נתניהו: "החלטתי לקבל את הצעת הפשרה. זה לא הזמן לבחירות"

"מתוך אחריות לאומית, החלטתי לקבל את הצעת הפשרה של האוזר, היא מאפשרת הזרמת כסף מידי לאזרחים, היא מונעת את הצורך בבחירות", כך הודיע הערב ראש הממשלה במסיבת עיתונאים • "אם נעבוד יחד, ההסכמים יתקיימו. זה תלוי רק בכחול לבן", הוסיף בנוגע לממשלת האחדות

בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

24 שעות לפני שהכנסת ה-23 אמורה להתפזר, אם חוק התקציב לא יעבור, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס הערב (א') מסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים. לפי הודעת לשכת נתניהו לא מדובר בהצהרה, אלא במסיבת עיתונאים עם שאלות ותשובות.

"אנחנו בימים היסטוריים, הסכם השלום עם איחוד האמיריות פותח עידן חדש של שלום במזרח התיכון", נתניהו פתח את דבריו בהתייחסות לנרמול היחסים עם איחוד האמירויות הערבי, עליו הכריז בשבוע שעבר. "אחד מהם סיפר שהוא זכר אותי מופיע בעימות באוקספורד. ואז דיברתי על השלום, אבל השלום הזה, יאפשר לכולנו לטוס לאבו דאבי ודובאי. פירות השלום רבים המה. השלום הזה יתרחב לעוד מדינות. מחר יהיה אצלנו בירושלים מזכיר המדינה מייק פומפיאו".

ראש הממשלה הוסיף כי "אנחנו עובדים על שלום עם עוד מדינות. ולהערכתי תהיינה עוד מדינות ובעתיד הלא הרחוק. ההתפתחויות הללו הן תוצאה של מדיניות ישירה שאני מוביל מזה 20 שנים. יש מי שקוראים לזה דוקטרינת נתניהו, שלום תמורת שלום. השלום עם איחוד האמיריות יוביל לפריחה בתחומים רבים. יהיו כאן השקעות ענק, וזה חשוב כי זה מייצר מקומות עבודה ופרנסה. כל זה חשוב תמיד, אבל זה הרבה יותר בתקופת הקורונה. אנחנו עושים דברים רבים כדי לשמור על חייכם, בריאותכם ופרנסתכם".

בנוגע לקורונה הכלכלית אמר נתניהו כי "הארכנו את החל"ת ותקופת הזכאות עד ליוני 2021. עודדנו עסקים לקלוט בחזרה עובדים, התחלנו פתיחת עולם התרבות, מענקים לחיילים משוחררים. עוד משהו שאינכם שומעים בכלי התקשורת - הצעדים שנחנו נוקטים הביאו את ישראל למקום טוב ביחס לעולם. המיתון שלנו חצי משל אירופה. האבטלה שלנו נכונה יחסית לעולם".

בקשר להעברת תקציב המדינה, ראש הממשלה אמר כי "על אף זאת, אני יודע שזו תקופה קשה, אני יוצא לשווקים ולעסקים. אני יודע שלא פשוט, אני לא מסתפק במה שעשינו, אלא עובד על תוכניות חדשות. אחריות לאומית היא המנעות מבחירות. "מתוך אחריות לאומית, החלטתי לקבל את הצעת הפשרה של האוזר, היא מאפשרת הזרמת כסף מידי לאזרחים, היא מונעת את הצורך בבחירות. תקציב מיידי מיוחד שיאפשר לנו להזרים כסף כבר עכשיו לפתיחת שנת הלימודים ויחזיר כסף לרווחה, ביטחון, בריאות. הצעת הפשרה הזו, היא התשובה הנכונה בעת הזו. זה הזמן לאחדות, לא לבחירות".

"אין לי שום כוונה למנות מפכ"ל או את פרקליט המדינה. זה אגדה"

בתשובה לשאלת ערוץ 12 על כך שבליכוד אמרו שבני גנץ אינו כשיר, אמר נתניהו כי "האמירות של חברי מפלגתי על גנץ הם יותר מתונות ממה שהאחרים אומרים עלי. מציע להפסיק לדבר עלי כך, שיפסיקו חברי כחול לבן לתקוף את ראש הממשלה. אם נעבוד יחד, ההסכמים יתקיימו. זה תלוי רק בכחול לבן".

