כנפי משק | בלעדי

החיים זה לא קיבוץ: אז מי אשם בקריסת חברת התיירות של אגודת הקיבוצים והמושבים

כחודשיים אחרי שהגישה תנועת משקי הקיבוצים תלונה נגד מנהלי חברת כנפי משק ל"גלובס" נודע על הגשת תלונה נגדית למשטרה מטעמם של מנהלי כנפי משק • בתלונות מאשימים הצדדים זה את זה באחריות לקריסת חברת התיירות כנפי משק השייכת לחברת משקי הקיבוצים

מתוך האתר של חברת כנפי משק / צילום: צילום מסך
מתוך האתר של חברת כנפי משק / צילום: צילום מסך

ההאשמות ההדדיות בין חברת "כנפי משק" ל"משקי הקיבוצים" מגיעות למשטרה: כחודשיים אחרי שהגישה תנועת משקי הקיבוצים תלונה נגד מנהלי חברת כנפי משק ל"גלובס" נודע על הגשת תלונה נגדית למשטרה מטעמם של מנהלי כנפי משק. התלונה מוגשת נגד בכירים במשקי הקיבוצים בהווה ובעבר. בתלונות מאשימים הצדדים זה את זה באחריות לקריסת חברת התיירות כנפי משק השייכת לחברת משקי הקיבוצים.

אגודת משקי הקיבוצים הוקמה ב-1996 וחברים בה 270 קיבוצים ומושבים. כנפי משק היא חברה בת שלה שעוסקת בתיירות בארץ ובחו"ל.

ברקע פרשה שנחשפה בחודש מאי ובה טענות וחשד לאי סדרים שנמשכים בחברת כנפי משק כ-16 שנים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. מנהלי חברי כנפי משק שכנגדם הוגשה התלונה הראשונה הם שלומי קדים ושמוליק שמש, וכעת באמצעות עו"ד אייל בסרגליק הם פעלו להגיש תלונה נגדית נגד מנהלי חברת משקי הקיבוצים, רונן (מנכ"ל) ורון רוגוז'יק (סמנכ"ל כספים).

ב-16.6 פורסמו ב"גלובס" ממצאי שיחה שהתקיימה בין מנהלי משקי הקיבוצים ובין סוכני נסיעות שעבדו עם כנפי משק ובה נשמע רונן מתייחס לבעיה שהכניסה את חברת כנפי משק לחוב של יותר מ-40 מיליון שקל כשהוא ציין כי "האנשים שעשו את זה הודו במעשים", כוונתו הייתה למנהלי העבר בכנפי משק ולפיכך אף הוגשה נגדם תלונה למשטרת מחוז תל אביב. באותה שיחה התנער רונן מאחריות משקי הקיבוצים לחוב שנצבר ולאי הסדרים שהתגלו בחברה. "אנחנו לא מורגלים לעניינים פלילים. לקח לנו שלושה שבועות להבין מה היה. גילינו שזו לא בעיה עסקית אלא בעיה חמורה בהרבה. הפרשה לא תסתיים בדיבורים אלא במשטרה ובתביעות מכל הכיוונים".

קדים ושמש ששימשו כמנהלי חברת כנפי משק הודפים את ההאשמות והגישו תלונה למשטרת ראשל"צ ובקשה למצות את החקירה בלה"ב 433. בתלונה מאשימים השניים את מנהלי משקי הקיבוצים ב"פעילות בלתי חוקית לכאורה שהובילה לקריסת כנפי משק".

טענות הצדדים הן כי משבר הקורונה הוא שהציף את אי הסדרים שהתקיימו במשך שנים. התלונה הנוכחית מפרטת טענות לפעילות בלתי חוקית לכאורה שהובילה לקריסת חברת הבת כנפי משק. בין השאר נטען למעשים שמטרתם הייתה לכאורה להונות את הבנקים ואת בעלי המניות של משקי הקיבוצים תוך משיכת מיליוני שקלים מקופת כנפי משק ללא הצדקה.

התלונה פורטת שורה של טענות לעבירות פליליות שבוצעו לכאורה על ידי מנהלי משקי הקיבוצים כיום ועל ידי קודמיהם ושעליהן טוענים המתלוננים קיימות ברשותם ראיות מוצקות. פירוט העבירות המיוחסות להם לכאורה כוללות טענות להנפקה של חשבוניות פיקטיביות, הלבנת הון, גניבה בידי מורשה, הונאת בנקים, רישום כוזב ממסכי תאגיד ועבירת מס נלוות.

ממשקי הקיבוצים נמסר בתגובה: "ביוני 2020 הגישה משקי הקיבוצים תלונה מפורטת למשטרת ישראל כנגד מנכ"ל כנפי משק, שלומי קדם וסמנכ"ל הכספים, שמוליק שמש, וכעת השניים הגישו במשטרה תלונה נגדית, זאת בניסיון נואש לחלץ עצמם מאימת הדין הפלילי בשל רישום כוזב במסמכי תאגיד שיטתי ומתמשך, שהתגלה בדוחות הכספיים של כנפי משק, כמו גם החשיפה לתביעות אזרחיות בגין הנזקים הכבדים שנגרמו עקב התנהלותם הקלוקלת. כעת, שלמה קדים ושמוליק שמש, טוענים טענות שקריות, מופרכות ומטיחים האשמות, שאין להן כל בסיס, כנגד חברת האם ומנהליה בהווה ולשעבר, תוך הצגת מצגי שווא. שלומי ושמוליק התוודו בזמן אמת על העברות כספים ורישומים כוזבים במסמכי תאגיד שביצעו בספרי כנפי משק והדבר תועד. אין לשכוח כי מנכ"ל כנפי משק חתום על הדוחות הכספיים של החברה, ואף אדם לא אילץ אותו לחתום עליהם. כעת מנהלי כנפי משק מנסים לייצר שברירי מיילים מגמתיים על מנת לתמוך במציאות המדומה אותה בנו על מנת להימלט מהדין. מנהלי החברה לא יירתעו מאיומים וניסיונות סחיטה ויפעלו למיצוי הדין".

מעו"ד אייל בסרגליק המייצג את שני הבכירים שהועסקו בכנפי משק נמסר : "לא בכדי נמסרו לאחרונה הודעות כוזבות ומסולפות מטעם מנהלי חברת האם משקי קיבוצים. מדובר בנתונים שהיו ידועים מזמן לחברה ולכל מנהליה כולל הגרעון הקיים שנוצר כתוצאה ממשיכות שבוצעו על ידי חברת משקי הקיבוצים בלבד. מרשיי הזהירו, התריעו וזעקו על כך ללא הרף והושתקו פעם אחר פעם ואף הגישו תלונה למשטרה.

"כל ההוראות בחברת הבת הגיעו מחברת האם, מנהליה כולל המנכ"ל, החשבים ומנהלי הכספים לכאורה וכעת מנסים להכחיש את ידיעתם ולהתנער ולהעביר בחוסר תום לב מובהק את האחריות למרשיי, שזעקו לאורך כל הדרך בבחינת "מתריעים בשער" למרשיי ראיות מוצקות בעניין. הביקורת והבדיקות הנטענות בתקשורת לא הועברו למרשיי ולא בכדי.

"אנו סבורים שהקיבוצים הקשורים למשקי הקיבוצים צריכים לבחון היטב את התנהלות מנהלי משקי הקיבוצים, לכאורה, מר רן רונן, רון רוגוז'ניק ודורון סט".