קונספירציה | פרשנות

"דת חדשה": תיאורית הקונספירציה QAnon מתפשטת בימין האמריקאי

בימין האמריקאי מתפשטת אמונה, כי מאבק קוסמי מתחולל עכשיו בין דונלד טראמפ לכת שטנית של אוכלי ילדים מן השמאל • מיליונים נוהים אחרי QAnon, "דת חדשה"

מפגין שתומך בקונספירציה בכנס של טראמפ. לא סתם עוד תיאוריה / צילום: Matt Rourke, Associated Press
מפגין שתומך בקונספירציה בכנס של טראמפ. לא סתם עוד תיאוריה / צילום: Matt Rourke, Associated Press

האם אנחנו מכירים את אמריקה? באמת מכירים? אמריקה שאנחנו איננו מכירים "באמת" היא זו החורגת מציפיותינו הרציונליות. אני מניח שיש לנו, כמעט לכולנו, מכנים משותפים שאפשר לחשוב לרציונליים, גם אם אנחנו חולקים זה על זה בשורה של ענייני מהות. אבל מה היה קורה אילו שמענו שמיליוני אמריקאים מאמינים כי את האליטה הפוליטית הליברלית ("שמאל", באמריקאית מדוברת) מנהיגים עובדי שטן, החוטפים ילדים, מנצלים אותם מינית, ואחר כך אוכלים אותם? ודונלד טראמפ הוא האיש המנהל מלחמה חשאית נגד אוכלי-הילדים, הזוממים להשתלט על העולם? וכל גסויותיו וכסילויותיו אינן אלא העמדת פנים, כדי להטעות את עובדי-השטן?

זאת אומרת, אילו שמענו שיש אמונה כזאת, והיא נפוצה בחדרים האחוריים של הרשת, היינו מושכים בכתפינו. אבל מה היינו חושבים אילו שמענו שמספר גדל של פעילים בולטים במפלגה הרפובליקאית, כולל 12 מועמדים בבחירות המתקרבות לקונגרס, סמכו עליה את ידיהם? והמפלגה הרפובליקאית של טקסס, השולטת במדינה השנייה בגודלה בארה"ב זה 25 שנה, מוכרת חולצות-טי עם המוטו של האמונה הזו ("אנחנו הסערה"), ואפילו כללה את המוטו במספר הטלפון הסלולרי שלה?

והנשיא טראמפ, כאשר נשאל על האמונה באופן ספציפי בשבוע שעבר, סירב להתנער ממנה, ודיבר בשבח אהבת המולדת של מפיציה. הוא אפילו חזר וצייץ 201 ציוצים שדיברו בשבחה.

האמונה נולדה בסך הכול לפני שלוש שנים ופחות, במונולוג של מישהו שחתם QAnon, "קיו האלמוני", והציג את עצמו כעובד ממשלה עם סיווג בטחוני בכיר, באחד הפורומים ברשת. הוא הציע הסבר חלופי לפוליטיקה של זמננו, שבמרכזו עומדת האמא של כל הקונספירציות.

"ההתעוררות הגדולה"

חזרתי והשתמשתי במלה "אמונה". אני עושה כן בהשפעת רשימה שהופיעה בתחילת הקיץ בכתב העת "אטלנטיק". היא הגדירה את התופעה במלים הבאות: "אתה יודע (לא כציון מגדרי, י' ק') שרק דונלד טראמפ עומד בינך לבין עולם מקולל והרוס. אתה רואה מגיפות משתוללות בכל כדור הארץ, ואתה מבין שהן חלק מן התוכנית. אתה יודע שהעימות בין טוב לרע אינו יכול עוד להימנע, ואתה מייחל ל'התעוררות הגדולה' הממשמשת ובאה. עליך לעמוד על המשמר יומם ולילה. עליך לאטום את אוזניך מפני הבוז שימטירו עליך הנבערים מדעת. עליך למצוא את אלה המסכימים איתך, ועליך להתכונן להילחם. אתה יודע את כל זה מפני שאתה מאמין ב-Q".

"Q", מוסיף בעל הרשימה וכותב, "איננה רק תיאוריית קונספירציה, אלא היא מציינת את הולדתה של דת חדשה".

