זאב אלקין יעמוד בראש צוות שרים שיבחן מתווה נסיעה לאומן

מטעם ראש הממשלה נמסר כי הצוות יבחן אפשרות למתווה "תחת הגבלות מחמירות של הרשויות באוקראינה" • הערב התקיימה הפגנה של חסידי ברסלב במחאה על הניסיונות להגביל את הנסיעות לאומן בראש השנה

השר זאב אלקין / צילום: ידיעות אחרונות
השר זאב אלקין / צילום: ידיעות אחרונות

הלחץ עבד. כ-200 חסידי ברסלב שהפגינו הערב נגד כוונת הממשלה למנוע את נסיעתם לאומן לקראת ראש השנה התבשרו כעת שסגירת השמיים האוקראיניים אינה הרמטית.

ממשרד ראש הממשלה הודיעו הערב כי "בתיאום עם שר הבריאות אדלשטיין ופרויקטור הקורונה פרופ' גמזו, מינה ראש הממשלה את השר זאב אלקין לעמוד בראש צוות שרים שיבחן את האפשרות למתווה נסיעה לאומן, תחת הגבלות מחמירות של הרשויות באוקראינה. בצוות חברים שר החוץ אשכנזי, שר הפנים דרעי ושר המדע יזהר שי".

ניסו להגיע לאומן למרות סגירת השמיים

עשרות אלפי מאמינים נוסעים מדי שנה להשתטח על קברו של רבי נחמן בראש השנה באומן שבאוקראינה. משבר הקורונה הציב את המנהג הזה בסכנה לאור נתוני התחלואה. 

לאורך השבוע התעוררה סערה בנושא, לאחר שנשיא אוקראינה הודיע כי נעתר לבקשת ראש הממשלה למנוע כניסת מבקרים מישראל לשטחו, ואילו ראש הממשלה הכחיש את הדברים. גמזו עצמו פנה לנשיא האוקרייני וביקש את עזרתו, מה שקומם עליו פוליטיקאים, ובהם השר ליצמן שקרא לו להתפטר. במקביל, נוסעים רבים הצהירו שימצאו את הדרך להגיע לאומן בכל זאת.

ביום חמישי האחרון נכנסו לתוקף תקנות חדשות באוקראינה האוסרות כניסת זרים למדינה. רגע לפני ששמי אוקראינה היו צפויים להיסגר לתיירים, יצאה בשבוע רכבת אווירית של טיסות לאוקראינה של חברת התעופה האוקראינית יוקריין איירליינס. עשרות נוסעים סורבו ולא הורשו לעלות על הטיסה, כניסתם של אחרים אף סורבה אחרי שנחתו במדינה. אולם מאות אחרים טסו בכדי להספיק להגיע לאוקראינה מבעוד מועד ואף לסיים את 14 ימי הבידוד עד לראש השנה.

בדיון שנערך בנושא ביום ראשון שעבר אמר פרופ' גמזו: "אין בכוונתי לשנות את עמדתי בנושא אומן. אני בטוח ששרי הממשלה יקבלו את ההחלטה הנכונה למנוע טיסות לאומן. התקהלות של עשרות אלפי איש במתחם אחד - תהפוך את ישראל למדינה 'אדומה' יותר, ותוביל לסגר שיפגע באזרחי ישראל, בעולם התורה ובכלכלת ישראל״. ואולם, לפי גמזו, לא ניתן למנוע באופן מוחלט טיסות קונקשין לאומן, כאשר כבר עכשיו שוהים באזור יותר מ-2000 ישראלים.