הקורונה לקחה והקורונה נותנת: קבוצות האופנה מפתיעות עם רבעון שני חזק בשורת הרווח

פוקס, מובילת הענף, מציגה רווח רבעוני של 82 מיליון שקל הודות להתייעלות תפעולית אגרסיבית • שיפור בתוצאות גם לקסטרו ולעדיקה

חנות של פוקס / צילום: תמר מצפי
חנות של פוקס / צילום: תמר מצפי

צמד קמעונאיות האופנה הציבוריות הגדולות בישראל - פוקס וקסטרו - מסכמות רבעון שני חיובי, למרות השלכות משבר הקורונה והסגר הממושך שממנו סבלו עסקיהן במהלך התקופה. למעשה, ההכנסות של שתי הרשתות המובילות בענף נפגעו, אבל אלו, כמו רבות ממתחרותיהן, הגיבו במהירות וביצעו שורת צעדי התייעלות דרסטיים לצמצום ההוצאות התפעוליות, שכללו הוצאה של אלפי עובדים לחל"ת ולחץ על המשכירים להורדת שכר הדירה, שסייעו להן להציג בסיכומו של רבעון שיפור ברווח הנקי.

התוצאות החיוביות בשורה התחתונה הפתיעו את השוק, בין היתר לאחר ששתי החברות לקחו חלק במאבק מתוקשר שכלל הפעלת לחץ לקבלת מענקים מהמדינה ולהקלות ממשכירי הסניפים (הקניונים ובעלי החנויות).

אך לא רק זאת, לעומת רשתות האופנה המציגות תוצאות חיוביות שבדיעבד לא מגשימות את תחזיות האימים שפיזרו הן בעצמן בימי שיא המשבר, דיווחו לאחרונה קבוצות מרכזי המסחר הגדולות - שסיפקו להן את ההקלות - על הפסדים כבדים ברבעון השני (עזריאלי ומליסרון) או על רווח סמלי (ביג).

עם זאת, עדיין מוקדם מלסכם את משבר הקורונה מבחינת רשתות האופנה. כל עוד אין פתרון להתפרצות המגפה, והאיום של סגר עתידי עדיין נמצא על הפרק, יש חשש שהרשתות יפסיקו שוב תקופת שיא של רכישות - בדגש על חגי תשרי שנמצאים מעבר לפינה.

רבעון-שני-חיובי-לרשתות-האופנה,-למרות-סגר-הקורונה
 רבעון-שני-חיובי-לרשתות-האופנה,-למרות-סגר-הקורונה

הכנסות פוקס: עלייה במחצית, שחיקה ברבעון

פוקס , קבוצת מותגי האופנה שבשליטת ובניהול הראל ויזל, מציגה גידול של 5% בהכנסותיה בסיכום המחצית הראשונה של 2020, לסך של 1.2 מיליארד שקל. מדובר במחזור שהוא יותר מכפול לעומת ההכנסות שרשמה קסטרו במחצית הראשונה, שעמדו על 566 מיליון שקל - שחיקה של 31% לעומת המחצית המקבילה.

בכל זאת, ברבעון החולף הייתה לחברה, כאמור, ירידה בהכנסות, על רקע סגירת מרכזי הקניות, אשר קוזזה חלקית בעלייה בחנויות הזהות, בעלייה במכירות החברות שתוצאותיהן אוחדו לראשונה בדוחות הקבוצה ברבעון השלישי של 2019 ובגידול בפעילות במותגים חדשים - ביניהם פוט לוקר, נייקי בקנדה ובאירופה, שילב ובאתר הסחר טרמינל איקס.

המגמות שמאפיינות את הדוחות של פוקס אינן ייחודיות לה והן מורגשות גם בתוצאות שפרסמה לפני מספר ימים קבוצת קסטרו בניהול רון רוטר, שנמנה עם משפחת בעלי השליטה. שתי החברות הללו מציגות שיפור בפדיונות בחנויות זהות ברבעון השני של 2020, אולם השיפור הזה הושג לאחר נטרול התקופה הממושכת שבמהלכה היו סגורות, והוא מבטא את הרכישות הגבוהות מהממוצע שנרשמו אחרי תקופת הסגר.

