לפידות קפיטל, דן, אפיקים ואלקטרה זכו במכרז הנתיב המהיר מנתניה לראשון לציון

הנתיב המהיר אמור להיסלל לאורך כביש החוף ונתיבי איילון • בשפיים יוקמו 7,500 מקומות חנייה ובמתחם ה-1,000 בראשון לציון 3,500 מקומות חנייה • הזכיינית תפעיל עשרה קווי שאטלים בחינם על ידי צי של 200 אוטובוסים חשמליים • הפרויקט יושלם עד 2024 בהשקעה של כ-2.5 מיליארד שקל

פקקים בנתיבי איילון/ צילום: תמר מצפי
פקקים בנתיבי איילון/ צילום: תמר מצפי

קבוצת "נתיב לעיר" היא הזוכה במכרז הענקי של חברת נתיבי איילון להקמה ותפעול הנתיב המהיר שיוקם בנתיבי איילון ובכביש החוף בין נתניה לראשון לציון, בהשקעה של כ-2.5 מיליארד שקל. לשלב הגמר הגיעו ארבע קבוצות ובהן שפיר עם סופרבוס, שיכון ובינוי עם אגד ומנרב עם מטרופוליס.

מדובר בארבע חברות שחברו יחדיו על מנת להרים את הפרויקט הזה - חברת "נתיב לעיר בע"מ" - מורכבת מהחברות לפידות קפיטל בע"מ (בעלת השליטה בדניה סיבוס), דן, אפיקים ואלקטרה.

הנתיב המהיר אמור להיסלל לאורך כביש החוף ונתיבי איילון (110 ק"מ במצטבר). נקודת המוצא הצפונית תהיה באזור נתניה ומשם למתחם תחבורתי ענקי שיוקם בשפיים ויכלול בין היתר 7,500 מקומות חנייה. נקודת המוצא הדרומית תהיה ליד מתחם ה-1,000 בראשון לציון מערב - שם יוקם חניון חנה וסע של 3,500 מקומות חנייה. בשני המתחמים יהיו גם עמדות טעינה לרכבים פרטיים ולתחבורה ציבורית ולזכיינים תעמוד אופציה לפתח שטחים מסחריים. הזכיינית תפעיל עשרה קווי שאטלים שיציעו הסעות חינם מחניוני החנה וסע לאזור הקרייה בתל אביב, כיכר המדינה ורוטשילד, הבורסה ברמת גן וקריית עתידים. מערך השאטלים יופעל על ידי צי של 200 אוטובוסים חשמליים.

בעקבות הזכייה צפויים הזכיינים להשלים את הסגירה הפיננסית לפרויקט ולאחר מכן תחל הקמת שלב א' של הנתיבים מראשון לציון לתל אביב ובשלב ב' יתבצע חיבור דומה משפיים לתל אביב. הפרויקט כולו יושלם עד 2024. כאמור, ההשקעה הכספית הכוללת בהקמה מוערכת ב-2.5 מיליארד שקל.

הזכיינית משלבת ניסיון בניהול בהפעלת השאטלים בנתיב האגרה, תחבורה ציבורית חשמלית, מימון בנייה. לדברי מנכ"ל דן אופיר קרני הזכייה בפרויקט היא צעד מרכזי בדרך למימוש האסטרטגיה של דן קפיטל והרחבת הפעילות של הקבוצה בתחום תשתיות התחבורה ופרוייקטי PPP בכלל. דן קפיטל פעילה כיום בתחום ההתפלה, טיהור שפכים ובהפעלת המטרונית, קו האוטובוס רב קיבולת (BRT) הראשון בישראל הפועל במטרופולין חיפה. קרני העריך היום כי הקבוצה תתמודד גם במכרז הבא לנתיבים מהירים, ממחלף מורשה בכביש 5.