עסק ביום | פיצ'ר

"אנחנו באווירת בחירות במקום באווירה של סיוע הדדי"

עמית משולם, בן 36, נשוי + 3, צלם ובעל עסק לליווי עסקים בשלבי הקמה ושיקום ממשבר • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

עמית משולם / צילום: תמונה פרטית
עמית משולם / צילום: תמונה פרטית

לפני יותר מעשור זיהה עמית משולם, אז צלם שכיר באירועים, חוסר בשוק - היעדר שירותי צילום ייחודיים לכהי עור. אז הוא החליט למלא את החלל ופתח את "אהבנו" - עסק לצילום אירועים שהוקם כדי לתת מענה לצילום של כהי עור בסטודיו ייחודי ובאירוע עצמו. תוך זמן קצר ההשקעה השתלמה והוא הפך למעין מומחה לעניין.

"זה היה חדשני וייחודי והיה הימור מעולה מבחינתי", הוא נזכר. בעשור שחלף מאז, הוא ביסס את שמו בשוק, והגיע למצב שבו הוא מעניק שירותי צילום ב-20 אירועים בחודש ומעסיק לצדו צוות של 16 פרילנסרים בתחום האירועים, שהעבודה איתו הייתה פרנסתם העיקרית.

"עם פרוץ המשבר, בבת אחת נדחו יותר מ-40 אירועים שנקבעו לקיץ 2021, בתקווה שהם לא יבוטלו. חתונות בודדות בוטלו לחלוטין. הימים הראשונים לאחר סגירת ענף האירועים היו קשים מאוד. קיבלתי טלפונים של ביטולים מכל הכלות, שהיו שבורות לב. זה היה הרבה יותר גרוע משיחות שהיו לי עם בעלי עסקים שנסגרו. רבים מהזוגות נתקעו עם החזרי כספים שהם השקיעו והיה קשה לשמוע את המצוקה של כולם".

אבל המצוקה לא הייתה רק של הזוגות. משולם עצמו נותר ללא פרנסה. "ב-12 במרץ הודיעו על סגירת האירועים. אלה היו אמורים להיות שלושה שבועות מאוד חזקים בעולם האירועים, רגע לפני פסח ובסוף עונת החורף, והכל בוטל. היו כמה חודשים ללא הכנסות. לא היה כלום. גם כשפתחו את המשק אז האירועים לא נפתחו. ב-11 ביוני פתחו את ענף האירועים וב-2 ביולי סגרו שוב, ובאווירה של חוסר ודאות לא נקבעים עוד אירועים מראש.

"מעבר לכך, אני עובד באירועים של 500 איש, אז האירועים האלה לא חזרו בכלל. גם אשתי צלמת עצמאית, ומצאנו את עצמנו בבת אחת באותה סירה, ומאז אנחנו מנווטים אותה יחד".

  איך מנווטים את הסירה ללא הכנסות?
"תמיד האמנתי שצריך לחסוך כסף בצד, וזה מה שעשיתי. לאורך התקופה האחרונה השתמשתי בחסכונות הפרטיים שלי. אני נשוי ואב לשלושה, ולכן אני חייב להיות מחושב. בזכות ההתנהלות הכלכלית הזאת גם המשכתי להוציא אלבומים וסרטים ללקוחות שכבר שילמו מראש. הרבה צלמים סגרו את העסק בלי להשלים את הסרטים והאלבומים כי הם נקלעו למצב כלכלי קשה, אבל אני התנהלתי כלכלית נכון ושמרתי כספים של אותם לקוחות בדיוק למטרה שהם נועדו, כך שנתתי את השירות עד הסוף. המשכתי גם את צילומי הזוגיות (צילומים לפני החתונה) לזוגות שהחתונות שלהם נדחו כדי שתהיה להם מזכרת מהתקופה והרגשה טובה עד שהאירוע יתקיים.

"במקביל, בסוף הסגר פתחתי את הסטודיו לצילומי היריון ומשפחות ועכשיו אני בעיצומו של הבייבי בום של הקורונה".

