אונס | דעה

חייבים לעצור את מגפת האונס שפוקדת את מדינת ישראל

תרבות האונס המתרחבת כמגפה בישראל היא תוצר ישיר של מערכת משפט שוביניסטית שמרנית המקלה מאוד בענישת עברייני מין, ובשנים האחרונות לא רק שמקלה בענישתם באמצעות קשת של פרקטיקות משפטיות שפוגעות בכבוד המתלוננות, אלא גם רומסת את מעט הפרטיות שעוד נותרה להן

ההפגנה אמש על אונס הנערה באילת / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ההפגנה אמש על אונס הנערה באילת / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מערכת המשפט היא שנתנה לאבא של עדי ביטי רק עבודות שירות על סדרת עבירות מין מבישות בילדות. זו מערכת המשפט שנתנה רק 6 שנות מאסר ל-4 האנסים של שתי קטינות שהושקו לשוכרה במועדון אלנבי 44, זו מערכת המשפט שנתנה רק 4 שנים מתוך 16 הקבועות בחוק לאנס של ילדה בת 15 שהייתה שיכורה כלוט, זו מערכת המשפט שפסקה לפני שבועיים בבית השלום ראשון לציון רק 4 שנים לאנס שפגע בשתי קטינות וזו אותה מערכת שיפוט שפסקה רק 6 שנים לאנס של ילדה בת 13 במחוזי באר שבע לפני חודש.

תרבות האונס המתרחבת כמגפה בישראל היא תוצר ישיר של מערכת משפט שוביניסטית שמרנית המקלה מאוד בענישת עברייני מין, ובשנים האחרונות לא רק שמקלה בענישתם באמצעות קשת של פרקטיקות משפטיות שפוגעות בכבוד המתלוננות, אלא גם רומסת את מעט הפרטיות שעוד נותרה להן ומותחת כמו גומי את ההליך על פני שנים רבות.

היום, מי שמתלוננת במשטרה על עבירת מין היא האזרחית היחידה, שהמשטרה לא מזהירה אותה כי כל מילה שהיא אומרת עלולה לשמש ראיה נגדה בהליך פלילי, שיינקט כלפיה באם תיסגר תלונתה במשטרה.

אב מפורסם שאסור לחשוף את שמו שהורשע לפני חצי שנה בעבירות מין קשות בשתי בנותיו קיבל רק 7 שנים מתוך 32 שהיה צריך לדעתי לקבל. ילדים שנאנסים בגיל הרך ועד גיל 12 בכלל לא זוכים לצדק ואלו שמעל גיל 12 עוברות/ים גיהינום עד לסיום המשפט שמתארך שנים.

בתי המשפט מאפשרים חקירות ארוכות של הנפגעות בידי סניגורים אטומי לב והפרקליטות מאפשרת לסניגורים חדירה לתיקים רפואיים של המתלוננות, ולא נלחמת על כבודן ופרטיותן.

עד שמערכת המשפט לא תשנה את הענישה הקלילה ולא תקצר מאוד את ההליכים המתישים - המסר לאנסים ופדופילים הוא שכדאי להמשיך, כי הסיכוי שתיתפס הוא אפסי, ואם תיתפס הסיכוי שתוענש בחומרה - אף הוא אפסי. שליש התנהגות טובה ושליש מנהלי ודקלום טכני של חרטה בוועדת שחרורים והופ - אתה בחוץ. בהימורים ובסיכוי לזכות ברולטה - הישראלים דווקא טובים.

כדי למנוע את שרשרת ההדבקה במגפת האונס של קטינות וקטינים יש להשוות ענישה על עבירת מין בקטין לענישה על רצח בכוונה תחילה ולבטל את כל דיני ההתיישנות על עבירות מין בקטין. 

הכותבת היא עו"ד, מתמחה בייצוג נפגעות ונפגעי עבירה פלילית וכותבת באתר "אקטיביסטית"