חוקר, הכותב באתר הרשת theconversation.com, בדק ומצא כי בארבעת החודשים הראשונים של משבר הקורונה בארה"ב, מרץ-יוני, נרשמה עלייה של 71% בתכני Q בטוויטר ועלייה של 67% בפייסבוק. הוא העריך כי מספר קבוצות ה-Q בפייסבוק הגיע ל-179, עם 1.4 מיליון חברים.

רשימתו התפרסמה ב-8 ביולי. כמעט חודש וחצי אחר כך, פייסבוק הודיעה שהיא סוגרת את כל קבוצות ה-Q בעוון הפצה מכוונת של דיסאינפורמציה. היא נקבה במספר גדול לאין שיעור: כמעט 900. היא הגבילה את הגישה אל 10,000 עמודי אינסטגרם ועוד 2,000 קבוצות פייסבוק הקשורים ב-Q. טוויטר סגרה 7,000 חשבונות, והגבילה את הגישה אל 150,000 נוספים.

אלה מספרים עוצרי נשימה. אם אמנם עניין לנו באמונה דתית, בייחוד אמונה הנהנית מתמיכה גלויה או סמויה, מלאה או חלקית מצד אנשים הנמצאים (לפחות לפי שעה) בשלטון, האומנם אפשר לשים לה קץ באמצעות ביטול חשבונות? או שתחושת הרדיפה רק תגביר את חינה של דת ה-Q כפי שהגבירה את חינה של הנצרות, במאה השנה הראשונות של קיומה?

כשצבא האו"ם יכבוש את אמריקה

אבל השאלה שהקדמנו ושאלנו, על המידה שבה אנחנו מכירים את אמריקה ה"אמיתית", עדיין לא נענתה. הקלות שבה תיאוריות קונספירציה מפולפלות קונות להן שביתה באמריקה היא מן המפורסמות. ספרות מחקרית ניכרת הוקדשה להן. אין קושי להראות קשר בין התיאוריות האלה לבין מעשי אלימות. באמצע שנות ה-90, מיתוסים שרווחו בעולם המיליציות - ארגונים חצי-צבאיים, המותרים על פי החוקה - הביאו איש צעיר ששמו טימותי מקוויי לפוצץ את בניין המשרדים של הממשלה הפדרלית באוקלהומה סיטי. עם 168 הרוגים, זה היה מעשה הטרור החמור ביותר על אדמת ארה"ב בידי אמריקאים.

תיאוריות מוטרפות התהלכו אז, על תכנית סודית של האו"ם לכונן ממשלה עולמית, ולכבוש את ארה"ב. "מסוקי בלאק-הוק" עמדו לבשר את בואו של צבא האו"ם, והמיליציות התכוננו לקראתם, בכרוזים ובסרטונים. האינטרנט היה בחיתוליו. אף על פי כן התפוצה היתה רחבת-ממדים.

תיאוריה אחרת, שהיו לה מהלכים בשנות נשיאותו של ברק אובמה, דיברה על כוונת הממשלה הפדרלית להכריז ממשל צבאי בכל ארה"ב, ולכלוא את מתנגדיה במחנות ריכוז.

תיאוריית Q אינה מאותו הסוג. מאמיניה אינם הקורבנות. הם רואים את עצמם כבעלי היתרון במאבק הקוסמי להגנת הציוויליזציה; חברים במסדר צבאי סודי, אולי משהו ממין מסדרי האבירים של ימי הביניים. המצביא העליון הוא נשיא ארה"ב, עם כוחו המלא של הצבא. האף.בי.איי הודאגה במידה כזאת, שהיא סיווגה את Q כתופעה בעלת פוטנציאל של טרור.

לפני שלוש שנים, אורח חמוש ממדינת צפון קרוליינה נכנס אל פיצריה בצפון מערב וושינגטון, וירה בתקרה. הוא נסע מרחק של 350 ק"מ, כדי לעשות את מחוות האיבה הזו, מפני שהאמין, יחד עם אלפים רבים אחרים, כי הפיצריה Comet Ping Pong היא מרכז העצבים של הקשר הפדופילי-קניבלי נגד אמריקה.

פצע פעור בלבה של אמריקה, והוא שותת דם. המשבר האמריקאי עומד בעיצומו, או אולי רק בשלביו הראשונים.