השמיים נפתחו אבל מתחמי האוכל בשדה התעופה ישארו סגורים בינתיים

רוב עובדי רשות שדות התעופה עדיין מצויים בחל"ת וכמוהם עובדי החנויות ומתחם האוכל שנותר סגור • מה הלאה? ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תקנות שמסדירות את הפעילות בשדות התעופה נתב"ג, רמון וחיפה בתקופת הקורונה

נתב"ג / צילום: שאטרסטוק
נתב"ג / צילום: שאטרסטוק

השמיים נפתחו (עם פתח סמלי אמנם), אך שדה התעופה עדיין לא התעורר לחיים. רוב עובדי רשות שדות התעופה עדיין מצויים בחל"ת וכמוהם עובדי החנויות ומתחם האוכל שנותר סגור. מה הלאה? ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תקנות שמסדירות את הפעילות בשדות התעופה נתב"ג, רמון וחיפה בתקופת הקורונה לרבות הוראות שיחולו על חברות התעופה, מפעילי השדות והנוסעים.

התקנות כבר נכנסו לפני שבוע, אולם הוכנסו בהן כמה שינויים. אחד הנושאים שעמד על הפרק הייתה דרישה להפעלת מתחמי המזון בנתב"ג כאשר חברי הועדה ומנהלי נתב"ג נתקלו בהתנגדות של משרד הבריאות לנושא. יו"ר הוועדה, חה"כ יעקב מרגי, דרש כי המתחמים ייפתחו תוך 3 שבועות, אולם ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה כי בעוד כשלושה שבועות יפתחו התקנות לדיון מחדש והנושא ייבחן שוב. בין השאר נימקה כי "יהיה קשה להסביר לציבור למה אסור לפתוח מתחמי אוכל בקניונים אבל מותר בנתב"ג". את האמירה הזו ביטל מנכ"ל נתב"ג שמואל זכאי באומרו כי לא מדובר במקרים דומים וכי הנימוק לאיסור פתיחת מתחמי האוכל מחשש להתקהלות, הוא אשר מוביל להתקהלות במקומות אחרים בשדה. גם היו"ר מרגי ציין כי הנימוק של משרד הבריאות אינו מספק, וכי אם הממשלה מעוניינת שהוועדה תמשיך לאשר זאת גם בתקנות הבאות שיוגשו לה היא תצטרך למצוא לכך הסבר משכנע.

שדה תעופה בן גוריון, בשבוע האחרון / צילום: אביעד לוי, גלובס
 שדה תעופה בן גוריון, בשבוע האחרון / צילום: אביעד לוי, גלובס

סעיפים שתוקנו בדיון כללו הפחתה של מספר הנוסעים המותרים באוטובוסים המסיעים נוסעים למטוסים למגבלה של 50% בלבד מהנוסעים בשונה מהמצב כיום שעבד ללא הגבלה, הסדרים נוספים שאושרו מתייחסים לחובה שתחול על הנוסעים למסור את פרטיהם האישיים ב-24 השעות שלפני ההמראה, ולחייב את הנוסעים במסירת הצהרת בריאות. מפעיל השדה יחויב, בין היתר, להביא לידיעת הציבור מידע על ההגבלות, יישומן והעונש על הפרתן. מפעיל הטיסה יחויב בניקיון וחיטוי כלי הטיס, מדידת חום לפני הטיסה, איסור על עלייה למטוס ללא מסיכה וצמצום השירות בטיסה.

בשעה שהתקנות באות במטרה למנוע התקהלות, נוחתים מהימים האחרונים מספרים על התקהלויות כך למשל עם הנחיתה וההמתנה לאישורים הנדרשים ליציאה או עם היציאה משטחי נתב"ג כאשר רוב הפתחים סגורים לתנועה.

שדה תעופה בן גוריון, בשבוע האחרון / צילום: אביעד לוי, גלובס
 שדה תעופה בן גוריון, בשבוע האחרון / צילום: אביעד לוי, גלובס

מטרת פתיחת השמיים היא לא רק לאפשר לישראלים לצאת לנפוש, אלא היא מגיעה גם ובעיקר על מנת לעורר את התעשייה שנפגעה קשות ממשבר הקורונה ואת אלפי העובדים שמושפעים מכך. אלא שלצד שזה, מתוך שלוש חברות התעופה הישראליות רק ישראייר מפעילה כיום טיסות, בשעה שאל על וארקיע לא מתוכננות לעשות זאת עד לסוף ספטמבר. בעניין זה ציין יו"ר איגוד הטייסים מידן בר כי הטייסים איבדו את כשירות הטיסות שלהם (רישיון) היות שלא עמדו בתנאים הנדרשים, מולו טען יואל פלדשו מנהל רת"א כי חברות התעופה מוכנות להגברת הפעילות. היועץ המשפטי של רשות שדות התעופה, רון חלפון, אמר כי גם הרשות ערוכה ושמרה על כשירות הפקחים. מנכ"ל חברת שירותי הקרקע אירו הנדלינג, אוריה דהן, אמר כי החברה מתקשה להחזיר את עובדיה מחל"ת, מכיוון שהם מעדיפים להמשיך לקבל תשלום מביטוח לאומי ולא לחזור למשרה חלקית. הסוגיה הזו מוכרת גם לעוסקים האחרים בענף שמרגישים היטב את מגרעות מבנה החל"ת הפועל במדינה שאינו מאפשר חל"ת גמיש או השלמת הכנסה לעובדים במשרה חלקית.

ח"כ עידן רול התייחס למעבדת בדיקת הקורונה בנתב"ג, ואמר כי זה עניין מאוד משמעותי. לדבריו, לא ניתן לצפות שבתי החולים יצליחו לבצע בדיקות קורונה לכל הטסים. בדיון על התקנות התייחסה לכך גם ראש שירותי בריאות הציבור אלרעי פרייס, שציינה כי בדיקות הקורונה המהירות, שהתשובה אליהן מתקבלת תוך כרבע שעה, עדיין אינן תקפות ואמינות. היו"ר מרגי סיכם את הדיון בנושא הפעלת התעופה ואמר כי האוצר יצטרך לתת תשובות לוועדה באשר להסדר החל"ת. הוא הוסיף כי "לחכות שהטיל ייפול ורק אז לאסוף את השברים - זו לא תכנית עבודה. אני דורש מרת"א, רשות שעות התעופה, הטייסים, חברות התעופה וחברות שירותי הקרקע להתכנס כבר בימים הקרובים לשיח באשר להיערכות לפתיחה הדרגתית של השמיים".