מה מחפש אדוארדו אלשטיין בחברת נורסטאר? "ההשקעה ביחד עם כצמן תאפשר להציף ערך בחברה"

נכסים ובניין השקיעה קרוב ל-90 מיליון שקל בהנפקת נורסטאר והפכה לבעלת כ-12% מהחברה האם של גזית גלוב, שמנייתה צללה ב-75% מתחילת השנה • בקבוצה מדגישים כי מדובר בשלב זה בהשקעה פיננסית

אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי  / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

חברת הנדל"ן המניב נכסים ובניין, זרוע הנדל"ן של דיסקונט השקעות, מזהה הזדמנות בשוויה הנוכחי של נורסטאר החזקות, בעלת השליטה בחברת הנדל"ן המניב גזית גלוב.

אחרי קריסה של כ-75% שמציגה מניית נורסטאר מתחילת השנה, החליטה נכסים ובניין לקחת חלק בגיוס ההון שנורסטאר ביצעה, ובמסגרתו רכשה כ-55% מהמניות. כך בהשקעה של קרוב ל-90 מיליון שקל הפכה לבעלת עניין בנורסטאר, עם החזקה של כ-12% מההון. חלקה של נכסים ובניין בנורסטאר יוכל לגדול בהמשך בעקבות הגיוס, בתלות במימוש האופציות שהוענקו כחלק מההנפקה.

בסך הכול הבטיחה נורסטאר גיוס של כ-160 מיליון שקל, כאשר על עיקר יתרת הסכום היה אחראי בעל השליטה בחברה, חיים כצמן, שעוד טרם ההנפקה הודיע כי ייקח בה חלק בהיקף של כ-40 מיליון שקל. 

מלבד הביקושים שהזרימו נכסים ובניין וכצמן, הנפקת המניות של נורסטאר זכתה לעניין גם מצד גופים נוספים, כך שסך הביקושים בה הסתכמו בכ-320 מיליון שקל, והמכרז נסגר על מחיר מניה של קרוב ל-22 שקל - גבוה ביותר מ-30% משווי המניה בשוק בעת הגיוס מוקדם יותר השבוע, שעמד על כ-16.5 שקל. את ההנפקה הובילו חברות החיתום של דיסקונט, מנורה ולידר.

על רקע המהלך, מניית נורסטאר קפצה למחיר המשקף לחברה שווי נוכחי הנע סביב כ-500 מיליון שקל, וזאת כאמור אחרי צלילת ענק של כ-75% בערכה מתחילת השנה.

"ההשקעה ביחד עם כצמן תציף חזרה שווי"

בנכסים ובניין, הנסחרת בשווי של 1.36 מיליארד שקל,  הבהירו כי ההשקעה בנורסטאר היא פיננסית באופיה ופניה אינם למאבק שליטה. אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש, מסר כי "כצמן הוא אדם שאני מעריך ומוקיר מאוד. לנורסטאר תיק נכסים מפוזר ואיכותי והנהלה חזקה. להערכתי ההשקעה ביחד עם כצמן תאפשר לחברה להציף בחזרה את השווי הכלכלי שלה".

גיוס ההון שביצעה כעת נורסטאר מגיע זמן קצר לאחר שקיבלה כ-280 מיליון שקל ממכירת נתח ממניות גזית גלוב בהן החזיקה, במסגרת הצעת רכש עצמית שהגישה גזית גלוב לחלק ממניותיה.

גזית גלוב, שפעילותה מתרכזת ברכישה, פיתוח וניהול מרכזים מסחריים מעוגני סופרמרקטים ברחבי העולם, נפגעה בצורה משמעותית ממשבר הקורונה, וכחלק מהסנטימנט השלילי של מניות חברות הנדל"ן המניב, מנייתה בולטת בירידה של יותר מ-50% מתחילת השנה, המשקפת לגזית גלוב שווי שוק נוכחי של כ-2.5 מיליארד שקל.

גזית גלוב רשמה ברבעון השני רווח נקי לבעלי המניות של 105 מיליון שקל, אולם רווח זה הושג רק בשל הטבת מס בהיקף 216 מיליון שקל שממנה נהנתה החברה.

הטבת המס הזו נבעה בעיקר בשל הכנסות מסים בסך 281 מיליון שקל בתקופת הרבעון השני, שנרשמו כתוצאה משינויים ביתרות ההפרשים הזמניים בין בסיס המס ובין שווי הנדל"ן שבבעלות החברה, וכן משינוי מבני ומהפסדים לצורכי מס. עם זאת, בסיכום מחצית השנה רשמה גזית גלוב הוצאות מס של 158 מיליון שקל והפסד לבעלי המניות של 513 מיליון שקל.

הדוח המאוחד שפרסמה מציג כצפוי ירידה בהכנסות החברה בעקבות התפרצות מגפת הקורונה בעולם ומדיניות הסגר שהוטלה בעקבותיה במדינות רבות. גזית גלוב ספגה ברבעון ירידה של 22% בהכנסה תפעולית נטו ל-403 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כאשר במחצית הראשונה השנה ירדה ההכנסה התפעולית נטו ב-17% ל-848 מיליון שקל.

בנוסף, הושפעו תוצאות החברה לרעה מירידת ערך נדל"ן להשקעה בהיקף של 485 מיליון שקל ברבעון השני ושל 728 מיליון שקל במחצית הראשונה כולה. עם זאת, נתונים אלו כוללים בעיקר הפחתות שנרשמו בחברות הבנות הציבוריות, אטריום וסיטיקון, כך שבפועל חלקה של גזית גלוב במחיקה היה נמוך יותר ועמד על 240 מיליון שקל ברבעון.

ירידות חדות באג"ח הקבוצה

מלבד צלילות הערך של מניות גזית גלוב ונורסטאר על רקע ההרעה במצב העסקים, גם האג"ח שלהן סבלו מוקדם יותר השנה מירידות חדות, ומהורדות דירוג מצד חברות הדירוג. כיום לנורסטאר חוב אג"ח בהיקף של כ-1 מיליארד שקל בשלוש סדרות הנסחרות בתשואות של עד כ-7%.

מצד הרוכשת, מניית נכסים ובניין איבדה כ-35% מערכה מתחילת השנה. בסיכום המחצית הראשונה הכנסותיה צללו ב-70% כמעט ל-120 מיליון שקל, בעיקר בהשפעת ירידת ערך נכסים, והיא עברה להפסד כבד של 216 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של 70 מיליון שקל שהציגה במחצית הראשונה של 2019.