"ספציפית מה שיש לנו עכשיו, להם אין": לתקן את הלב ביתר קלות

חברת Cardiovalve, ספין אוף של חברת Valtech שנמכרה לאדוארדס, מפתחת מכשיר להחלפת מסתם בהליך זעיר פולשני

חברת Cardiovalve / צילום: Cardiovalve
חברת Cardiovalve / צילום: Cardiovalve

הספין-אוף של חברת הקרדיולוגיה וולטק (Valtech) כבר עומד בפני עצמו, והוא מפתח מכשיר לתיקון מסתם בלב באופן זעיר-פולשני. וולטק נרכשה ב-2017 על ידי חברת Edwards האמריקאית, אולם מייסדיה שמרו לעצמם פעילות חדשה שהם טיפחו. הפעילות הזאת הפכה לחברת Cardiovalve. המנכ"ל שלה הוא עמיר גרוס, ממייסדי וולטק.

מסתם שמתאים לכולם

בלב יש ארבעה מסתמים, והם עלולים להינזק בעקבות מחלות זיהומיות, התקפי לב או בלאי שנובע מגיל או מעומס על הלב. אם הפגיעה אינה מטופלת, היא עלולה להוביל לאי ספיקת לב ואפילו למוות. תיקון מסתמים הוא מהתחומים החמים בקרדיולוגיה, ומאחר שניתוחי לב הם מסוכנים, השאיפה היא להחליף כמה שיותר מהם בפרוצדורות זעיר פולשניות, שאינן מחייבות הרדמה כללית עמוקה וחתכים גדולים.

הן וולטק והן קרדיוואלב פיתחו מוצרים לטיפול במסתם המיטראלי: וולטק לתיקון המסתם וקרדיוואלב להחלפת המסתם. לדברי גרוס, למוצר של קרדיוואלב יתרונות מגוונים. "אנחנו נכנסים באופן צינתורי דרך חתך קטן במפשעה, ואם הכול עובר כמתוכנן, מדובר בפרוצדורה של חצי שעה עד 45 דקות. בניגוד למתחרים, המוצר שלנו הוא בגדלים שונים, שמתאימים לכ-95% מהאוכלוסייה, עם אותה מערכת הולכה, דבר המהווה חיסכון בעלויות לבית החולים. מערכת ההולכה דומה למערכת אחרת שרוב הרופאים כבר התרגלו להשתמש בה, חתימת הגוף הזר של המוצר הזה בגוף היא הרבה יותר נמוכה, והעגינה פשוטה וחזקה אף שהוא קטן בממדים".

לדברי גרוס, בניתוח לא עוצרים את הלב, ואין צורך במכונת לב ריאה. "למדנו שהכלים צריכים להיות סופר-פשוטים, וכדאי להשאיר כמה שיותר מהמבנים הקיימים של הגוף במקום".

איך נוצר מצב שבו אדוארדס קנתה את וולטק אבל לא את הדור הבא של המוצר?
"מבחינתם, הוא היה בשלב מוקדם של פיתוח, והם העדיפו לא לרכוש אותו בטרם נערוך בו שיפורים וניסויים נוספים. עם זאת, הם השקיעו בחברה, לצד כל המשקיעים הקודמים של וולטק.

"אני לא בא להתחרות באדווארדס, שהם באמת מספר אחת במסתמים, ויש להם גם מוצרים חדשניים בתחום המיטראלי. אבל ספציפית מה שיש לנו עכשיו, להם אין".
עד היום הושקעו בחברה כ-40 מיליון דולר. רוב המשקיעים היו גם בוולטק - פרגרין, גלנדוק, NGN, פרטק, OXO ואדווארדס, וגם גרוס עצמו, דרך קרן VVV שבשליטתו. השוק הכולל להחלפת מסתם מיטראלי באופן זעיר פולשני מוערך על ידי חברות המכשור הרפואי הגדולות בכ-3-3.5 מיליארד דולר.

מוצר נוסף בדרך

מאז הקמתה טיפלה החברה ב-12 חולים, מהם שניים הגיעו לקו השנתיים הדרושות למעקב, והתוצאות נראות מבטיחות. "אחד עבר ניתוח משמעותי בעקבות מחלה אחרת, אחרי שהושתל אצלו המוצר שלנו, ללא סיבוכים. השני חוטב עצים. הוא נראה חלש מאוד כשהגיע אלינו".

החברה מעריכה כי תוכל להתחיל בניסוי לקבלת אישור שיווק באירופה עוד השנה, ולצאת לשוק בעוד כארבע שנים.

איזו השקעה נוספת דרושה בחברה כזו כדי להביא אותה לשוק?
"כמה עשרות מיליוני דולרים כדי להשלים את הפיתוח וקבלת האישורים. הכוונה היא למכור את החברה לפני שלב בניית מערך המכירות, אבל אם נצטרך להגיע לשלב המכירות, נעשה זאת כמו שעשינו בוולטק".

נוסף על המוצר לתיקון המסתם המיטראלי, פיתחה החברה מוצר נוסף, לתיקון מסתם שהיום כמעט אין לו פתרונות, המסתם הטריקוספידלי. "הרעיון הטכנולוגי דומה מאוד", אומר גרוס. כבר גויסו חולים לניסויים קלינים, אך בעקבות הקורונה, המוצר עוד לא הושתל בהם.

Cardiovalve

הוקמה ב-2017 על ידי מייסדי Valtech, ובהם עמיר גרוס, המכהן כמנכ"ל ● החברה מפתחת מכשירים להחלפת מסתמים בלב בניתוח זעיר פולשני ● עד היום הושקעו בחברה כ-40 מיליון דולר ● החברה פועלת מאור יהודה ומעסיקה 40 עובדים