בזכות איסור כניסת רכבי דיזל: ירידה של 34% בפיח השחור בחיפה

דו"ח חדש של המשרד להגנת הסביבה מסמן את הפיכת שכונות המגורים בחיפה למופחתות פליטות כהצלחה, עם ירדה של כ-17% בתחמוצות חנקן • מספטבר: איסור מוחלט של כניסת רכבי דיזל מזהמים לירושלים, בהשקעה של 24 מיליון שקל מצד המשרד להגנת הסביבה

מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי
מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי

במשך שנים, אזור מפרץ חיפה הוא ממוקדי זיהום האוויר המרכזיים בישראל. כדי להתמודד עם המצב קבעה הממשלה תוכנית להפחתת זיהום אוויר במפרץ. בין הצעדים השונים שננקטו, קבעו המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה כי אזור המגורים בעיר יהפוך לאזור מופחת פליטות, האוסר על כניסתם של רכבי דיזל המוגדרים כמזהמים לעיר, אלא אם הותקן בהם מסנן חלקיקים.

התוכנית יצאה לפועל בחודש פברואר 2018, ולפי בדיקת המשרד להגנת הסביבה, מאז ועד פברואר 2020 נרשמה ירידה מצטברת של 34% בריכוזי הפיח השחור בעיר התחתית (רחוב העצמאות). בנוסף, נרשמה ירידה של 18.6% בתחמוצות החנקן ( NOx ), מזהם הנחשב כסממן כללי לזיהום אוויר תחבורתי.

הפעולות שהוביל המשרד להגנת הסביבה בחיפה כוללות, בין היתר, הכנסת 25 אוטובוסים חשמליים (אפס זיהום אוויר) לשירות בחיפה ובקריות, וסבסוד משאיות איסוף אשפה עירונית להנעה בגז טבעי.

למעשה, חיפה וירושלים הן שתי הערים היחידות בישראל אשר חלקים בהן הוכרזו כמופחתי פליטות, ובספטמבר הקרוב תהפוך ירושלים לעיר הראשונה והיחידה בישראל שתוגדר כולה כאזור מופחת פליטות, ותאסור כניסת רכבי דיזל המוגדרים כמזהמים לכלל שכונותיה. המשרד להגנת הסביבה משקיע 24 מיליון שקל בפרויקט ובתוכניות משלימות בעיר. בין היתר מדובר בהשקעה של 10 מיליון שקל בסיוע לעירייה בתפעול הפרויקט, ו-10 מיליון שקל נוספים בסבסוד התקנת מסננים לציבור בעלי הרכב.

לדברי השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, "בכל שנה מתים בישראל מוות מוקדם כ-1,100 אנשים כתוצאה מזיהום אוויר הנגרם מכלי רכב מזהמים. אזורים מופחתי פליטות הם אמצעי יעיל שתורם לשיפור איכות האוויר בתוך הערים. אנחנו קוראים לערים אחרות בישראל להצטרף לחיפה, ירושלים ולמאות ערים באירופה. בכוונתנו לתמוך גם בערים אחרות שיאמצו מודל זה, וידאגו לתושביהן". אגב, דווקא תל אביב, העיר עם הזיהום התחבורתי הגבוה בישראל, לא הצטרפה עד כה למהלך.

גילה גמליאל / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
 גילה גמליאל / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

באירופה ישנן יותר מ-250 ערים המוכרזות באופן מלא כמופחתות פליטות, בהן ברלין, לונדון ופריז. בישראל מנסה המשרד להגנת הסביבה להרחיב את היריעה אך מתקשה בכך, למרות התקציבים שהוא מקצה למהלך. בחיפה, למשל, השקיע המשרד 11 מיליון שקל בתקציב ישיר לעירייה, 14.5 מיליון שקל בהתקנת מסננים לציבור, 10 מיליון שקל לתמרוץ משאיות למעבר להנעה בגז, ועוד 10 מיליון שקל ל-25 אוטובוסים חשמליים.

השיפור באיכות האוויר בחיפה קשור גם להפחתת כמות כלי הרכב המזהמים מ-80 אלף ל-40 אלף, לאחר שחלקם נגרטו ובאחרים הותקנו מסננים. במסגרת צעדי האכיפה, ניתנו 541 דוחות אוויר נקי לרכבים מזהמים. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי גם אם יוצאו לחלוטין כלי התחבורה מאזור מפרץ חיפה - האזור ייוותר מזוהם בשל פליטת הנמלים הכבדות ופליטות המפעלים.