בחסות השמיים הסגורים והנחות שכ"ד: על הרבעון החלומי של פוקס

סגירת שמי ישראל כפועל יוצא מנגיף הקורונה והצפי לפתיחה מינורית של השמיים בעתיד הנראה לעין, ייצרו מנוע צמיחה גדול לפעילות הרשת אשר מעטים תמחרו

הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס  / צילום: דימה טליאנסקי
הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס / צילום: דימה טליאנסקי

הדוח הכספי של חברת האופנה פוקס לסיכום הרבעון השני של שנת 2020 היה דוח כספי מעולה הממחיש היטב את עוצמת הקבוצה שנבנתה במהלך השנים האחרונות בתנאי שוק קשים. די להתבונן בשורת הרווח הרבעונית שעמדה על 82 מיליון שקל   ( חלק בעלי המניות) וכיסתה את בור ההפסדים של הרבעון הראשון בכדי להבין את המומנטום העסקי המצוין בו מצויה החברה, למרות אתגרי המאה שמייצר נגיף הקורונה. הדוחות המצויינים לרבעון השני הובילו את פוקס  לסכם מחצית שנה ראשונה במהלכה הרוויחה 52 מיליון שקל, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד.

המהלכים האסטרטגיים של החברה והתרחבותה לתחום אופנת הבית, מוצרי אווירה וטיפוח ואופנת הספורט, מוכיחים ם מרבעון לרבעון את החשיבה האסטרטגית יוצאת הדופן של קבוצת האופנה   שמוביל המנכ"ל הראל ויזל .

לחברה שאיפות גדולות בכל האמור בפיתוח הפעילות הגלובלית בצוותא עם החברות נייקי ופוטלוקר. מדובר בצמד חברות ענק עולמיות אשר הביעו אמון בהנהלת פוקס ואולם עדיין מוקדם לומר האם פעילות מבטיחה זו אכן תטיל ביצי זהב לקבוצה או שתהפוך לגיבנת ניהולית וכספית מטרידה. האופציה הבינלאומית של החברה אינה מתומחרת להערכתי כיום בשווי השוק של החברה .

אציין כי אפילו הכישלון של פוקס בהחדרת רשת אורבן אאוטפיטרס ומחיקות של כ- 20 מיליון שקל אשר נגרמו כפועל יוצא מכך מהווים להבנתי הוכחה לכושר קבלת החלטות של הנהלת החברה המסוגלת להודות בטעויות ניהולית, לחשב מסלול מחדש ולחתוך הפסדים במצבי עולם בהם החברה לא רואה רווחיות מספקת בפעילות מסוימת. המדהים הוא שלמרות הוויתור על מענק הקורונה ונזקי אורבן אאוטפיטרס החברה מציגה רווחיות כה נאה .

בחוכמה שבדיעבד ביחס לתוצאות הרבעון של החברה ניתן לומר כי סגירת שמי ישראל כפועל יוצא מנגיף הקורונה בחודשים האחרונים והצפי לפתיחה מינורית של השמיים בעתיד הנראה לעין ,  ייצרו מנוע צמיחה גדול לפעילות הרשת אשר מעטים תמחרו. השמיים הסגורים הם האקס פקטור של חברה עוצמתית כמו פוקס המתפרשת על פני מותגים רבים המהווים חלופה מעולה לקניות בחו"ל. יתר על כך החשש מעיכובים במשלוחים מחו"ל כפועל יוצא מהקורונה תומכים אף הם ברכישות של מותגי הרשת .

צמיחה מהירה בפעילות אתר האינטרנט

פעילות אתר האונליין של טרמינל איקס הניבה אשתקד הכנסות של כ- 80 מיליון שקל ועל פי פוקס היקף פעילות זו צמח באופן חד ברבעון השני של שנת 2020 והיא הגיעה לאיזון ואולם החברה לא מדווחת נתונים כספיים שוטפים של פעילות זו וחבל שכך .

למרות ההצלחה היחסית של טרמינל איקס עדיין מדובר על פעילות קטנה יחסית במונחי הפעילות הכללית של פוקס אשר משליכה את מלוא יהבה על הפעילות בחנויות הפיזיות. היכולת של החברה להעביר באופן ניכר משקל מין הפעילות בחנויות הפיזיות לזירה האינטרנטית היא האתגר האסטרטגי של החברה ביום שלאחר הקורונה ונכון לצייד את המשקיעים בכל מעקב אפקטיביים ביחס למאמץ חשוב זה .

חוליה מרכזית נוספת בתוצאות הכספיות המהממות של פוקס ברבעון השני של שנת 2020 היא החסכון הרבעוני בהוצאות שכר הדירה. פוקס אינה מפרטת את היקף הוצאות שכר הדירה הרבעוניים ואולם בדוח השנתי דיווחה החברה על הוצאות שכר דירה בהיקף של 263 מיליון שקל .

אם באמצעות "חשבון הנגרים" אחלק הוצאה שנתית זו בארבע אזי ניתן להניח כי הוצאות שכר הדירה הרבעוניות של החברה הם בסדר גודל של כ-65 מיליון שקל. מכיוון שהחברה לא שילמה שכר דירה בחודש אפריל, בו עסקיה היו מושבתים, וזכתה להנחה ממוצעת של ל מעלה מ- 30% בשכר הדירה בחודשים מאי ויוני 2020 , אזי ניתן להניח כי החיסכון בשכר הדירה בחודשיים עלה תרמה לרווח התפעולי הרבעוני כ- 15 מיליון שקל .

ראוי היה שהחברה תדווח למשקיעים על היקף החיסכון הרבעוני בשכר הדירה בחתך חודשי שכן כך יכלו המשקיעים להבין טוב יותר את הווקטורים שהשפיעו על תוצאות החברה ולהבחין בין הזמני לקבוע. האבסורד הוא שהסגר והגבלות הקניות במרכזים המסחריים הביאו לבליץ של קניות דחויות בחודשים מאי- יוני 2020 אשר קיבל ביטוי בזינוק עצום במכירות למטר בעוד הוצאות שכר הדירה צונחות באופן חד .

בנוסף החברה אינה מספקת מידע ביחס לחיסכון בעלויות כוח אדם ברבעון השני של שנת 2020 ובייחוד בחודשי הפעילות המלאים, כך שגם במקרה זה לא ניתן להבין עד כמה נוצל משבר הקורונה לצורך התייעלות .

אומר כי ממש כמו לאחר רבעון שפל כך גם לאחר רבעון שיא יש לזכור כי פוקס היא חברה שאין לתמחר על בסיס תוצאות רבעוניות שכן לאורך השנים השונות הבין רבעונית של ביצועי החברה גדולה מאוד .

נוכח תחלואת הקורונה הגבוהה והדיבור ביחס לאפשרות של סגר כלכלי נוסף אשר עשוי לאתגר שוב את פוקס יש לזכור כי ההגה של הקבוצה   נמצא בידיים המקצועיות ביותר בתחום ולפיכך על המשקיעים להימנע ככל שניתן מתגובות מאניה דיפרסיה מזיקות כפועל יוצא מאירועים זמניים .

הכותב הוא יועץ כלכלי, דירקטור וחבר ועדות השקעה בגופים מוסדיים. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם