שוק ההון | סיקור שוטף

סגירה מעורבת: נמחקו העליות בת"א 35 במהלך חד, קמהדע זינקה 14.5%

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי על 0.1% • כלכלני בנק הפועלים: לחצי הייסוף של השקל מתגברים • נייס איבדה 2.3%, דלתא עלתה ב-3%, טבע איבדה 2%

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:28

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל במגמה מעורבת, כאשר נמחקו העליות במדד ת"א 35 בשעה האחרונה למסחר, והוא סיים את היום בירידה של 0.25%. מדד ת"א 90 עלה ב-0.3% לאחר עליות של כ-1% מוקדם יותר היום, ומדד הבנקים צנח ב-1%.

נייס איבדה 2.3%, דלתא עלתה ב-3%, טבע איבדה 2%. קמהדע זינקה ב-14.5%, איי.סי.אל איבדה 1.6%, מיטרוניקס עלתה ביותר מ-3%, בריינסווי עלתה ב-12.4%, אורביט זינקה ב-16.5%. 

מחזור המסחר הסתכם ב-1.26 מיליארד שקל.

16:16

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בעליות בהובלת מניות השורה השניה, כאשר מדד ת"א 90 מטפס בכ-1%. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.4% ומדד הבנקים מוסיף 0.14% לערכו. 

מנייתה של בריינסווי מזנקת ב-38% לאחר שדיווחה על קבלת אישור רשות המזון והתרופות האמרקאית (FDA) למערכת DEEP TMS למבוגרים עם התמכרות לעישון. 

14:40

נייס  הודיעה היום על כוונתה להנפיק, בכפוף לתנאי שוק ושיקולים אחרים, אגרות חוב להמרה בסך של כ-400 מיליון דולר. מועד הפירעון של האג"ח להמרה הוא ה- 15 בספטמבר 2025, אלא אם כן התבצע פירעון מוקדם או החלפה. נייס תעניק לרוכשים הראשונים של האג"ח להמרה, אופציה לרכוש עד 60 מיליון דולר נוספים של האג"ח להמרה תוך 13 ימים המתחילים ביום השלמת ההנפקה.

לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל היום ב-16:00 מציין  אוריאל מדר, סוחר אג"ח בחדר המסחר של בנק הפועלים, כי "בחודש יולי הוועדה המוניטרית הפתיעה את השוק כשהכריזה על השקת תוכנית לרכישות אג"ח קונצרני בהיקף של 15 מיליארד שקל, וזאת בנוסף לתוכנית המקורית של רכישות אג"ח ממשלתי בהיקף של 50 מיליארד שקל. עצם הכרזת התוכנית הספיק כדי לתת איתות חזק לשווקים שהבנק המרכזי עומד עם אצבע על הדופק ומתכוון לספק נזילות לשווקים בהתאם לצורך. לראייה, התשואות על האג"ח הממשלתיות חזרו לרמתן כמו לפני המשבר וחברות רבות ניצלו בזריזות את ההזדמנות של השקת התוכנית על מנת להנפיק חוב בהיקף של 1.5 מיליארד שקל בריביות נוחות, וזאת מבלי שהבנק רכש בפועל סכומים משמעותיים. למעשה, בחודש יולי בנק ישראל רכש רק חצי מיליארד ש"ח בלבד מכל אפיק (ממשלתי וקונצרני). לשם השוואה, מפרוץ המשבר בחודש מרץ רכש הבנק בממוצע כ-5 מיליארד שקל בכל חודש"

"בנק ישראל לא ממהר להוריד את הריבית ל-0% גם אם האג"חים לטווחים הקצרים כבר נסחרים באזורים אלו, והוא מעדיף לגוון באמצעות כלים מוניטריים עם תמסורת ישירה על עקום התשואות, התערבות שהיא כנראה הרבה יותר אפקטיבית להפחתת עלויות האשראי, אך במינון שהוא רואה לנכון (קרי יצירת סביבת ריבית של 0.60% לאג"ח הממשלתי ל-10 שנים). העדכון של בנק ישראל לתחזית הצמיחה כלפי מעלה מ-6%- ל--4.5% לשנת 2020, שיפור הנתונים הכלכליים ועליית הציפיות אינפלציה לשנה הקרובה (העומדות על 0.40%) מעידים על אופטימיות מסוימת להתאוששות המשק, תחת ההנחה שלא תהיה החמרה בתחלואה ולא יוטל סגר נוסף, וגורמים להערכה שלא צפוי שינוי ניכר במתווה המדיניות המוניטרית של בנק ישראל לחודשים הקרובים", אומר מדר. 