הודות לצעדי ההתייעלות החריפים שנקטו השתיים, שתיהן מצליחות כאמור להציג שיפור בשורת הרווח הנקי ברבעון. פוקס מציגה רווח רבעוני של 82 מיליון שקל (שיפור של 38% לעומת הרבעון המקביל) ויציבות ברווח הנקי במחצית בסך של 52 מיליון שקל, לאחר שרשמה ברבעון הראשון של 2020 הפסד בסך של כ-30 מיליון שקל.

אצל קסטרו  מדובר במעבר לרווח נאה של 33 מיליון שקל ברבעון, לאחר תקופה של הפסדים. את המחצית היא עדיין מסכמת עם גידול של 50% בהפסד הנקי, לעומת התקופה המקבילה ב-2019, לסך של 54 מיליון שקל.

פוקס עוקפת את שיעור הרווחיות של קסטרו

שיעור הרווחיות הגולמית שמציגה פוקס במחצית עומד על 56.7%, שיפור של 1% לעומת המחצית המקבילה אשתקד, ובכך היא למעשה עוקפת את שיעור הרווחיות שמציגה קסטרו במחצית, שעמד על 56.4%, שחיקה של 2% לעומת המחצית המקבילה ב-2019.

פוקס גם רשמה שיפור ניכר בשיעור הרווח התפעולי במחצית, שגדל ב-16% לרמה של 9.1% ממחזור המכירות שלה. מנגד, אצל קסטרו מדובר בהפסד תפעולי שהעמיק במחצית הראשונה של 2020, הן מבחינה אבסולוטית (מהפסד תפעולי של 12 מיליון שקל במחצית הראשונה ב-2019 להפסד תפעולי בהיקף של יותר מכפול, בגובה 25 מיליון שקל במחצית הראשונה השנה), והן כשיעור מההכנסות (מהפסד תפעולי של 1.5% מההכנסות במחצית הראשונה אשתקד לשיעור הפסד של 4.4% השנה).

יש לציין, כי משבר הקורונה פגש את שתי החברות בנקודות פתיחה שונות מהותית זו מזו. פוקס, חברת האופנה הציבורית הגדולה בישראל, מציגה בשנים האחרונות גידול חד במכירותיה ובשווייה, כשמנגד קסטרו נאבקת בשחיקה עקבית בבסיס פעילותה. הדבר  בא לידי ביטוי בקיטון חד בשווי החברה בבורסה, שעד לפני כעשר שנים היה גבוה מזה של פוקס, והיום היא שווה 197 מיליון שקל בלבד, פחות מעשירית מהשווי של פוקס - שעומד על כ-2.2 מיליארד שקל. המניות של שתי החברות נהנו בעקבות פרסום הדוחות ממגמה חיובית: פוקס הציגה עלייה של כ-27%, בעוד שקסטרו עלתה בכ-8%.

גידול של 56% בהכנסות עדיקה

ומה בחברת האופנה המקוונת עדיקה , בצל הסערה בצמרת החברה עם פרישתו של המנכ"ל הדומיננטי והמייסד דדי שוורצברג במהלך הרבעון השני, ועימו גם רוב השדרה הניהולית של החברה? ברבעון השני של 2020 רשמה עדיקה, שבשליטת קבוצת האופנה גולף ובניהול רועי הסל, הכנסות של 47 מיליון שקל - גידול של 56% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ובסיכום המחצית הכנסות של 95 מיליון שקל - גידול של 59% לעומת המחצית המקבילה ב-2019.

בשורה התחתונה מסכמת עדיקה את הרבעון עם רווח נקי של כ-4 מיליון שקל, וזאת לעומת הפסד של 175 אלף שקל. בתקופת המחצית עברה החברה מהפסד של 1.1 מיליון שקל ב-2019 לרווח של כ-3 מיליון שקל בשורה הנוכחית.