האם מארק צוקרברג ליבה את הפחדים של ממשל טראמפ בנוגע לטיקטוק?

לפי גורמי בכירים, מדובר במסר שמנכ"ל פייסבוק הדגיש שוב ושוב מאחורי הקלעים, בפגישות עם בכירים ומחוקקים, בזמן נסיעה באוקטובר האחרון ובביקור נפרד בוושינגטון כמה שבועות קודם לכן

מארק צוקרברג / צילום: Francisco Seco, Associated Press
מארק צוקרברג / צילום: Francisco Seco, Associated Press

כשמנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג נשא נאום בנוגע לחשיבות חופש הביטוי בוושינגטון בסתיו שעבר, הייתה לו למעשה אג'נדה אחרת - להעלות מודעות בנוגע לאיומים האפשריים מחברות טק סיניות, וספציפית - אפליקציית שיתוף הוידיאו טיקטוק.

בנאום הסתתרה שורה שהצביעה על היריבה העולה של פייסבוק: צוקרברג אמר לתלמידיו אוניברסיטת ג'ורג'טאון כי טיקטוק אינה שותפה למחוייבות של פייסבוק לחופש הביטוי, ומהווה סיכון לערכים ולעליונות הטכנולוגית האמריקאים.

מדובר במסר שמנכ"ל פייסבוק הדגיש שוב ושוב מאחורי הקלעים, בפגישות עם בכירים ומחוקקים, בזמן נסיעה באוקטובר האחרון ובביקור נפרד בוושינגטון כמה שבועות קודם לכן.

בארוחת ערב פרטית בבית הלב בסוף אוקטובר, צוקרברג הסביר לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי עלייתן של חברות אינטרנט סיניות מאיימת על עסקים אמריקאים וכי אמור להיות חשש גבוה יותר בנוגע לחברות הנ"ל מאשר בנוגע לפייסבוק.

צוקרברג דן בטיקטוק ספציפית בפגישות עם מספר סנטורים. בסוף אוקטובר, הסנטור טום קאופמן (רפובליקני מארקנסו), שכבר נפגש עם מנכ"ל הרשת החברתית בספטמבר, והסנטור צ'אק שומר (דמוקרטי מניו יורד), שלחו מכתב לבכירים במודיעין האמריקאי בדרישה לחקיקה נגד טיקטוק. ממשלת ארה"ב החלה לבחון את עסקיי טיקטוק מבחינת ביטחון לאומי ימים ספורים לאחר המכתב, ועד לאביב, הנשיא טראמפ החל לאיים על האפליקציה כולה. החודש חתם נשיא ארה"ב על צו שדורש כי הבעלים הסיניים של ווק טו ווק, חברת בייטדאנס, תסיר את עצמה מעסקיה בארה"ב.

למעט מאוד חברות טק יש כל כך הרבה להרוויח מהבעיות של טיקטוק כמו לפייסבוק, וענקית המדיה החברתית לוקחת חלק פעיל בהעלאת הדאגות בנוגע לאפליקציית הוידיאו ובעליה הסיניים.

בנוסף לפועלו האישי של צוקרברג והצהרותיו הפומביות, פייסבוק הקימה קבוצת תמיכה בשם אמריקן אדג', שהחלה להריץ מודעות המבליטות את חברות הטק האמריקאיות על תרומתן לחוזק הכלכלי של המדינה, הביטחון הלאומי והשפעתן התרבותית. במחצית הראשונה של השנה, פייסבוק הוציאה יותר כספים על לובינג מאשר כל חברה אחרת, כך לפי המרכז האמריקאי לפוליטיקה תגובתית. בניגוד לכך, ב-2018, היא דורגה במקום השמיני בין כל החברות.

אי אפשר להגדיר בדיוק איזה תפקיד שיחקו תגובותיו של מארק צוקרברג בהתנהלות ממשלת ארה"ב מול טיקטוק. דוברת הסנטור קוטון אמרה כי משרדו לא מגיב על הפגישות שלו.

בנוגע לארוחת הערב הפרטית עם טראמפ, דובר הבית הלבן אמר כי הממשל "מחויב להגן על העם האמריקאי מפני כל איומי הסייבר לתשתיות קריטיות, בריאות הציבור ובטיחות, וכמובן הביטחון הלאומי והכלכלי שלנו". עם זאת, דובר פייסבוק אנדי סטון ציין כי המנכ"ל צוקרברג לא זוכר את הדיון האמור על טיקטוק בארוחת הערב.

בפגישת עובדים החודש, צוקרברג קרא לצו הנשיאותי נגד טיקטוק "לא רצוי", בשל הנזק הגלובלי שעשוי לייצר מהלך כזה והנזק שהוא עלול לגרום לפייסבוק עצמה.