מערוץ 13 נשאל אם נתניהו מקבל החלטות על בסיס אישי והאם מחצית הציבור טועה, לכך השיב נתניהו כי "אני מתפלא שזה המספר שהוא כל כך נמוך, כי אין רגע שלא אומרים את זה הרי אמצעי התקשורת מגויסים נגדנו לתעמולה. גם אם אני אקבל פרס נובל, ישאלו, מי מימן את המטס. אי אפשר לרצות את כולם. מה שנכון לעשות עכשיו, זה לא ללכת לבחירות, אלא להזרים תקציב מיידי".

מתאגיד השידור "כאן" נשאל בנוגע למינוי בכירים - "אין לי שום כוונה למנות מפכ"ל או את פרקליט המדינה. זה אגדה. אני לא אמנה", השיב נתניהו ומיד עבר להתייחס לשותפיו ממפלגת כחול לבן, "אני רוצה להבין, לא אם אני הולך למנות, אלא איך ניסנקורן יכול למנות. גילינו דבר מדהים שערב מינויו לשר המשפטים היועמ"ש סגר לו תיק מתחת לשולחן. למה לא סיפרו לציבור שסגרו לניסנקורן את התיק? למה פתאום החליפו את טרופר, שהיה אמור להיות שר משפטים? האם יש פה ניגוד עניינים? נשמע ככה. אם זה היה ליכוד היו פותחים פה תיק 7000".

נתניהו גם התייחס ליחסי הכוחות בממשלה: "הגיע הזמן להפסיק את הממשלה בתוך הממשלה. אני פותח רדיו ושומע התקפות פרועות על ראש הממשלה, עלי. אני שואל, מי זה, מן האופוזיציה? אומרים לא, זה כחול לבן. אני מציע להתאחד".

מיו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נמסר בתגובה לדברי נתניהו: "אז עוד 100 יום בלי תקציב ואז בחירות? זו הפשרה שלהם? להמשיך את הכשלון המוחלט של נתניהו? בתי ספר שלא יפתחו כסדרם, עצמאים שלא יקבלו עזרה, אבטלה מטורפת שתמשך? מנותקים נמאסתם".

הליכוד הם הצד שאינו ממלא את ההסכם הקואליציוני

בשעה 21:00 הערב התכנסה ועדת הכספים כדי להשלים את הכנת חוק דחיית מועד התקציב, לקראת הצבעה על החוק בקריאות שנייה ושלישית מחר (ב'). אולם אם הכנסת ה-23 לא תאשר את דחיית מועד התקציב, לפי הצעת חוק פרטית שהציע ח"כ צביקה האוזר, היא תפוזר באופן אוטומטי.

ביממות האחרונות אומרים בליכוד שנתניהו הציע פשרה לח"כ בני גנץ כדי להתקדם עם הממשלה הנוכחית, לדבריהם בכחול לבן לא השיבו להצעות. היום אחר הצהריים נערכו שיחות בין עו"ד אטרקצ'י, מטעם נתניהו לבין שר המשפטים אבי ניסנקורן.

יצוין שהליכוד הם הצד שאינו ממלא את ההסכם הקואליציוני, ולא קידמו את התקציב הדו שנתי. בשלב הזה, סוף אוגוסט, העברת התקציב הדו שנתי מתייתרת, שכן שנת הכספים 2020 מגיעה כמעט לסיומה.

בליכוד ניסו לדרוש מכחול לבן תמורה, לכך שהם יעמדו בהסכם כפי שנחתם והוא שינוי הרכב הוועדה למינוי בכירים בממשלה. אולם בכחול לבן דורשים את קיום ההסכם הקואליציוני, כלומר, העברת תקציב 2021 והקמת ועדה פריטטית למינוי בכירים.

מכחול לבן נמסר בתגובה: "אנחנו קוראים לראש הממשלה להתעשת ולחזור לראות את טובת המדינה ולא את טובתו האישית. בזמן שתשעה מיליון אזרחים מצפים לאחדות וטיפול בביטחון ובקורונה, הליכוד עסוק בתרגילים פוליטיים. זו יריקה בפרצופם של אזרחי ישראל משיקולים אישיים".