דרמה במשרד האוצר: שאול מרידור מתפטר מתפקיד הממונה על התקציבים

מרידור תקף את שר האוצר ישראל כ"ץ בחריפות במכתב ההתפטרות: "לא מאפשר לי ולמשרתי ציבור רבים אחרים באגפים השונים במשרד האוצר ובמשרדי ממשלה אחרים, לעשות את מה שאנחנו יודעים לעשות" • כ"ץ: "פרישתו מתפקיד ראש אגף התקציבים היא מהלך נכון ומתבקש"

שאול מרידור בדיון בוועדת הכספים / צילום: רפי קוץ, גלובס
שאול מרידור בדיון בוועדת הכספים / צילום: רפי קוץ, גלובס

הממונה על התקציבים שאול מרידור מתפטר מתפקידו. במכתב שהניח היום על שולחנו של שר האוצר ישראל כ"ץ, מטיח מרידור בכ"ץ האשמות חריפות וכותב בין היתר כי "אתה לא מאפשר לי ולמשרתיי ציבור רבים אחרים באגפים השונים במשרד האוצר ובמשרדי ממשלה אחרים לעשות את מה שאנחנו יודעים לעשות - לגבש, להציע, לנתח ולבקר צעדי מדיניות אשר יאפשרו למשק הישראלי לצלוח את תקופת המשבר הכלכלי הקשה אשר פוקד אותו".

לחצו כאן לקריאת המכתב המלא

התפטרותו של מרידור באה בתום שבוע טראומתי במיוחד עבור הדרג המקצועי באוצר, שבמהלכו ביצע שר האוצר שורת מהלכים בניגוד לעמדות הדרג המקצועי. מדובר בין היתר בתמיכתו של כ"ץ בהגדלת קופסה חוץ-תקציבית במיליארד שקלים, באמצעות הסתייגות של חבר ועדת הכספים ח"כ אופיר כ"ץ, ובמהלך להגדלת מכסות העובדים הזרים והפלסטינים בכ-30 אלף איש, בניגוד גמור למדיניות האוצר.

לא מן הנמנע כי מרידור המתין עם החלטתו כדי לראות האם יוקדמו הבחירות והניח את מכתב ההתפטרות לאחר שהתברר כי הקדמת הבחירות הוסרה מעל סדר היום.

כ״ץ מסר בתגובה כי "מאז כניסתי לתפקיד הענקתי גיבוי רחב לצוות המקצועי באוצר ובכללו לשאול מרידור, כפי שעשיתי בכל תפקידי בעבר. לצערי לאחרונה מתוך
שיקולים פוליטיים צרים החל מרידור לפעול באופן בוטה וגם פומבי נגד מדיניות הממשלה ונגד המדיניות שהובלתי במשרד האוצר, ולכן פרישתו מתפקיד ראש אגף התקציבים היא מהלך נכון ומתבקש. בכוונתי להביא בהקדם מחליף ראוי ומקצועי לתפקיד שיסייע לי ולממשלה בקידום המדיניות הכלכלית בתקופה מאתגרת זו".

תגובת נגיד בנק ישראל להתפטרות שאול מרידור: "אני מודה בשם הבנק לשאול על עבודתו רבת השנים בתפקיד חשוב זה ובשלל תפקידים אותם מילא עד כה במגזר הציבורי ומאחל לו דרך צלחה בכל שיבחר להמשיך. אני סמוך ובטוח ששר האוצר ימנה במהרה מחליף או מחליפה ראויים לתפקיד חשוב זה בעת הנוכחית. בנק ישראל הדגיש לכל אורך התקופה האחרונה שהשווקים הפיננסיים ישפטו את כלכלת ישראל לא רק לפי מספר כזה או אחר, אלא גם לפי אופן ההתנהלות של הממשלה. דירוג האשראי של מדינת ישראל אינו תלוי באדם כזה או אחר, בכיר ככל שיהיה. לכן, מבלי קשר לאירוע זה, חשוב שהממשלה תשמר התנהלות אחראית, ותאשר תקציב מסודר לשנת 2021 בהקדם האפשרי".

יחסים קשים בין כ"ץ לדרג המקצועי באוצר

התפטרותו של מרידור מביאה לשיא חדש את המתח באוצר בין השר כ"ץ לבין הדרג המקצועי. הצעד בא על-רקע עימותים פומביים של השר כ"ץ עם היועץ המשפטי במשרדו עו"ד אסי מסינג ועם מנכ"לית משרדו קרן טרנר. כ"ץ הורה שלא להכניס את מסינג לדיונים בראשותו שאינם בעלי היבטים משפטיים ונזף בטרנר כשזו התעקשה להכניס את מסינג לדיון. עם מרידור התעמת כ"ץ לפני כחודש כשאמר לו במהלך דיון בישיבת הנהלת האוצר "אם לא תשב בשקט אוציא אותך מהחדר".

קודם לכן הודיע גם החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו כי בכוונתו לסיים את תפקידו לכל המאוחר באוקטובר.

מונה לתפקיד בהמלצת באב"ד

מרידור, גדל באגף התקציבים וצמח בו עד לדרגת סגן ממונה לענייני תשתיות. לאחר שעזב את האגף בשנת 2015 התמנה מחדש לתפקיד ב-2017 במקומו של אמיר לוי. הוא מונה על-ידי שר האוצר הקודם משה כחלון בהמלצת המנכ"ל שי באב"ד, אולם בין הצדדים התגלעו מחלוקות רבות סביב המדיניות התקציבית, מחלוקות שהגיעו לשיא בנושא בדיקת מבקר המדינה סביב הגירעון התקציבי ב-2018 ותחזית הגירעון ב-2019.

מתיחות נוספת שררה בין מרידור לראש הממשלה בנימין נתניהו, בעקבות דבריי מנהיג כחול לבן בני גנץ כי נפגש עם בכירים באוצר שהציגו בפניו תחזית קודרת לגבי כלכלת המדינה - פגישה שמרידור לא הכחיש כי התקיימה.

מרידור התבלט באוצר כפקיד העומד על דעתו ואמר בכנס כלכלי שנערך בחודש שעבר "יש שני דברים שאותי לימדו בתפקיד הזה. הראשון הוא שאנחנו כמובן ניישם את המדיניות שמחליטים עליה, והשני הוא שאנחנו לא נפסיק להביע את דעתנו, גם אם לא אוהבים לשמוע אותה".