גמזו: "המצב שלנו מבחינת תחלואה הוא מהמורכבים והקשים בעולם"

פרויקטור הקורונה רוני גמזו קיים היום תדרוך לתקשורת, שבו הביע דאגה מפני התפשטות המגפה במגזר הערבי והחרדי והדגיש כי הוא מתנגד לטיסות לאומן • "כשאראה שלא נותנים לי את כל הכלים להפחית את התחלואה, לא יהיה לי מה לעשות בתפקיד הזה"

"ברהט, טירה, סכנין, אום אל-פחם, כפר קאסם, סכנין ונצרת יש קצב הכפלה משמעותי", כך אמר היום פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו בתדרוך לתקשורת. גמזו הביע דאגה מפני התפשטות הקורונה בחברה הערבית והחרדית, ומפני טיסות הצ'ארטר המתוכננות לאומן בחגים.

"עדיין מתרחשות בחברה הערבית חתונות ומסיבות. ראשי הרשויות המקומיות הערביות רואים את זה, מרגישים מאוד מאוד לא בנוח, כי הדבר הזה מייצר מעגלי הדבקה. אנחנו רואים פתאום עלייה בחיפה", אמר גמזו. "אנחנו רוצים לוודא שאנחנו שולטים באירוע הזה. אני קורא מכאן למנהיגי החברה הערבית; זה באמת אסון. זה גידול שמביא אותנו למעל 500 חולים חדשים כל יום. אנחנו מתקרבים לכך ש-28% ועוד מעט שליש מהתחלואה בישראל היא בחברה הערבית, אם לא נעצור את זה".

באשר לתחלואה הגבוהה בחברה החרדית, אמר גמזו; "המורכבות הנוספת היא בתחלואה בחברה החרדית, לאחר תקופה של רגיעה. ההחלטה לגבי עצירת לימודים ביישובים אדומים עדיין לא התקבלה בממשלה, והמצב מדאיג. הישיבות חזרו בקפסולות ובמצב יותר טוב ממה שהיה כשבני הישיבות הסתובבו והיו בבתים. ההחלטות בנושא מאוד מורכבות".

לגבי מקומות ההדבקה העיקריים, אמר פרויקטור הקורונה כי "ההדבקות מתרחשות בתוך הבית ובהתקהלויות משפחתיות וחברתיות. אם בתוך זה אתה מוסיף אלמנט הסעדה - ארוחות ואירועים משפחתיים, מסיבות, חתונות, שם מורידים את המסכות עקב הסעדה, שם אנחנו רואים הפצות. זה קורה היום במצבים שאינם מותרים, בחברה הערבית, החרדית, וכן - גם בכללית".

"הפתרון הוא לא סגר"

בנוגע לטענות על כך שלמרות שמונה לפני יותר מחודש, בפועל אין שינוי משמעותי בשטח, אמר גמזו: "כל רשות מקומית צריכה לקחת את עצמה בידיים. הדבר העיקרי שאני עושה זה מה שלא נעשה בעבר: בנייה של תשתיות לאורך זמן. לוקח זמן לצה"ל לבנות את התשתית של קטיעת השרשראות. כשהיא תופעל, בעוד שבועיים באופן חלקי, היא תהיה בעלת עוצמה. הדרך שלי היא לבנות תשתיות ניהול ולנהל את זה בתוך הרשויות המקומיות. בסופו של דבר צה"ל מנהל את האירוע בתוך הרשויות המקומיות, יחד עם החיבור של קטיעת השרשרת, זו הדרך להילחם. זה לא זבנג וגמרנו".

למרות שרמת התחלואה בישראל לא יורדת באופן משמעותי, הדגיש גמזו כי "הפתרון הוא לא סגר ואני מאוד מקווה שלא נגיע לשם. יש לנו עלייה בכמות החולים הקשים, אבל ה-R (מקדם ההדבקה, ש"א) ממש מתקרב לאחד. זה מאוד שברירי, אמרתי את זה לחברי הקבינט. כמות הסיכונים שלנו קדימה בחודש הזה, הם רבים. זה לא פשוט לפתוח שנת לימודים ב-1 בספטמבר. יש מדינות בעולם שלא היו עושות את זה. אנחנו דנים ורוצים לעשות את זה בצורה בטוחה. אותי מעניין לא להגיע ל-10 בספטמבר במצב תחלואה שצריך לחשוב בו על סגר. על הכתפיים שלי יש אחריות".

