רשת 13 | בלעדי

מתעניינים משמאל בערוץ 13: קובי ריכטר ופרנק לואי ניסו להשתלט על הערוץ. למי הוצע תפקיד המנכ"ל?

ל"גלובס" נודע כי ההצעה ניתנה בשבועות האחרונים אולם המגעים נעצרו בשלב זה • פרנק לואי הוא מיליארדר יהודי אוסטרלי הנחשב מקורבו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט • קובי ריכטר הוא יזם ואיש עסקים שעוסק בשנים האחרונות בפעילות פוליטית מהצד השמאלי של המפה • על פי הערכות השניים תכננו להחליף את שדרת הניהול והעריכה בערוץ • תפקיד המנכ"ל הוצע לאבי צבי, מנכ"ל רשת בעבר

קובי ריכטר / צילום: תמר מצפי
קובי ריכטר / צילום: תמר מצפי

קבוצת אנשי עסקים המזוהה עם הצד השמאלי של המפה הפוליטית ניסתה לרכוש את השליטה ברשת 13: ל"גלובס" נודע כי אנשי העסקים קובי ריכטר ופרנק לואי העבירו הצעת רכישה לבעל השליטה לן בלווטניק, המחזיק 52% ממניות הערוץ.

נבהיר כי הבדיקה שערכו ריכטר ואנשיו הייתה רצינית מספיק כדי לפנות למנכ"ל רשת לשעבר אבי צבי כדי לבחון את האפשרות שיחזור לפקיד מנכ"ל הערוץ. בנוסף נבחנו גם אופציות לתפקיד מנכ"ל חברת החדשות. אחד השמות שהוזכרו כאופציה לתפקיד היא טלי בן עובדיה - שהתמודדה בעבר מול ישראל טוויטו על החלפת גולן יוכפז כשפוטר מתפקידו כמנכ"ל חדשות 13.

ריכטר נמנה עם מייסדי 'ישראל דמוקרטית' המפלגה בראשותו של אהוד ברק שהוקמה לקראת הבחירות לכנסת ואף הוצב במקום ה-22 של רשימת המחנה הדמוקרטי. פרנק לואי איננו איש פוליטי, אך הוא (וגם ריכטר) נחשבים למקורבים לראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט אשר ביקש לפני חודשים אחדים מנשיא המדינה מחיקה של הרישום הפלילי בעניינו. ריכטר מזוהה יותר פוליטית ואף מממן פעילויות שונות הקשורות לצד השמאלי של המפה.

נזכיר כי בחודשים האחרונים רשת 13 מתמודדת עם משבר כלכלי משמעותי וחובותיה עמדו על פי ההערכות על כ-70 מיליון שקל. משבר הקורונה אף העצים את המשבר שבו היה הערוץ שרוי, וכפועל יוצא מכך בוצעה בו לאחרונה תוכנית קיצוצים שכללה פיטורי עובדים גם בערוץ וגם בחברת החדשות.

קובי ריכטר ופרנק לואי אוחזים שניהם באזרחות ישראלית, מה שאמור להפוך את תהליך המכירה לפשוט יותר.

להשפיע על סדר היום הציבורי

פרנק לואי הוא מיליארדר יהודי-אוסטרלי שהקים את אימפריית מרכזי הקניות ווסטפילד שנרכשה בסוף 2017 על ידי החברה הצרפתית יוניבייל-רודמקו. לואי חי בצעירותו מספר שנים בישראל, ומחזיק באזרחות ישראלית.

ריכטר נחשב לאחד מיזמי ההייטק והביומד הבולטים בישראל. הוא ואשתו יהודית הם היזמים של חברות כמו מדינול ואורבוטק. ריכטר פעיל גם מבחינה פוליטית במיוחד בשנים האחרונות ומזוהה בעיקר עם הצד השמאלי של המפה. הוא נמנה עם מייסד ישראל דמוקרטית של אהוד ברק, ונחשב לאחד מאדריכלי כחול לבן. בעבר כיהן כיו"ר תנועת דרכנו - תנועה חוץ פרלמנטרית המגדירה עצמה כנשענת על הרוב המתון בישראל ומטרתה ליצור ביניהם גשר.

נראה כי ההבנה שהיכולת להשפיע על סדר היום הציבורי עוברת דרך ערוצי המדיה חלחלה לתנועת דרכנו ולריכטר עצמו. לפני שלושה חודשים הקימה התנועה את ערוץ הפייסבוק דמוקרט TV שמובילה העיתונאית לוסי אהריש. הערוץ ממומן על ידי ריכטר, בעלי הון נוספים ומתרומות ומשדר כל יום במשך כשעה-שעה וחצי. מתארחים בו פוליטיקאים מכל קצוות המפה הפוליטית. ריכטר הוא יו"ר ועדת ההיגוי של הערוץ.

משא ומתן גם עם חברת מדיה יוונית

נזכיר כי ביוני חשף "גלובס" כי בעל השליטה ברשת לן בלווטניק מעוניין להכניס שותף אסטרטגי לרשת 13 ומנהל משא ומתן עם אנטנה גרופ - חברת תקשורת יוונית המפעילה מספר ערוצי טלוויזיה שירותי רדיו, תוכן דיגיטל ועוד. בעבר, כבר בחנה החברה מספר פעמים את האפשרות להשקיע בעסקי מדיה בישראל, וגם האפשרות לרכוש מניות ברשת כבר נבחנה בעבר. החיבור של החברה היוונית לישראל היא דרך בעל השליטה בערוץ, לן בלווטניק, המיודד עם בעל השליטה באנטנה גרופ, תיאודור קיראקו.

בלווטניק מחזיק היום ב-52% מניות רשת 13. היוונים, בניגוד לריכטר ואנשיו, אינם מעוניינים לרכוש את כול רשת אלא כ-25% ממנה.

בעלי המניות של רשת 13 בחרו שלא להגיב.

פרנק לאוי מסר בתגובה: "התקיימו שיחות ראשוניות בלבד עם בעלי ערוץ 13 אבל לא היתה שום התקדמות ואין מגעים על הפרק".