עסק ביום | פיצ'ר

"למזלי חסכנו קצת, אבל המדינה חייבת לקחת אחריות"

הילה קונטנטה, בת 39, נשואה+3, בעלת עסק להפקות אירועים לילדים "הקרנבל מפיקים חוויות" ומגלמת הדמות "הילה הכול יכולה" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

הילה קונטנטה, בעלת עסק להפקות אירועים לילדים / צילום: נירית בקשי
הילה קונטנטה, בעלת עסק להפקות אירועים לילדים / צילום: נירית בקשי

"הילה הכול יכולה", כוכבת המופע "הקרנבל של הילה", הפכה בשנים האחרונות לדמות ילדים מוכרת ואהובה. היא הופיעה בקניונים, בעיריות, בימי כיף, בקייטנות ובימי הולדת. מי שמגלמת את הדמות היא הילה קונטנטה, כוכבת ילדים ובעלת עסק להפקות אירועים לילדים בשם "הקרנבל - מפיקים חוויות". עד משבר הקורונה, היא הייתה עמוסה בעבודה. בקיץ ובחגים היא בכלל הייתה בלתי מושגת.

היום אין לה כלל הופעות. המופע האחרון שלה היה בפורים, בפני מאות תלמידים בבית ספר בראשון לציון. למחרת היא הייתה אמורה להופיע בבמות של אירועי פורים, אבל בן לילה התבטל הכול.

"הכול בוטל - ימי הולדת, כל מופעי הקיץ והחגים וכל ההזמנות של חברות ההייטק", אומרת קונטנטה. "מ-100% ירדתי לאפס, ועם אפס הזמנות עתידיות. בתום הגל הראשון קיבלתי כמה הזמנות מאוד קטנות, במסגרת המגבלות של עד עשרה ילדים באירוע. באופן אוטומטי, גם לא גביתי אותו סכום שגביתי לפני המשבר. פה ושם היו אירועים בודדים וגם זה פסק. הפגיעה במחזור העסק, במינימום, עומדת סביב 90%".

בשיחה על המשבר, היא מספרת בדמעות על הקושי שהיא חווה בעקבות הניתוק מהילדים, שהיא נהגה לשמח כל יום במשך 20 שנה. "קשה לאבד את הפרנסה, אבל הרבה מעבר לכסף, אמן שלא עושה את מה שהוא אוהב ואת מה שבנשמתו חווה תחושה נפשית קשה מאוד. מבחינה כלכלית, קשה לא לדעת מהיכן להביא את הכסף לפרנסה של שלושה ילדים, אבל נפשית קשה לי יותר עם זה שאני לא בקשר עם הקהל ועם הילדים שהופעתי מולם. הניתוק הזה מקשה עליי נפשית".

גובה בינתיים סכום סמלי

אך "הילה הכל יכולה" מצאה בכל דרך לשמור על קשר הילדים. "הייעוד שלי הוא לשמח ולעשות טוב, לתת ולהעניק, ואני מאמינה שאני בקרוב אחזור לזה. לא סתם קראתי לדמות שלי 'הילה הכל יכולה'. אני אדם אופטימי ושמח בבסיס שלי, ואין לי ספק שהמשבר הזה יחלוף. בינתיים, פתחתי מיזם שנקרא 'הילה הכול יכולה עד הבית', שבמסגרתו אני מגיעה לשמח ילדים בימי הולדת מאוד מצומצמים, של 4-5 ילדים בלבד. אני מעבירה להם חצי שעה של פעילות עם בלונים ומתנות וכך אני ממלאת את החוסר בקשר עם הילדים, וגם הילדים לא מתבאסים כי יום ההולדת שלהם לא התבטל. אני גובה על זה סכום סמלי מאוד, 'סכום דלק', אז זה לא פרנסה ממש, אבל זה עושה המון לנפש שלי, ואני מקווה גם שגם לנפש של הילדים".