גמזו מונה לתפקיד הפרויקטור ללא סמכויות, לאחר שמשא ומתן עם מנהלים אחרים אליהם נעשתה פנייה עלה בתוהו, כשאלו לא הסכימו להתמנות לתפקיד כיועצים חיצוניים בלבד, נטולי כל סמכות. על כך אמר גמזו: "אין לי כתב מינוי, כתב מינוי רוני גמזו עוד לא קיבל. מצד אחד זה טוב, כי זה אומר שכל הסמכויות נתונות לי, כשיש לי סמכות אחת: להקטין את התחלואה במדינת ישראל, ולכך כל הסמכויות נתונות לי. אחרת, אין לאף אחד מה לחפש כפרויקטור קורונה. עד כה, השרים קיבלו בישיבות הקבינט כל דבר במתווה שלי. הם צריכים להקשיב לי, כי השיקול שלי הוא רק מקצועי. הם צריכים להקשיב גם בהקשר של הרמזור".

לפי גמזו, ישנן כמה רשויות שהייטיבו לטפל בתחלואה הגואה: "בגל השני תל אביב הייתה הרשונה ברמת תחלואה, אבל הם הורידו אותה. הם ניהלו כל פרט. ראש רשות מקומית יכול לטפל בכל פרט. כך עשו באשדוד ובלוד, עם כל המורכבות. הרמזור הוא חלק מזה. כשאני מדבר על סמכויות, אני מסתכל קדימה וצריך לבצע את מה שמוטל עליי כדי להקטין תחלואה".

"אעשה כל מה שביכולתי כדי למנוע את הטיסות לאומן"

לאחר הוויכוח בנושא הטיסות לאומן והצהרת שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, כי גמזו המתנגד לטיסות צריך להתפטר, אמר גמזו: "עם כל המורכבות של התחלואה, וכל המורכבות של מה שעוברים הרופאים והאחיות. האם זה הגיוני וסביר להוציא מכאן 80 טיסות? דעתי הנחרצת היא: לא. אני לא אשנה את דעתי. אי אפשר לעצור אדם שרוצה לטוס דרך קונקשן, אבל אפשר לעצור 80 טיסות צ'ארטר. יהיו היקפים, כבר אומרים שיש שם 2,000 ובטח יסעו בקונקשן. צריך לעשות הכל כדי למנוע את זה. אין מתווה בהיקפים שכאלו, 15-20 אלף איש אי אפשר לשים בבידוד. אני אעשה כל מה שביכולתי כדי למנוע את זה. זה מורכב מאוד, אף אחד לא הבטיח לי שאקבל בתפקיד הזה רק זרים, בינתיים זה בדיוק הפוך. כשאני אראה שלא נותנים לי את כל הכלים להפחית את התחלואה, לא יהיה לי מה לעשות בתפקיד הזה".

בעבר התנגדת נחרצות לסגר ואמרת שאין בו תוחלת. מדוע ההצעה הזו על השולחן?
"אמרתי שבסגר שהוא חגורה סביב עיר אין תוחלת. כך ראינו במודיעין עילית, ביתר, בית שמש. זה לא ממש עוזר. אבל בסגר כללי בטח שיש אפקט. אמרתי שזה לא הצעד, שגם אם יש תחלואה גבוהה כמו שיש היום, שאני מטיף אליו. אני מנסה לייצר מערכות תשתית כדי להוריד את התחלואה. יש טריגרים לסגר: כשה-R מתחיל לעלות, צריך לעשות שאט-דאון. אני לא בעד זה, אבל זה חייב להיות על השולחן. מקדם ההדבקה הרגיל של קורונה הוא 3. כשזה מגיע לשם, הכל זז מאוד מהר. 400 חולים של היום יהפכו להיות 800 - קרוב לקו האדום של החולים באורח קשה. עד כה, 4 שבועות פלוס, הצלחנו ביחד להימנע מהצעדים האלו.

"יכול להיות שהכיוון שאנחנו לוקחים להימנעות מסגר, גורם לחלק מהאנשים לחשוב שהכל בסדר. זה ממש לא ככה. המצב שלנו מבחינת תחלואה הוא מהמורכבים והקשים בעולם, אנחנו רק בחרנו לנהל אותו נכון, באמצעות הקמת תשתיות. יש לנו בין 10-14 נפטרים ביום. גם על המצפון שלי זה יושב".