13:05

נמשכת המגמה החיובית בבורסה. מחזור המסחר מסתכם בכ-495 מיליון שקל. עליות בולטות נרשמות במניות אורביט , לודן ואינרום . האחרונה פרסמה היום דוחות לרבעון השני של השנה. 

אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון, מותירה את המלצתה למניית פז נפט  על "משקל יתר", במחיר יעד של 384 שקל, המשקף אפסייד של כ-20% ביחס למחיר השוק של המניה. " המניה נמצאת לדעתנו בשפל מחזורי, ואטרקטיבית חרף הסיכונים לחברות אנרגיה הנמצאות בחזית נזקי הקורונה. נציין, שהאומדן מתבסס על תרחיש מרכזי שבו גם בהמשך השנה לא צפוי שיתוק הרמטי של המשק לאורך זמן. ההמלצה שלנו מבוססת על ממוצע בין גישת השוק (תמחור נייטרלי עמ' ) לבין גישת "סכום החלקים Sum-of-the-Part, " שגוזרת למניית פז אפ-סייד של 41%".

לדברי פריד, "פעילות מגזר קמעונאות הדלקים חזרה בחודשים יוני-יולי לרמות של 90%-96% בהתאמה ובאוגוסט קרוב ל-100%. הביקוש בקיץ הושפע לטובה ממגבלות על נופש בחו"ל. אנו העלינו קלות את התחזית שלנו לשנת 2020 והנחנו שיעור רמת פעילות ממוצע במגזר הקו"מ על 82% . בזיקוק , הנחנו המשך נצילות של עד 75% בשנת 2020 מול 70% כיום. חשוב להדגיש שתחום הזיקוק ממשיך להיות קשה לחיזוי גם ברבעון השלישי. ראינו אמנם בחודשים יולי-אוגוסט שיפור במרווחי הייחוס אבל הייתה התמתנות בקונטנגו, התוצאה תמשיך לשקף את הנצילות הנמוכה". 

המרוץ לרכישת אל על  עולה מדרגה: אלי רוזנברג, היחיד מבין שלושת הרוכשים שמתעניינים בחברה שקיבל את היתר רשות החברות, מעלה את סכום ההשקעה שלו בחברה: מ-75 מיליון דולר ל-101 מיליון דולר. רוזנברג, באמצעות באי כוחו, שיגר מכתב למנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר ולראש אגף התקציבים באוצר שאול מרידור לפיו הוא מוכן לקנות בהנפקה, שצפויה אל על לבצע עד לסוף החודש, מניות בהיקף של 101 מיליון דולר בכמות שתקנה לו את השליטה בחברה.

11:10

עליות קלות בבורסה, במקביל למגמה חיובית בעולם. במסחר במטבעות נסחר הדולר ביציבות סביב 3.40 שקלים והאירו נחלש בכ-0.3% סביב 4.02 שקלים. 

קמהדע  בולטת בעלייה חדה, ככל הנראה לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז הלילה על פריצת דרך בטיפול בקורונה. ההכרזה היא לגבי אישור חירום שניתן על ידי ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאי, לטיפול בקורונה באמצעות פלזמת דם. הטיפול באמצעות פלזמת דם של חולים שכבר נדבקו בקורונה והחלימו, כבר נמצא בשימוש ניסיוני גם בארה"ב וגם בארץ.

גם המלט  רושמת עלייה חדה לאחר שהחברה דיווחה על עלייה ברווח התפעולי ברבעון השני לכ-3.5 מיליון דולר לעומת כ-958 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד.

שלמה החזקות דיווחה היום על רווח נקי של 68 מיליון שקל ברבעון השני, לעומת רווח נקי של 67 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח תוך המשך המגמה החיובית מאתמול. מדד ת"א 35 מתקדם בכ-0.6%. 

מניית אלקטריאון  ממשיכה במומנטום החיובי ורושמת עלייה חדה. עוד בולטות בעליות חדות מניות המלט ואפריקה מגורים. 

חברת הקנאביס הרפואי שיח מדיקל  דיווחה היום כי הכנסותיה ברבעון השני הסתכמו לשיא של כ-11.6 מיליון שקל, גידול של 64% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי ברבעון הסתכם בשיא של כ-4.2 מיליון שקל, גידול של פי 6 בהשוואה לרבעון השני של שנת 2019.

