טראמפ טוען שהוא הציל 51 מיליון משרות, הכלכלנים אומרים אחרת

הטיעון העיקרי של נשיא ארה"ב להתמודדותו עם הקורונה הכלכלית בהצלחה הוא שחבילת ההלוואות, אותה הוא העביר בחוק, הצילה לא פחות מ-51 מיליון משרות אמריקאיות • אלא שכלכלנים בדקו את הנתונים מהתוכנית וגילו שמספר המשרות האמיתי הוא למעשה חלקיק זעיר מ-51 מיליון

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: ONATHAN ERNST, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: ONATHAN ERNST, רויטרס

עם שישה דגלי ארה"ב מאחוריו בזמן מסיבת עיתונאים בבית הכפר שלו בבדמינסטר, ניו ג'רזי, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הצהיר את מה שהפך לטיעון המרכזי שלו בקמפיין להיבחר מחדש לנשיאות בנובמבר: הממשל שלו מתמודד עם הקורונה הכלכלית בהצלחה.

"באמצעות תוכנית ההלוואות ההיסטורית שהעברתי בחוק, הצלנו מעל ל-50 מיליון משרות אמריקאיות", אמר הנשיא באותה מסיבת עיתונאים ב-15 באוגוסט. בהתייחסות ליריביו הדמוקרטים, אמר טראמפ כי "הם לא אוהבים מספרים מהסוג הזה כיוון שהם חושבים שזה יפגע בהם בבחירות".

ההערכה כי תוכנית ההלוואות בשווי 660 מיליארד דולר, המכונה "תוכנית ההגנה על המשכורות", הצילה כ-51 מיליון משרות אמריקאיות היא טענה שאוהבים לחזור עליה במפלגה הרפובליקנית, בייחוד נציגיה בקונגרס וחברי הקמפיין לנשיאות של טראמפ. ביום שני האחרון, טראמפ חזר על הנתון הזה שוב בעצרת בחירות בשארלוט, צפון קרוליינה.

עם זאת, תוכנית ההלוואות למשק האמריקאי ככל הנראה לא הצילה 51 מיליון משרות או אפילו מספר משרות המתקרב לנתון הזה, כך לפי כלכלנים שניתחו את נתוני התוכנית. שישה כלכלנים חישבו את מספר המשרות האמיתי שניצל על-ידי תוכנית ההלוואות וגילו כי מדובר בחלקיק זעיר מתוך 51 מיליון - בין מיליון ל-14 מיליון משרות בלבד.

"אני לא חושב שיש כלכלן שיגיד שהתוכנית הצילה 50 מיליון משרות", אמר ריצ'ארד פריסינזנו, מי שהיה כלכלן במשרד האוצר האמריקאי במשך 13 שנים, עד 2017. לפי החישוב הגס שלו, פריסינזנו אמר כי בין 5 ל-7 מיליון משרות ניצלו. החישוב שלו בוסס על מחקרי כלכלנים אחרים באוניברסיטת MIT.

בכירים בממשל טראמפ נותנים הסברים מגוונים בנוגע לנתון ה-51 מיליון. בראיונות לרשת "רויטרס", בכירים ממשרד האוצר האמריקאי והמנהל לעסקים קטנים, שפיקחו על תוכנית ההלוואות למשק, אמרו כי 51 מיליון מתייחס למספר הכללי של עובדים שאושרה להם הלוואה, לא למספר המשרות שניצלו. היועץ הכלכלי הבכיר של הבית הלבן, לארי קודלאו, תמך בההערכה הזו בראיון ואמר כי המספר מגלם את סכום כל המשרות בכל העסקים שקיבלו הלוואות במסגרת תוכנית ההלוואות. "הצלנו הרבה משרות, אין שאלה בנוגע לזה", אמר.

תוכנית ההלוואות הייתה חלק מחבילת חילוץ בשווי 3 טריליון דולר למשק האמריקאי שעברה בחקיקה באביב. בזמנו, לא היה כמעט ויכוח בנוגע לנחיצות הכספים לסיוע לעסקים קטנים שהתמודדו עם הקורונה הכלכלית שהכתה בכל כוחה בארה"ב.

מאז, דמוקרטים בקונגרס היו סקפטיים בנוגע למספרים שסיפק הממשל ביולי על תוכנית ההלוואות. "ראינו אי-דיוקים בדאטה בנוגע לחישוב מספר המשרות עליהן הגנו והצלנו", אמר הנציג הדמוקרטי של ניו ג'רזי, אנדי, בתחילת החודש בוועדת העסקים הקטנים.