עובדי המעבדות יישבתו החל ממחר: "מזה שנים מרוויחים שכר עבדים"

כ-2,000 עובדי מעבדת ציבוריות ייפתחו החל ממחר בשביתה ללא הגבלת זמן • בדיקות קורונה ובדיקות מצילות חיים יטופלו, אך המעבדות לא יטפלו בבדיקות קהילה, בבדיקות מרפאות בתי החולים ובבדיקות לניתוחים אמבולטורים

הפגנת עובדי ועובדות המעבדות / צילום: תמונה פרטית
הפגנת עובדי ועובדות המעבדות / צילום: תמונה פרטית

כ-2,000 עובדי מעבדה מכ-400 המעבדות הציבוריות ייפתחו מחר (יום א') בשביתה, ללא הגבלת זמן. בימי השביתה יינתנו שירותי חירום בלבד במעבדות המשרתות את בתי החולים במערך הבריאות הציבורי, ולא יינתנו שירותי מעבדה במרפאות הקהילה.

בדיקות קורונה יבוצעו, וישלחו עדכונים רק על תשובות חיוביות על מנת לקטוע את שרשרת ההדבקות. בנוסף, יטופלו בדיקות מצילות חיים מחדרי מיון וטראומה, טיפול נמרץ, חדרי ניתוח (ניתוחי חירום בלבד) וחדרי לידה יתקבלו ויטופלו. יתר על כן, יינתן שירות מלא לחולים אונקולוגים והמטואונקולוגים.

בדיקות שלא יטופלו הן בדיקות קהילה, וכן מרפאות בתי החולים ובדיקות לניתוחים אמבולטורים.

יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות, אסתר אדמון, שיגרה מכתב לעובדים ברחבי הארץ, בו כתבה: "לצערי, למרות מגפת הקורונה, ממשלת ישראל מזלזלת בנו ומתעלמת מאיתנו, עובדי המעבדות, למרות האחריות הכבדה שעל כתפנו, ולמרות שאנו מסכנים את חיינו יום יום בעבודה. אנחנו נמצאים במו"מ עם האוצר כבר 5 שנים".

לאזרחי ישראל שצפויים להפגע מהשביתה , אומרת אדמון: "תנאי העבודה והשכר שלנו מהעלובים במדינת ישראל. אנחנו מתביישים. להפתעתנו המרה, הממשלה העניקה לנו סטירת לחי מצלצלת, במקום להשקיע בפיתוח ובשיפור המעבדות הציבוריות ובעובדים המסורים, שמזה שנים מרוויחים שכר עבדים, היא בזזה את הקופה הציבורית וחתמה על הסכמים סודיים, נסתרים מהעין, עם יזמים פרטים, כדי להתחרות במעבדות הציבוריות, בתנאים לא אפשריים".

לאור פתיחת המעבדות הפרטיות וחתימת המדינה על הסכמים מולן (מיי הריטג'), מזהירה אדמון מפני קריסת המעבדות הלאומיות: "אנחנו בימים אלו לא מצליחים לגייס עובדים צעירים למעבדות בבתי החולים ובקופות. מסתבר שתם עידן הפראיירים! אנשים מעדיפים לעבוד במעבדות פרטיות, ולהרוויח פי 2, 3 ואפילו פי 4, מאשר לעבוד במערך הציבורי המשפיל".

במעבדות הפרטיות מרוויחים כפול

כמה מרוויחים עובדי המעבדות הלאומיות? עובד חדש, בעל תואר ראשון, שנקלט בדרגה ג', מרוויח כיום 31 שקל לשעה במעבדות הרפואיות, ואילו במעבדות הפרטיות נעים הסכומים בין 70 ל-130 שקל לשעה. לדברי אסתר אדמון, יו"ר הארגון, האפליה בין המעבדות הפרטיות ללאומיות מובילה לכך שעובדים רבים זונחים את המעבדות הלאומיות לטובת המגזר הפרטי, בזמן שהאזרחים משלמים באופן מקביל על מערכים מתחרים. בניגוד למעבדות הקורונה, המעבדות הלאומיות מבצעות שלל בדיקות שגרתיות הנוגעות למכלול החיים של האזרחים, ודורשות כוח אדם למשימות מגוונות. בעוד שהחוזים עם המעבדות הפרטיות מורחבים, לפי אדמון, ניתן לבצע כמות גדולה יותר של בדיקות במעבדות הלאומיות.

לפי דוח משרד הבריאות לשנת 2016, 42% מעובדי המעבדות שוקלים לעזוב את מקום עבודתם, מתוכם 62% שוקלים לעבוד בתחום אחר. 20% מהעובדים דיווחו שהם עובדים בעבודה נוספת לצורך השלמת הכנסה. עובד מתחיל משתכר שכר מינימום, ושכר של 6,000-7,000 שקל ברוטו למשרה מלאה, עם תואר ראשון או תואר שני, ותואר שלישי. ליציאה משכר המינימום דרוש וותק של 12, 9 ו-5 שנים לבעלי תואר תואר ראשון, שני ודוקטור, בהתאמה.

מהאוצר נמסר בתגובה: "בשבועות האחרונים מתנהל משא ומתן על דרישות עובדי המעבדות. במשא ומתן האינטנסיבי שהתרחש עד עתה הושגו הסכמות בחלק מהנושאים שעל הפרק. בנושאים האחרים, הוצעו הצעות מרחיקות לכת, שנענו בשלילה. צר לנו שעל אף ההסכם הקיבוצי שנחתם עם עובדי המעבדות והתוספות המשמעותיות שניתנו על בדיקות הקורונה לשביעות רצונם של העובדים, בוחר ארגון המעבדות לנצל את המצב ולשבות בתקופה כה רגישה זו, הן מבחינה כלכלית, הן מבחינה בריאותית. אנחנו נכונים בכל עת לשוב לשולחן המשא ומתן, ומפצירים בארגון עובדי המעבדות להצטרף למאבק בעת הזו ולהסיר את איומי השביתה".