אבל הבייבי האמיתי של משולם הוא עסק חדש שהקים רגע לפני פרוץ המשבר לליווי עסקים קטנים בשלבי הקמה ושיקום בתקופות משבר, ואשר שינה את פניו מעסק כלכלי לעסק ללא מטרות רווח. "העיסוק העיקרי שלי היום הוא תמיכה בעסקים קטנים. אני מומחה לשיווק ולמכירות ובפברואר השנה הקמתי את מכללת כריזמה - בית לעסקים קטנים שתומך בהם בנושאי ההקמה ושיקום בתקופה משבר. המטרה הייתה להקים עסק כלכלי שיסייע לעסקים, אבל הקורונה טרפה את הקלפים והחלטתי שאני מעניק ייעוץ עסקי חינם, אז הפכתי את זה לעסק ללא מטרות רווח".

בימים שבהם העסקים קורסים זה אחר זה, הצליח משולם לסייע לכמה עסקים להחזיק את הראש מעל המים, ואף יותר מכך. "היו לא מעט עסקים שהצלחנו לסייע להם להימנע מקריסה כלכלית. למשל, פתחנו למעצבת שמלות כלה שנותרה עם אפס עבודה מחלקת בוטיק לעיצוב בגדי ילדים. היא הופתעה מכך שבבת אחת היה ביקוש גדול למוצרים שלה. יש לה עכשיו מותג חדש, שינוי מטורף, שהציל את העסק שלה. במקרה אחר הפכנו מפיק אירועים שלא עובד למפיק הצעות נישואים, כי הצעות נישואים תמיד יש והוא מאוד מבוקש היום. ויש לנו גם לקוחה מאפרת כלות שפתחנו לה סדנאות לאיפור יומיומי לנשים, והביקוש אומנם לא גבוה, אבל עוזר לה להחזיק את עצמה בתקופה הקשה הזאת".

את כל זה, נזכיר, הוא עושה בהתנדבות. "אני מאמין בסיוע הדדי", הוא אומר.

קיבלת סיוע מהמדינה?
"קיבלתי את הסיוע מהמדינה בכל הפעימות. בהתחלה קיבלתי 6,000 שקל, אח"כ 8,900 ועוד 7,000 שקל, וכל זה אמור להתחלק על ארבעה חודשים שבהם הייתה לי אפס פרנסה. העסק שלי גלגל סכומים הרבה יותר גבוהים בשוטף. ירדנו מהכנסות שנבעו מ-20 אירועים בחודש לאפס הכנסות. זו ירידה של 100% בהכנסות. העסק של הצילומים לא מכניס הרבה. זה אפילו לא דמי כיס מבחינתי, והסיוע מהמדינה לא עזר הרבה".

אתה שותף למחאת ענף האירועים ולטענות שהמדינה הפקירה את העסקים בענף?
"ההרגשה הכללית היא שאנחנו לא על סדר היום. המדינה לא עשתה חלוקה נכונה של הכסף לפי ענפים. ענף האירועים והתרבות נסגר לחלוטין, ולא שילמו לענף את מה שמגיע לו. ישבנו בבית חמישה חודשים וקיבלנו סכומים זעומים. ביומיים עבודה היו יכולים לחלק את הסקטור העסקי לענפים ולתת לענפים הנזקקים יותר, אבל אנחנו לא על סדר היום אפילו.

"לא מדברים בכלל על איחוד, הכלה, סיוע זה לזה. הכול שנאה והשטות הזאת של השמאל והימין שמרימה את הראש בחזרה. אנחנו באווירת בחירות במקום באווירה של סיוע הדדי. אנחנו במשבר כלכלי עמוק, ועל מה הפוליטיקאים רבים? אם ביבי או גנץ או לפיד צריכים להיות ראש ממשלה. זה לא רלוונטי בכלל לרוב המשק שנאבק במאבק הישרדות". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il