ועדת העבודה אישרה תשלום דמי אבטלה לפרילנסים בעולם התרבות

הוועדה אישרה צו של שר העבודה והרווחה איציק שמולי להרחבת מעמד השכירים הזכאים לדמי אבטלה והוא יכנס לתוקף בראשון לספטמבר • שר התרבות: "עולם התרבות חווה ימים מורכבים והאחריות שלנו היא להעניק לכל אותם עובדים ביטחון כלכלי לטווח ארוך"

איציק שמולי/ צילום: שלומי יוסף
איציק שמולי/ צילום: שלומי יוסף

ועדת העבודה והרווחה אישרה צו של שר העבודה והרווחה איציק שמולי שיאפשר תשלום דמי אבטלה לפרילנסרים בעולם התרבות. הצו נקבע על פי סעיף 6 לחוק הביטוח הלאומי, שמאפשר לשר העבודה והרווחה, באישור ועדת העבודה והרווחה, להרחיב את מעמד השכירים הזכאים לדמי אבטלה למגזרי תעסוקה נוספים. הצו יכנס לתוקף לאלתר.

לאור קריסת ענף התרבות בשל הקורונה, שמולי החליט להרחיב את הגדרת הזכאות על אנשי צוות מקצועיים בתחום הטכני או האומנותי בהפקות אודיו-ויזואליות וביניהם: צלמים, טכנאים דיגיטלים, תאורנים, מקליטים, בום-מנים, מעצבי תלבושות, מלבישים, מאפרים, עוזרי הפקה ועוד.

התנאי לצורך הכרה באיש צוות מקצועי כעובד שכיר הוא הסכם מראש לתקופה של רבע שנה לפחות או השתתפות בחמישה ימי הפקה לפחות, או השתתפות בסדרה אחת למשך לפחות שלושה ימי הפקה. לאחר שאושר היום הצו בוועדת העבודה והרווחה, שר העבודה והרווחה איציק שמולי יחתום על הצו לאלתר.

תחילת הצו באחד בספטמבר והוא יחול על הסכמים שנחתמו מיום זה ואילך וגם על הסכמים שנחתמו קודם לכן ועומדים בתנאים כשלאחר צבירת שישה חודשי תקופת אכשרה יוכלו העובדים לקבל דמי אבטלה.

שמולי הסביר כי "עובדי ענף התרבות נפגעו קשות במשבר הקורונה ואין לי שום כוונה להפקירם מאחור. המשבר הזה חשף במיוחד עד כמה רשת הביטחון שלהם חסרה והם מופלים לרעה. התיקון שאנו מובילים, בשיתוף עם יו"ר ועדת העבודה, מנכ"ל הביטוח הלאומי ושר התרבות, הוא היסטורי ומשנה חיים בעבור רבים מתוכם. אלפי עובדים יעברו מאחורי הקלעים לקדמת הבמה מבחינת רשת הביטחון החשובה שהמדינה תספק להם מעתה ואילך".

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי מסר כי "הביטוח הלאומי מנסה לקדם כבר שנים את הכנסת עובדי הבמה לצו סיווג מבוטחים וביתר שאת בתקופת הקורונה. לשמחתנו שר העבודה והרווחה הרים את הכפפה והרצון לסייע לאלפי עובדים שנקלעו למצב של חוסר אונים ומצאו את עצמם ללא פרנסה במשך שבועות ממושכים ומייגעים, הופך למציאות מעשית. הרחבת הצו היא בשורה אמיתית ועשיית צדק סוציאלי מהמדרגה הראשונה. מיד כשהצו ייחתם הביטוח הלאומי יממש אותו ללא דיחוי".

שר התרבות והספורט חילי טרופר מסר כי "אישרנו היום בוועדת העבודה והרווחה דמי אבטלה לאנשים שהכי זקוקים לכך בעולם התרבות. אנחנו מתעקשים לדאוג גם לאנשים שלפעמים הופכים שקופים. עולם התרבות חווה ימים מורכבים והאחריות שלנו היא להעניק לכל אותם עובדים ביטחון כלכלי לטווח ארוך. עבדנו לילות כימים כדי שהתיקון החשוב הזה יתקיים ויכלול בתוכו את כל מי שזקוק לכך. אני שמח ומברך על המהלך החשוב והשותפים לו, מדובר בתיקון חשוב וחיובי.