שאול מרידור | פרשנות

התפטרות מרידור: האמינות התקציבית של ישראל נסדקה

הנכס היקר ביותר של ממשלה בהקשר הכלכלי הוא האמינות התקציבית • בין אם הטענות הקשות שמרידור מעלה עם התפטרותו נכונות ובין אם לאו, הרי שהן פוגעות ומכרסמות בכך • וגם, מעולם לא האשים פקיד בכיר כל כך את השר הממונה עליו בהאשמות כה חמורות

שאול מרידור / צילום: רפי קוץ
שאול מרידור / צילום: רפי קוץ

כזה עוד לא היה לנו. פקידים בכירים באוצר כבר התפטרו בטריקת דלת. רם בלינקוב עזב את אגף התקציבים ערב אישור תקציב המדינה כשהתברר לו שראש הממשלה ניהל ערוץ שיחות חשאי עם ההסתדרות. הכלכלן הראשי ד"ר מיכאל שראל טרק את הדלת בפרצופו המופתע של שר האוצר יאיר לפיד בתגובה על ההצעה להנהיג פטור ממע"מ לרוכשי דירת מגורים ראשונה.

אך מעולם לא כך. מעולם לא האשים פקיד את השר הממונה עליו בהאשמות כה קשות, כמו פריצת כל נורמה של אחריות תקציבית או ניסיון לדווח דיווחים תקציביים כוזבים על סמך אומדנים פיקטיביים. אף מכתב התפטרות זועם לא התקרב ל"אני מאשים" שהניח שאול מרידור הערב על שולחנו של ישראל כ"ץ. מבחינתו של שר האוצר אפשר רק להניח שהוא מצטער על כך שלא שעה לקולות שקראו לו להדיח את מרידור עם כניסתו לתפקיד, כפי שמצטער, אגב, גם קודמו בתפקיד, משה כחלון, האיש שמינה את מרידור למשרת הממונה על התקציבים.

התקציב היה הכוח העיקרי שהשאיר את מרידור בתפקיד

מי שהתעניין לדעת אצל שאול מרידור האם יש בכוונתו להתפטר מתפקידו, זכה עד לפני מספר ימים לתשובה שלילית חד-משמעית. מרידור הסביר כי אין בכוונתו לפרוש, למרות האש הכבדה שהוטחה בו, חוסר הגיבוי מצד השר הממונה עליו והביקורת שהייתה לו על שר האוצר ישראל כ"ץ, שבו ראה אדם מרוכז בעצמו שאינו קשוב לאנשים הסובבים אותו.

מה גרם למרידור לשנות את החלטתו בשבוע האחרון? מה קרה בימים האחרונים שלא קרה קודם לכן? נראה שהסיבה המיידית לההחלטת ההתפטרות קשורה לדחיית אישור תקציב המדינה בארבעה חודשים. הרצון להעביר את התקציב, ובעיקר את חוק ההסדרים המצורף אליו, היה הכוח העיקרי שהשאיר את מרידור בתפקיד, למרות הכל. אלא שבימים האחרונים נדחה אישור תקציב המדינה בעוד ארבעה חודשים, דחייה שמשמעותה מבחינת מרידור הייתה אחת: עוד ארבעה חודשים לפחות של טירוף מערכות, שאירועי השבוע החולף היו רק ספתח להם.

מרידור התגאה תמיד באומץ להגיד 'לא'. הוא טען שהבעיה בממשלה היא שפקידים אינם מעיזים לומר יותר 'לא' לפוליטיקאים ובכך הם מאפשרים לפוליטיקאים להיגרר למהלכים מפוקפקים, שפוגעים לא רק במדינה ובטובת אזרחיה אלא בסופו של דבר בפולטיקאים עצמם. כחלון לא אהב לשמוע את ה'לא' של מרידור אבל לא הרשה לעצמו להתעלם ממנו. לא כן השר הנוכחי ישראל כ"ץ.

"בימים האחרונים, אחרי שנחצו עוד ועוד קווים אדומים ורוסקו כללים אלמנטריים של התנהלות תקציבית וכלכלית נכונה, החלטתי שאינני יכול עוד להיות חלק מהמערכת ולתת לגיטימציה לסדרת החלטות שגויות", כתב מרידור והתכוון בדבריו לאירועי ועדת הכספים של הכנסת שאישרה בישיבה לילית סוערת את דחיית אישור תקציב המדינה ל-24 לדצמבר, בניגוד לדעת היועצים המשפטיים של האוצר, ועדת הכספים והממשלה. שני אירועים חריגים נוספים שהשפיעו על ההחלטה היו תמיכתו של שר האוצר במהלך עוקף אוצר שהביא להגדלת הקופסה החוץ תקציבית המיועדת לחינוך במיליארד שקל נוספים עבור מענקי מס הכנסה שלילי, ויוזמת שר האוצר להגדיל ב-32 אלף את מספר העובדים הזרים והפלסטינאים בענף הבנייה - צעד שהאוצר התנגד לו בכל תוקף, על רקע האבטלה החריפה במשק.

"אינני יכול לתת יד להתנהלות הקלוקלת המתקיימת במהלך החודשים האחרונים, שכל אזרחי ישראל ישלמו עליה בשנים הבאות מחיר כבד", כתב מרידור ואם לא די בכך הוסיף בהאשמה חסרת תקדים לכ"ץ "אין עוררין כי תפקידך כשר אוצר הוא להוביל מדיניות, אך אינך יכול לעשות זאת תוך רמיסת כללים, התעלמות מנתוני מאקרו, נסיונות לשנות אומדנים תקציביים על מנת לייצר מקורות פיקטיביים לחלוקת תקציבים נוספים והדרת אגף התקציבים וגורמים נוספים כגון היועץ המשפטי של המשרד מעבודת המטה הנדרשת כפי שאתה בוחר לעשות בעת הזו".

האמינות של ממשלת ישראל בהתנהלותה התקציבית היא הנכס היקר ביותר שיש לה ולכן, נכונות או לא-נכונות, עצם העלאת האשמות כה חמורות על-ידי הפקיד האמון על התכנון התקציבי של המדינה, צריכה להדיר שינה.

כ"ץ ציפה לנאמנות

ומה באשר לכ"ץ? מבחינתו מרידור גמל לו רעה תחת טובה. מרגע כניסתו לתפקיד היה כ"ץ תחת קמפיין להביא לסילוקו של האיש שנתפס בסביבתו של ראש הממשלה כתומך כחול לבן. כ"ץ הדף את הלחצים לא מתוך אהבת מרידור, אלא מתוך הבנה שהם אינם משרתים את האינטרסים שלו. בתמורה להגנה שהעניק לו, כ"ץ ציפה ממרידור לנאמנות ולצייתנות.

על רקע זה בחר כ"ץ להגיב על האני מאשים של מרידור בהתקפה למה שהוא מפרש כבטן הרכה של הממונה על התקציבים באוצר: "לצערי לאחרונה מתוך שיקולים פוליטיים צרים החל מרידור לפעול באופן בוטה וגם פומבי כנגד מדיניות הממשלה ונגד המדיניות שהובלתי במשרד האוצר".