פרויקט נוסף ש"הילה הכל יכולה" ייסדה בימי הקורונה, בהתנדבות מלאה, הוא "עידוד בבידוד", שבו היא שולחת לילדים שנאלצים להיות בבידוד סרטונים אישיים מצחיקים ומעודדים. קונטנטה: "שלחתי יותר ממאה סרטונים לילדים בבידוד, ושמחתי לקבל תגובות מאושרות מצדם. כך אני שומרת על הקשר עם הילדים".

קונטנטה מנסה למצוא אפיקי פרנסה נוספים. "למדתי קצת שיווק וקידום אונליין, וחברתי למישהי מחברת אלמוג קידום עסקים. יחד אנחנו מריצות קמפיינים. זה כדי להתפרנס קצת, אבל זה לא ממלא אותי כמו שהעבודה שלי ממלאת אותי. אני 20 שנה בתחום. אלה חיים שלמים. אנשים אומרים לי היום, 'תצאי מהקופסא, תמציאי את עצמך מחדש', אבל מי שאומר את זה לא מבין על מה הוא מדבר. את לא יכולה לעזוב בן לילה את כל מה שבנית במשך שנים ארוכות. יש מחסנים שלמים של ציוד ואלפי דברים שהקמתי ותכננתי לקיץ הזה, והכול ירד לטמיון. התכוננו מראש לכל המופעים של הקיץ, הכשרתי רקדניות, הקלטנו שירים, קנינו ציוד ותלבושות ועכשיו הכול במחסן. יש לי הפסדי ענק".

קיבלת סיוע מהמדינה?
"קיבלתי שני מענקים, בפעימה הראשונה והשלישית. בשנייה לא הייתי זכאית, אבל אני מגישה ערעור באמצעות רואי חשבון. בכל מקרה, כל מה שקיבלתי לא מכסה אפילו שבוע של הכנסות בקיץ בזמן שגרה. זה סכום מאוד זעום.

"בעלי גם עצמאי, בתחום אמנויות הלחימה לילדים ונוער, וגם העסק שלו קפא לתקופה, עד סוף מאי. כשנפתחו החוגים וחדרי הכושר הוא חזר לפעילות בהיקף טיפה יותר מצומצם. לפחות הוא חזר".

קונטנטה מותחת ביקורת חריפה על התנהלות המדינה ביחס לעצמאים. "יש פה הפקרה של העצמאים בשטח. אין שום היגיון לא לסייע לעצמאי שהרוויח איקס מחזור שנתי כאשר יש משבר עולמי שהקפיא את ההכנסות שלו לא באשמתו. המדינה הייתה צריכה לסייע לעסקים במאה אחוז, לנסות לקרב את העסקים למצב שגרה או לפחות להביא את העסקים למצב של 50%.

"אני מבינה את שיש נגיף שמשתולל, אבל גם במציאות הזאת אפשר להתנהל באחריות. צריך להיות פה סיוע הרבה יותר משמעותי לעצמאים. הזניחו אותנו, וזו הרגשה קשה. נסעתי למחאות העצמאים בירושלים ובתל אביב, ואני מרגישה שזה עזר במשהו, אבל זה לא מספיק".

מה יספיק?
"צריך לחוקק חוק דמי אבטלה לעצמאים, בגובה 70% מההכנסה שלהם. במציאות הקיימת לא מעודדים עצמאים להגשים את עצמם, ובעקבות זאת בקרוב יהיה סינון של כל מגזר העצמאים. רבים ייצאו מהמגזר הזה. יש לי קולגות שלא רק שהם לא מופיעים בדיוק כמוני, הם גם רעבים ללחם ברמה שאספנו להם תרומות של מזון. המצב רע מאוד.

"למזלי, חסכנו קצת ויש לנו משפחות שתומכות, וגם בעלי עובד, אז בזכות השילוב הזה אנחנו עם הראש מעל המים, אבל יש הרבה מאוד אנשים שלא יצליחו להחזיק מעמד במצב הנוכחי. המדינה חייבת לקחת אחריות". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il