קטע כלכלי | פודקאסט

המקום שבו נפגשו הליברליזם והאנרכיזם נשמע כמו גן עדן לעצלנים

חלמתם לחיות כמו פעם, בזמנים עוד בטרם נוסדו המדינות? אתם מוזמנים לחיות בבולו לפי בחירתכם - קהילה קטנה, נטולת שלטון המתבססת על תחום עניין משותף • נשמע חלום? במקום שבו האנרכיזם והליברליזם נפגשים עשוי לקום גן העדן לעצלנים, וזאת לא סיבה למסיבה • האזינו

מפגין בבלפור / צילום: AP - Oded Balilty
מפגין בבלפור / צילום: AP - Oded Balilty

הכלכלה האנרכיסטית, גן העדן הכלכלי שהפך לכינוי גנאי למפגינים מול מעון ראש הממשלה בבלפור, השתרשה בעגה העממית כמושג שלילי. על מהותה והצלחתה של כלכלה זו מחלוקת רבה. יש שיאמרו שהיא מקום מפלט לחפצים בחופש מהשלטון, ומנגד יש שיאמרו שמדובר בחלום יומרני ולא מעשי.

בפרקים הקדומים של הפודקאסט "קטע כלכלי" הצגתי בפניכם את החיבור האנרכיסטי "בולו-בולו", שנכתב המחבר האלמוני PM, ומעניק תיאור מעניין של גלגוליו השונים של עולם העבודה.

מתוך החיבור נולדה צורת התיישבות הרחוקה מאוד מהמיינסטרים המקובל. במקום המכונה "בולו" ניתן לחיות כמו פע, שבטים-שבטים, כמו בזמנים שלפני המדינות. תוכלו לבחור בעעצמכם את הבולו המתאים לכם, על פי תחומי העניין שלכם. זה יכול להיות בולו של אוהבי פסטה, בולו על פי נטייה מינית או בולו של חובבי היסטוריה. העיקר שתהיו חופשיים משלטון כלשהו.

כמו כן קיים גם האיבו, שהוא המקביל של P.M. לאדם. איבו חי בבולו, כלומר, בהתארגנות וולונטרית של כמה מאות איבואים. יש סוגים שונים של איבואים ויש ביניהם מערכת ספונטנית וחופשית. האיבואים יכולים לשתף פעולה ויכולים גם להילחם. גם זה קורה. והעיקר העיקר, שנהיה תמיד חופשיים. אז איך על פי P.M הבולו הוא הפך למקשר בין ליברליזם ואנרכיזם?

מוזמנים להאזין ולעקוב אחרינו בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, בגוגל פודקאסטס או באפליקציה האהובה עליכם.

■■

ד"ר אושי שהם-קראוס הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחומי ה-Fintech ,Wealthtech ,Insurtech. מרצה על התפתחויות טכנולוגיות קרובות והשפעתן על סקטורים שונים בתעשייה ומדריך בשימוש בסכמות חשיבה מתחום לימודי העתידים לטובת עבודה ארגונית. ניתן להשיג את אושי באתר הבית או במייל.