המאבק על האסי עובר לגישור: "במקום לשבת ולדבר שלפו מספריים"

לאחר שפגישת ההידברות שהתקיימה אתמול התפוצצה, בקיבוץ ניר דוד נערכים לגישור שיחל בשבוע הבא • נציג מחאת "משחררים את האסי": "עדיין הם מתבצרים, וזה לא מגיע לשום מקום למעט הקצנה. הם צריכים לפתוח את השער"

נחל האסי / צילום: אסף מרדכי
נחל האסי / צילום: אסף מרדכי

פגישת ההידברות בין חברי מחאת "משחררים את האסי", עיריית בית שאן ונציגי הקיבוצים התפוצצה אתמול. ראשי המחאה הגישו לראש עיריית בית שאן ז'קי לוי כמתנה מספריים, כסמל שהם לא מתכוונים לגזור סרטים. בקיבוץ ניר דוד נערכים לגישור שיחל בשבוע הבא במעמד שופט עליון במסגרת התביעה שהוגשה על ידי תושבי בית שאן.

בראיון ל"לא דופקת חשבון" ברדיו צפון הציג מזכיר קיבוץ ניר דוד, שלמה גלזר, את התהליך הצפוי בגישור: "יש נגדנו תביעה משפטית גדולה שהגישו המוחים, בשבוע הבא ייכנס לגישור במעמד שופט עליון. יהיה גישור ומה שימליץ יקבל תוקף.

"יש ארבעה פתרונות: פתרון אחד שקיבל תוקף לקדם חוף רחצה נוסף, עדיין תקוע בוועדות התכנון. התוכנית הגדולה והאמיתית שיש בה צדק חלוקתי למים היא להזרים מים של האסי לבית שאן שמקדמת השרה להגנת הסביבה. והסדרה השלישית שפתחנו רצועת חוף לעם ישראל בשטח הקיבוץ בתקופת הקורונה. הם יכולים לשחות בנחל מסביב לקיבוץ".

"יש סיבות למה שער הקיבוץ נסגר"

עוד הוסיף גלזר כי "בפגישה אמש, אחד הנציגים של המאבק אמר שהוא לא מתעקש שהשער הצהוב בכניסה לקיבוץ יהיה פתוח, וזה היה כיוון חיובי. נציג אחר עצר את דיון ואמר 'אתם תפתחו את השער כי אני באתי לנצח ואז נסכים לדבר אחרי שכל העם ייכנס ליישוב'. הוא זרק קופסה על השולחן שהתברר שיש בה מספריים והלך, כך שמה שהם מספרים רחוק מהמציאות.

"במקום לשבת ולדבר שלפו מספריים. אני לא מכיר דרך בשבעים שנותיי מבלי לשבת לדבר במעמד מכובד של ראש העיר וראש מועצת עמק המעיינות. אתמול המטרה הייתה ברורה, לא נחל האסי מעניין, אלא להחריב את קיבוץ ניר דוד. באו ארבעה חברה ונתנו להם להיכנס לנחל, אמרו שהם לא מעוניינים ואז יצרו פרובוקציה ופוצצו את הישיבה.

"אפשר לפתור בעיות. אם רוצים לשבש את חיינו ולחרב את היישוב אנחנו נילחם. אגב, אין גדרות תיל, הם שם בהוראת משרד הביטחון עוד משנת 1969. יש סיבות למה שער הקיבוץ נסגר ואי אפשר להפוך קיבוץ לפארק ציבורי".

"אם יפתחו את האסי ל-50 איש אז כל אזרח ייכנס אחת לכמה שנים"

נציג מחאת "משחררים את האסי" מוטי בצראווי הסביר כי המספרים שהוגשו לראש העירייה הם סמל ולא עיקר הדבר כי הם לא נועדו לגזור סרטים.

"הקיבוץ מקים גדרות תיל ומתבצר והוא צריך לפתוח את השערים. אם יפתחו את האסי ל-50 איש אז כל אזרח ייכנס אחת לכמה שנים, ואז אני אזכה לבקר שם. האסי שייך לאזרחי ישראל, אי אפשר למנוע גישה לנחל אל משהו שהחוק שייך לו. הפשרה הייתה מקובלת על תושבי בית שאן, היא לא מקובלת עליי.

"אני תושב גדעונה בעמק יזרעאל ואני לא הייתי מצרף מספרים. אפשר לשקר רק חלק מהמזמן. אני ישבתי בפגישה עם שלושה נציגים של הקיבוץ, ולפני כל המחאה כדי להנמיך את גובה הלהבות. עדיין הם מתבצרים, וזה לא מגיע לשום מקום למעט הקצנה. הם צריכים לפתוח את השער".