אוקראינה: "נגביל נכנסים לאומן לבקשת נתניהו"; נתניהו: "לא ביקשתי"

באוקראינה טענו כי ההגבלה נעשית בעקבות בקשה של ראש הממשלה נתניהו, אך נתניהו הכחיש זאת • ממשלת אוקראינה לא חשפה פרטים לגבי היקף ההגבלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

בניגוד להצהרות לשכת נתניהו, כאילו הבקשה להגביל את מספר הכניסות של אזרחים ישראלים לאוקראינה נעשתה על ידי פרופ' רוני גמזו, אומר היום נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי הפניה שהוא קיבל הייתה מנתניהו.

אוקראינה הודיעה שתגביל את מספר הישראלים המתכוונים לבקר בעיר אומן בראש השנה, אחרי חששות שהם שמעו מישראל על כך שהטיסות והכינוסים באומן ישמשו כמוקד הדבקה עיקרי.

"לפי בקשתו של ראש הממשלה, התקבלה החלטה להגביל באופן משמעותי את הגעת חסידים ישראלים לאומן לחגיגות ראש השנה" נאמר בהודעה רשמית, כך התפרסם בסוכנות הידיעות "רויטרס".

על פי הודעת לשכת זלנסקי, תיאסר לחלוטין כניסת אזרחים זרים ממדינות אדומות, כלומר גם ממדינת ישראל המוגדרת כאדומה. "העולם חווה עלייה בתחלואה בקורונה. ממשלת אוקראינה חותמת על תקנות שיאסרו כניסה לאוקראינה של אזרחים זרים המגיעים ממדינות אדומות - למשך 30 יום".

עם זאת, מלשכת רה"מ נמסר: "ראש הממשלה לא ביקש להגביל את כמות המגיעים לאומן. כפי שהובהר בהודעה המשותפת של ישראל ואוקראינה שפורסמה בשבוע שעבר, ראש הממשלה והנשיא הפצירו לא להגיע לאומן בשל מצב התחלואה, אך ציינו והדגישו כי מי שיחליט להגיע לאומן עליו להקפיד ולשמור על הנחיות הבריאות".

גמזו מתנגד לטיסות לאומן

פרופ' גמזו פנה בשבוע שעבר במכתב אישי לנשיא אוקראינה כאשר הוא מגדיר את החגיגות באומן בראש השנה "סכנת נפשות". גמזו חטף ביקורת קשה מראשי המפלגות ש"ס ויהדות התורה. שר השיכון ליצמן, קרא לגמזו להתפטר. כאמור ההודעה החדשה של אוקראינה, מבהירה שהפניה אליהם התקבלה מראש הממשלה.

גמזו המשיך להזהיר היום מפני הטיסות לאומן. "דעתי הנחרצת היא לא. אמרתי את זה כמה פעמים ואני לא רוצה לחזור על הסיפור הזה. לא אשנה את דעתי".

יצויין שבהודעה משותפת לשתי הממשלות לפני כשבוע, אמרו נתניהו וזלנסקי שהם מבקשים מן האנשים לא לטוס, אולם ההודעה לא הייתה מנוסחת באופן תקיף ומאיים. שניהם הבהירו כי מגבלות הקורונה יאכפו בהקפדה באתרי התפילה והמפגש.