גנץ: "עזיבתו של מרידור מצערת"; קרעי: "תקווה שעוד כמה ילכו בעקבותיו"

הזירה הפוליטית מגיבה להתפטרות הממונה על התקציבים שאול מרידור • יאיר לפיד: "הניהול הכלכלי של משבר הקורונה הוא מחדל בסדר גודל של יום כיפור" • שלמה קרעי מהליכוד: "אין זה ראוי שפקיד, בכיר ככל שיהיה, יפעל נגד מדיניות השר"

שאול מרידור / צילום: יוסי זמיר, גלובס
שאול מרידור / צילום: יוסי זמיר, גלובס

בזירה הפוליטית מגיבים להתפטרות של הממונה על התקציבים שאול מרידור בתסכול מהאופן שבו מתנהל משרד האוצר בימים אלה. שר הביטחון לשעבר ח"כ משה יעלון ציין הערב כי ערכי בית"ר נשכחו בממשלה. "שאול מרידור הוכנע ע"י הריקבון, שלוחיו ושופריו. עוד עדות לכישלון הניהולי והערכי של נתניהו. ממשלה מנותקת, כושלת ומסוכנת כזו עוד לא הייתה בישראל".

ראש האופוזציה יאיר לפיד, שכיהן כשר האוצר בין 2013-2015, הגיב כי "התפטרותו של שאול מרידור היא לא תמרור אזהרה אלא אזעקת אמת. כפי שהזהרנו, כלכלת ישראל הפכה לאזור אסון. הניהול הכלכלי של משבר הקורונה הוא מחדל בסדר גודל של יום כיפור. ככה לא מנהלים כלכלה במשבר וככה לא מנהלים מדינה. זוהי רשלנות פושעת של חבורת פוליטיקאים חסרי אחריות שעסוקים רק בעצמם".

בני גנץ כתב הערב כי הוא מצטער על עזיבת מרידור. "ראש אגף התקציבים שאול מרידור הוא איש מקצוע מסור ומנוסה שתרם רבות לכלכלת ישראל במסגרת תפקידו, ידע לראות את האנשים דרך המספרים וידע לעבוד עם המספרים לטובת האזרחים. הוא עשה זאת בתקופה כלכלית מורכבת ועזיבתו מצערת. אני בטוח שעוד יתרום רבות לכלכלה הישראלית".

במרץ 2019 לפני מערכת הבחירות הראשונה, נפגש מרידור עם יו"ר כחול לבן דאז, ח"כ בני גנץ. המפגש הזה זכה לביקורת חריפה, כיוון שפקיד בכיר במשרד האוצר לא אמור לקיים פגישה עם מועמד לבחירות.

"נורת אזהרה מהבהבת"

על רקע המריבות בצמרת האוצר, והמתקפות האישיות נגד מרידור, אומרים הערב בתנועה לאיכות השלטון שההתפטרות של מרידור היא כתב אישום ציבורי נגד שר האוצר. "בעיצומו של משבר כלכלי חסר תקדים, שר האוצר מתנהל באופן מופקר, תוך רמיסה מוחלטת של כללי המינהל התקין ותוקף אישית את בכירי הדרג המקצועי במשרדו, שרק מבקשים לבצע את תפקידם למען הציבור. ההתפטרות הערב של מרידור היא נורת אזהרה מהבהבת. מי שלא מבין את זה עכשיו ועוצם עיניים, יתעורר לתוך מציאות שבה אותם 'פקידים' יפנו את כיסאם ל'יס-מנים' חסרי אחריות".

בשורות האופוזיציה תקפו גם כן. יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ אמר: "הביביזם חיסל עוד שעיר לעזאזל. נתניהו וחבורת הסייענים שלו בפאניקה. הממשלה הזו היא הגרועה בתולדות ישראל, והם מחפשים את מי להאשים. מרידור הוא הקורבן התורן. גמזו עלול להיות הבא בתור. אבל כל השעירים לעזאזל לא יצליחו להסיח את הדעת מאחריותו של נתניהו. הדג מסריח מהראש, והראש הוא ראש הממשלה". 

ח"כ אחמד טיבי מרכז הרשימה המשותפת בוועדת כספים: "לא תמיד נחה דעתנו ממיעוט התקציבים שמייעד אגף נתקציבים לחברה הערבית והם נושאים ונותנים קשוחים אבל מצד שני שאול מרידור, למרות חילוקי הדעות, נהג בהגינות מול חברי ועדת הכספים והיה תמיד זמין לענות על פניות ושאלות".

מתוך הליכוד, ח"כ שלמה קרעי, הנחשב מקורב לראש הממשלה, דווקא בירך על ההתפטרות: "אין זה ראוי שפקיד, בכיר ככל שיהיה, יפעל נגד מדיניות השר ויחזיק בתפקידו כבן ערובה. אני תקווה שעוד כמה ילכו בעקבותיו. ההתפטרות תאפשר לרה"מ ולשר לתפקד ביתר קלות ולהוציא לפועל את מדיניותם. אני מחזק את ידי שר האוצר מול המתקפות הפומביות נגדו"

ברקת יצא נגד כ"ץ

יצוין שבתוך הליכוד, ח"כ ניר ברקת מתח היום ביקורת קשה ביותר על שר האוצר כ"ץ. ברקת טען שעל כ"ץ להתפטר. ברקת צייץ את הדברים לפני ההודעה הדרמטית של מרידור על התפטרותו.

"אין אחד במדינה שלא יודע שהאוצר נכשל בטיפול במשבר הכלכלי", אמר ברקת. "כל יום שעובר וישראל כ"ץ ממשיך בתפקידו כשר אוצר, הוא סכנה לכלכלת ישראל, לפרנסה של כמעט מיליון איש וסכנה לשלטון הליכוד והימין. חייבים שינוי כיוון ודרך אחרת ולכן כ"ץ חייב להתפטר עכשיו".

השר כ"ץ הגיב לדבריו של ברקת בתכנית רדיו ברשת ב': "הוא היה ראש העיר הכושל ביותר בתולדות ירושלים. הוא האחרון שיכול להטיף מוסר או להורות למישהו בנושאי כלכלה. בליכוד לא אוהבים חתרנות. הוא יכול לדבר נגדי - הוא בעצם מדבר נגד רה"מ".