מייק פומפאו | פרשנות

אל מי מדבר מייק פומפיאו מ"עיר האלוהים" ואיך זה קשור לבחירות?

נאום מזכיר המדינה מירושלים לוועידה הרפובליקאית נועד לאוזני הימין הנוצרי, אבל כלל לא בטוח שהוא עשה שירות טוב לישראל

נאום פומפאו מירושלים, בבית הלבן / צילום: Evan Vucci, Associated Press
נאום פומפאו מירושלים, בבית הלבן / צילום: Evan Vucci, Associated Press

נאום מייק פומפיאו מגבעות ירושלים נועד בייחוד לאוזניהם של הנוצרים האוונגליסטים בארה"ב, בערך 40% של האוכלוסייה (על פי סקר של מרכז Pew). אלה הם פרוטסטנטים שמרנים, המאמינים שהם "נולדו מחדש" בזכות "יחסים אישיים" עם ישו משיחם. פומפיאו הוא אחד מהם.

מזכיר המדינה אמנם חיכה עד 50 השניות האחרונות של נאומו (כמעט ארבע דקות), כדי להזכיר את הכרת טראמפ בירושלים. הוא קרא לה "עיר האלוהים ירושלים, הבירה הראויה של מולדת היהודים". אבל הן לא נועדו לאוזני היהודים, אלא ללבם של מיליוני אוונגליסטים. בכנסיותיהם, התמיכה בישראל אינה הערת שוליים. היא חלק בולט וחשוב של האמונה, של הפולחן, של הרטוריקה. בכנסיות רבות, דגל ישראל מתנוסס לצד דגל ארה"ב, בכלל זה בעיירות נידחות.

ביקורת נרחבת

הנשיא דונלד טראמפ אישר בשבוע שעבר את הקשר בין הכרתו בירושלים כבירת ישראל לבין צרכיו הפוליטיים הפנימיים. "מה שמדהים", הוא אמר, "זה שהאוונגליסטים מתרגשים יותר מן היהודים".

לא מדהים כלל, בהתחשב בעמדותיהם הפוליטיות של רוב האוונגליסטים מימים ימימה. הם נמצאים בימין השמרני של הפוליטיקה האמריקאית, וכורכים דת ומדינה זו בזו ללא הרף. הרוב הגדול של יהודי אמריקה, לעומת זאת, נמצא באגף הליברלי, ותומך ברוב עצום במועמדים דמוקרטיים. אילו חיו בישראל, האוונגליסטים היו מצביעים בעד הליכוד או ימינה ממנו; יהודי אמריקה היו מצביעים שמאלה ממנו.

על פומפיאו נמתחת עכשיו ביקורת נרחבת, בייחוד מצד דיפלומטים לשעבר, הסבורים שנאומו מירושלים טשטש את הגבול בין שירות מדינה לפוליטיקה.

אגב, הטשטוש מנוגד להנחיות שפומפיאו עצמו פרסם רק לפני חודש. "מחלקת המדינה", הוא כתב, "פועלת לקדם את האינטרס הלאומי בחו"ל בשמם של כל האמריקאים, באופן לא-מפלגתי".

יתר על כן, הוא הזכיר לעובדי משרדו ואפילו לבני משפחותיהם, כי חל עליהם האיסור "לעסוק בפוליטיקה מפלגתית בשעה שהם מוצבים מעבר לים, אפילו בזמנם החופשי".
ועדת המשנה לביקורת של ועדת החוץ של בית הנבחרים (שבו, בניגוד לסנאט, יש רוב דמוקרטי) מתכוונת לזמן את פומפיאו לשימוע. לא ברור כלל אם הוא ייענה. לבכירי ממשל טראמפ יש מסורת של סירוב להעיד.

העניין הישראלי

ישראלים צריכים להתעניין בתוצאות הפוליטיות של המחלוקת הזו. רוב גדול של הישראלים אמנם היו רוצים לראות את טראמפ חוזר ונבחר, כפי שמעידים סקרים תקופתיים. אבל זה באמת לא בידיהם. יש לכל הפחות סיכוי סביר, אם גם בשום פנים לא ודאי, שהוא לא ייבחר. לישראל אין צורך לעורר פעם אחר פעם את הרושם שהיא קושרת את גורלה בטראמפ ובאנשיו.

במובן הזה, פומפיאו לא עשה שירות טוב לישראל. ספק אם ישראל הייתה יכולה לבקש ממנו להימנע מן המחווה הזו. אבל אולי היא צריכה לשקול יוזמה רצינית ונראית לעין לדיאלוג ברמה גבוהה מאוד עם ג'ו ביידן וצוותו.