אונס | דעה

האונס באילת: חייבים להאשים גם את מי שצפה, עודד, ראה ולא הזעיק עזרה

קרה האונס הנורא באילת חייב להיות קו פרשת המים גם בעניין הענישה של כל מי שהיה מעורב, בכל צורה שהיא, באירוע האונס הנתעב

מפגינות נגד אלימות מינית בעקבות האונס הקבוצתי באילת / צילום: שלומי יוסף
מפגינות נגד אלימות מינית בעקבות האונס הקבוצתי באילת / צילום: שלומי יוסף

מקרה האונס באילת, מקרה מזעזע ומקומם מאין כמותו, מזכיר את המקרה שקרה במסצ'וסטס לפני כארבעים שנה - אונס קבוצתי קשה של בחורה בבר מקומי. באותו מקרה בחורה נאנסה על ידי מספר גברים כאשר קהל גדול צופה, מריע ומעודד. מקרה זה "זכה" לסרט הוליוודי מצליח בשם "הנאשמים". הדמיון בין מה שקרה באילת למקרה בארה"ב הוא גדול - בחורה נאנסת בברוטאליות על ידי מספר גברים כאשר קהל גדול (כך לפי הפרסומים והכל תחת הכותרת "לכאורה") צופה מסביב, מריע, מעודד וכמובן לא עושה דבר להפסיק את המעשה הנורא. אף אחד לא חושב להזעיק עזרה, להתריע על מה שנעשה.

המקרה החמור והמזעזע בארה"ב העלה את השאלה של הענישה של כל מי שהיה מעורב באונס - בין אם אנס בפועל ובין אם צפה, הריע ו/או ראה ולא עשה דבר. מעבר לעבירות המוכרות כדוגמת אי מניעת פשע, עבירה חמורה ועצמאית הרי בארה"ב, כמו במדינות נוספות באירופה, קיימת חובה לעצור ולהגיש סיוע לכל מי שזקוק לכך. מדובר על אמת מידה מוסרית ידועה - "חוק השומרוני הטוב". מושג "השומרוני הטוב" הינו ביטוי מקובל לאדם המסייע לאחר באופן מיידי. מדובר על החובה לעצור ולהגיש סיוע לכל מי שזקוק לכך.

במקרים רבים, חלקם מפורסמים, הואשמו אנשים באי מתן עזרה במקרים בהם היה צורך בכך. אחד המקרים המפורסמים והידועים קשורים למותה של הנסיכה דיאנה בתאונת הדרכים בצרפת. צלמים, שצילמו את המקרה המחריד, הואשמו בהפרת החוק משום שבמקום להושיט יד לקורבנות הם העדיפו לצלם ולתעד את האירוע.

בישראל קיים חוק דומה, חוק שלא נעשה בו כמעט שימוש, חוק "נחבא אל הכלים" בשם "לא תעמוד על דם רעך". החוק מדבר על החובה להושיט עזרה לאדם הנמצא בסכנה. החוק מאפשר להעמיד לדין את אותם מי שלא פעלו כנדרש. בתי המשפט יכולים להטיל קנס על מי שלא מציית לחוק ובמקרים מסוימים אף להורות על תקופת מאסר של שנה. כאמור, במקרים מסוימים אי הושטת עזרה לאדם בצרה עלולה להוביל לכתב אישום. מקרה ידוע, שהעלה את הנושא לסדר היום הציבורי, היה של השייטת יסמין פיינגולד שטבעה בנחל הירקון. התעורר דיון ציבורי בנוגע לרמת המעורבות הנדרשת מאזרחים במדינה וחלק מאותם עוברים ושבים הואשמו באי ציות לחוק.

מקרה האונס הנורא באילת חייב להיות קו פרשת המים גם בעניין הענישה של כל מי שהיה מעורב, בכל צורה שהיא, באירוע האונס הנתעב. מעורב - צפה, עודד, ראה ולא הזעיק עזרה ועוד. על פניו מדובר במקרה קלאסי בו על רשויות החוק להגיש כתבי אישום כנגד כל מי שהיה נוכח באירוע. כולם. מקרה קלאסי הדורש להגיש כתבי אישום, תוך עשיית שימוש גם בחוק "לא תעמוד על דם רעך". להגיש כתבי אישום ולמצות את הדין עם כל המעגל האנושי שהיה נוכח באירוע המחריד. למצות את הדין גם עם אותם מי שידעו מה קורה ולא פעלו להזעיק עזרה. למצות את הדין עם אותם מי שלא הרימו טלפון למשטרה. למצות את הדין עם כל אותם מי שפשוט עצמו עיניים ואוזניים והעדיפו ליטול חלק, וגם אם פאסיבי, באירוע הנורא. מדובר במקרה איום אבל מקרה שיכול להוות תמרור אזהרה בוהק וחזק למול התנהגות מהסוג הזה. המקרה הזה צריך לחדד, בין היתר, את החובה המוטלת על האזרחים להושיט עזרה לאדם בצרה ושלא לדבר על מקרה מחריד כמו אונס. המקרה הזה יכול להוות בסיס חזק לחיזוק המושג, שנראה שקצת יצא מהאופנה בשנים האחרונות, "ואהבת לרעך כמוך", על כל המשתמע מכך. 

הכותב הוא עו"ד, מומחה לליטיגציה מסחרית, כיהן כסגן יו"ר לשכת עורכי הדין ונושא בתפקידים ציבוריים שונים