אל על | בלעדי

התרגיל וההנפקה: כך מנסה תמי מוזס-בורוביץ' לבצר את שליטתה באל על

אל על מקדמת השתתפות משקיעים זרים בהנפקה - מבקשת את הסכמת המדינה לכך שהזרים יוכלו להחזיק מעל 24% מהמניות • לא מדובר על העברת השליטה באל על לידיים זרות, אלא רק לבעלות מצטברת של עד 49%

תמי בורוביץ' מוזס / צילום: סיון פרג'
תמי בורוביץ' מוזס / צילום: סיון פרג'

אל על ממשיכה לקדם את האפשרות של הכנסת קבוצת משקיעים זרים לחברה ללא צורך בקבלת היתר שליטה. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים פנתה נציגת אל על למנהל רשות החברות, יעקב קוינט, וביקשה לקבל בדחיפות את הסכמת המדינה לכך שגופים זרים יוכלו להחזיק במצטבר מעל 24% מהבעלות בחברה.

מהמכתב עולה כי לא מדובר על העברת השליטה באל על לידיים זרות, אלא רק לבעלות מצטברת של עד 49% (כאשר כל משקיע יוכל לרכוש עד 5% ממניות החברה). פניית החברה נובעת מהרצון להגדיל את סיכויי ההצלחה של ההנפקה המתוכננת, המיועדת לפי הדד-ליין שהציב משרד האוצר לאל על למחר (ב'), 3.1 באוגוסט, אולם ככל הנראה תידחה במספר ימים לפחות. היא גם עשויה לאפשר לבעלת השליטה, תמי מוזס-בורוביץ', לשמור על השליטה בחברה או חלקה לפחות.

כיום החוק מחייב כל גורם המבקש להחזיק בנתח של 5% או יותר מהבעלות באל על לקבל מהמדינה היתר שליטה. לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי אל על מבקשת לשכור את בנק ההשקעות ג'פריס להוביל את הנפקת המניות, ובכך לקרוץ למשקיעים מעבר לים, כדוגמת ההנפקה המוצלחת של הבורסה לני"ע שאותה הוביל ג'פריס אשתקד.

"כתף קרה" לרוזנברג

ובינתיים המרוץ לרכישת השליטה באל על מתחמם. המדינה כבר העניקה לאלי רוזנברג (27), המחזיק באזרחות ישראלית, אישור כי הוא עומד בתנאים לקבל היתר שליטה. בימים האחרונים פנו לחברה שני מתעניינים נוספים המבקשים היתר שליטה: איש העסקים מאיר גורביץ (ראו ידיעה נפרדת) ואיש העסקים דוד ספיר, הפעיל בתחום הטלקומוניקציה והתיירות ברוסיה. ואולם ברשות החברות הודיעו לאוצר כי לא יספיקו לסיים את הטיפול בבקשות להיתרי שליטה של השניים עד למועד המתוכנן לביצוע ההנפקה.

בינתיים שיגר גורביץ "הצעה ידידותית" להיכנס לשליטה משותפת עם חברת כנפיים שבשליטת תמי מוזס בורוביץ', המחזיקה ב-38.3% ממניות אל על. גורביץ המתגורר בארה"ב הגיע לישראל לביקור בזק (שנערך בנתב"ג), ונפגש עם נציגי משרד האוצר ונציגי רשות החברות. מטעמו נמסר כי "לאחר שהושגה התקדמות במגעים מול הרגולטור, קטע מר גורביץ את חופשתו בחו"ל והגיע לביקור של כמה שעות בישראל, כדי לפגוש את נציגי חברת אל על, ומיד שב למקום מושבו הקבוע בארה"ב". 

בסביבת גורביץ מדגישים כי "המצב של אל על ברור לנו וגם הסיכון. עוד ברור לנו שככל שהחברה לא טסה, החוב שלה גדל. ביחד יוכלו גורביץ וכנפיים להוציא את אל על מהבוץ.   זה מישהו שבא להפשיל שרוולים ולקחת חלק באחריות על הדבר הזה שנקרא אל על, והרצון לפעול ביחד מגיע גם מאמון בדרך הניהול של כנפיים וגם משיקולים טכניים". באשר להיתר מרשות החברות, בסביבת גורביץ סבורים כי לא צריכה להיות בעיה עניינית, שכן "מדובר בכסף כשר שמקורו בעסקאות נדל"ן".

גישה אחרת הוצגה מכיוונו של רוזנברג, שעד היום קיבל כתף קרה לאור הניסיון להשתלט על החברה ולדחוק את חברת כנפיים החוצה. אל על פקפקה בזהותו של הקונה הצעיר ובתוכניות שלו להציל את החברה. רוזנברג שיגר מכתב למשרד האוצר בו הדגיש כי הצעת ההשקעה שלו - בסכום של 101 מיליון דולר - תחסוך כסף לציבור.

מטעמו נמסר כי "אנו מאמינים שהחברה תעמוד בהתחייבויות שלה למשרד האוצר לבצע הנפקה בסכום של 150 מיליון דולר על פי המתווה שסיכמה עם המדינה. אנחנו עדיין מאמינים כי אפשר לסיים את התהליך עד 31/8/2020, אם דירקטוריון אל על יעשה את המוטל עליו ויקבל החלטה חיובית כמתבקש".

הנפקה ולאחריה גיוס בערבות מדינה

מתווה החילוץ של אל על, כפי שסוכם עם האוצר, כולל הנפקת מניות לציבור בהיקף של 150 מיליון דולר (שבה תרכוש המדינה מניות שלא יירכשו בידי הציבור) שמועדה נקבע ל-31.8 כאמור. לאחר ההנפקה אמורה אל על לגייס 250 מיליון דולר באמצעות בנק ובערבות מדינה בסך 75%, אלא שבדוחות שפרסמה לאחרונה ציינה כי לא הגיעה להסכמות מול גוף מממן, ולכן היא עשויה לגייס את הסכום הזה באג"ח שיזכו לערבות מדינה בשיעור זהה.

אל על כבר הגישה לרשות ני"ע טיוטת תשקיף באמצעות עוה"ד שירי שחם ממשרד עורכי הדין יגאל ארנון. ממשרד יגאל ארנון העדיפו לא להגיב לשאלה מתי יפורסם התשקיף לציבור. 

אל על דיווחה בשבוע שעבר על הפסד של 244 מיליון דולר בסיכום המחצית הראשונה של השנה. את דוחותיה ממשיכה ללוות הערת "עסק חי" מצד רואי החשבון, בשל חוסר הוודאות לגבי הנפקת המניות ובקשר עם המו"מ שמנהלת החברה מול המדינה ומול הגופים המממנים להלוואה בערבות מדינה.

בדומה לחברות תעופה אחרות בעולם, ההפסדים העצומים של אל על מיוחסים למשבר הקורונה ולצניחה בפעילות הטיסות מאז חודש מרץ. בשונה מרוב החברות, אל על עד כה לא חידשה את טיסותיה והחובות שלה לנוסעים על טיסות שבוטלו הולכים ותופחים - בינתיים היא נדרשת להחזיר לנוסעים 280 מיליון דולר עד ה-1 באוקטובר. 

לקראת ההנפקה שתתקיים בימים הקרובים אל על מפרסמת תשקיף מדף מבלי שנקבה עדיין בפרטי ההנפקה. על בסיס תשקיף המדף תוכל אל על לצאת להנפקה, אולם לכשתבשיל השעה היא תצטרך לעדכן את התשקיף.