכה מאוד בכל הנוגע לדרך הטיפול שלה בכספי הפנסיה של העובדים הפלסטינים "מהשטחים" בתוך ישראל.

המהלך שסוכם בין עמיתים למדינה נעשה בהמשך לממצאים לא קלים שעלו בנושא זה מדוח של מבקר המדינה, ושהובילו לעתירה לבג"ץ של קו לעובד. המדינה התחייבה להסדיר את הנושא, בין היתר באמצעות יצירת תקנונים ראויים או ניהול אקטוארי כפי שנעשה בקרנות חדשות "רגילות". עתה עמיתים היא הגוף שנבחר לטובת הנושא והיא תידרש להסדיר את הנושא שישראל התחייבה לו כבר באוקטובר 1970.

החלטת הממשלה מאוקטובר 1970 קבעה כי "עובד מן השטחים" יקבל, "בעובדו בישראל", שכר ותנאים סוציאליים השווים לאלה של כל עובד אחר בישראל וכן בהתאם להסכם בין ישראל והרשות הפלסטינית. הכספים הללו היו באחריות רשות האוכלוסין וההגירה והאוצר. ברבות השנים התברר כי הנושא לא טופל כיאות, ומבקר המדינה לא חסך ביקורת בנושא. דבר זה הוליד את הבג"ץ של קו לעובד, שבמסגרת התשובה של המדינה לאותו בג"ץ נאמר כי הכספים הללו יועברו לניהול מסודר וייווצר תקנון. בעבר הכספים הללו נוהלו במנהלת התשלומים של רשות התשלומים ועוד שני חלקים נוהלו בבתי השקעות. עמיתים תנהל מעכשיו את ההשקעות ובמקביל גם את רישום הזכויות ומתן השירות ברמה פרטנית.

עמיתים כבר נותנים שירותי ניהול השקעות לקרנית ובעבר נתנה שירותי ניהול מיוחד לקרנות הע"ל הוותיקה ושל עורכי הדין (עד שנמכרו לבתי השקעות). לדברי מנכ"ל עמיתים בן אור, "זאת אבן דרך משמעותית עבור עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר". הבסיס לתמחור דמי הניהול בקרן לעובדים הפלסטינים הינו מנגנון שיושווה לממוצע דמי הניהול שנגבו בפועל בקרנות החדשות המקיפות הרגילות.