07:20

1. לאחר שאתמול ננעל המסחר בבורסה של תל אביב בעליות, צפוי היום הזה להיפתח במגמה מעורבת עם נטייה לעליות. זאת, על רקע העברה צפויה בכנסת היום של החוק לדחיית אישור התקציב ואיתה גם הדחייה של האפשרות לסבב נוסף של בחירות.  

2. בורסות אסיה נסחרות היום במגמה חיובית וגם החוזים על מדדי וול סטריט רושמים עליות קלות, לאחר שמדד S&P 500 טיפס ביום שישי בכ-0.3% לשיא חדש. 

המאמצים למציאת חיסון או טיפול לנגיף הקורונה נמשכים. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז הלילה (ב-17:30 שעון וושינגטון) על פריצת דרך בטיפול בקורונה. ההכרזה היא לגבי אישור חירום שניתן על ידי ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאי, לטיפול בקורונה באמצעות פלזמת דם. הטיפול באמצעות פלזמת דם של חולים שכבר נדבקו בקורונה והחלימו, כבר נמצא בשימוש ניסיוני גם בארה"ב וגם בארץ.

ה-FDA כבר הייתה ערוכה לתת את האישור, אך התחרטה לאחר התערבות מדענים מה-NIH, ביניהם היועץ הבכיר לתחום הקורונה בממשל ארה"ב, ד"ר אנתוני פאוצ'י. המדענים אמרו כי הגישה היא הגיונית, אבל אינה נתמכת עדיין במספיק מידע, וה-FDA הסכימה ופרסמה הצהרה לפיה "עדיין לא הוכחה בטיחות ויעילות המוצר. לכן חשוב להמשיך בניסויים קליניים". כעת ה-FDA החליטה כן לאשר את המוצר לטיפול חירום, אך לא ברור עם עשתה זאת בעקבות מידע נוסף שהגיעה אליה.

3. עונת הדוחות תימשך גם היום ובימים הקרובים, אז צפויות לדווח, בין השאר, בנק לאומי , אלוני חץ  , פתאל, קבוצת דלק , חברות הביטוח, המלט ונייר חדרה. 

4. הזהב ממשיך לאבד גובה ונסחר היום בירידה קלה סביב 1,940 דולר לאונקיה. הדולר נסחר הבוקר מול האירו סביב רמה של 1.179 דולרים לאירו ומול הין היפני ביציבות סביב 105.8 יינים לדולר. בארץ התייצב הדולר בימים האחרונים סביב רמה של 3.40 שקלים. 

כלכלני בנק הפועלים מציינים בסקירתם השבועית כי לחצי הייסוף של השקל מתגברים. "הרבעון השלישי של השנה משלב בין הקיץ לחגי תשרי וההוצאות של ישראלים בחו"ל עומדות בו על יותר מ-3 מיליארד דולר. התיירים הנכנסים לישראל תרמו בשנה שעברה ברבעון זה סכום של כ-1.3 מיליארד דולר. סגירת השמים תרמה לכן לעלייה של כ-1.8 מיליארד דולר לחשבון השוטף של רבעון זה. עליות השערים בשוקי המניות בעולם מוסיפות אף הן ללחצי הייסוף, בעיקר דרך מכירות מט"ח של מוסדיים. שער החליפין של השקל מול סל המטבעות האפקטיבי נותר יציב מאוד בחודשים האחרונים, זאת בעיקר הודות לרכישות מט"ח גדולות של בנק ישראל".

5. בנק ישראל צפוי להשאיר היום את הריבית ללא שינוי. מחלקת המחקר של הבנק עשויה לשנות את תחזית הצמיחה שלה להמשך השנה. אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מעריך כי "לא צפוי שינוי במדיניות של בנק ישראל בהחלטת הריבית השבוע. בסה"כ, תחזיות הצמיחה של בנק ישראל אף השתפרו לעומת ההחלטה הקודמת. אולם, להערכתנו, תוכניות הרכישות של בנק ישראל מתחילה לחשוף את חסרונותיה. משקל האג"ח הממשלתיות בתיקי המוסדיים, שירד מדי שנה בשנים האחרונות, צפוי לרדת גם השנה, במיוחד על רקע ירידה בתשואות שמפחיתה אטרקטיביות ההשקעה. עובדה זו מגבילה את הביקושים לאג"ח".