הלמ"ס: כחצי מיליון בלתי מועסקים באמצע אוגוסט. האם דמי האבטלה יקוצצו?

עלייה במספר המובטלים לצד ירידה בהיקף הכולל של הבלתי מועסקים במשק • הערכות: צמצום רשת הביטחון למובטלים, שמיצו את זכאותם לדמי אבטלה, עשוי להיכנס לתוקף כבר החודש עקב ירידת שיעור האבטלה הקובע מתחת ל-10%

צעיר יושב לבד במדרחוב בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס
צעיר יושב לבד במדרחוב בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס

עלייה קלה בשיעור המבוטלים לצד ירידה קלה בהיקף האבטלה הרחב, כך עולה מנתונים למחצית הראשונה של החודש שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

על פי הנתונים, שיעור האבטלה לפי ההגדרות הרשמיות של הלמ"ס עמד במחצית אוגוסט על 5.9% לעומת 5.7% בסוף יולי. מדובר בכרבע מיליון מובטלים (241.8 אלף איש) ותוספת של 11.3 אלף איש למעגל המובטלים לעומת מספרם בסוף יולי.

לעומת זאת, מספר העובדים הנמצאים בחל"ת (לפי הגדרות הלמ"ס) רשם ירידה של 23.5 אלף והוא עומד נכון לאמצע אוגוסט על 183.8 אלף איש.

קבוצה שלישית שאחריה עוקב הסקר של הלמ"ס היא של עובדים שפוטרו מעבודתם או שמקום עבודתם נסגר ואינם מחפשים עבודה (ומשום כך אינם מוגדרים מובטלים). על פי הלמ"ס קבוצה זו גדלה ל-78 אלף איש באמצע אוגוסט לעומת 72.3 אלף בסוף יולי.

מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה
 מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

שיעור האבטלה שלפיו מחושבת רשת הביטחון ירד ל-10.4%

רשת הביטחון למובטלים, שהוארכה עד יוני 2021, תקוצץ אם שיעור האבטלה יירד מתחת ל-10%. נכון לאמצע אוגוסט שיעור האבטלה שלפיו מחושבת הרשת עומד על 10.4% לעומת 10.9% בסוף יולי. על-רקע זה מעריכים גורמים ממשלתיים כי שיעור האבטלה יירד מתחת ל-10% כבר בסוף אוגוסט. במקרה כזה, ואם לא ישונה החוק עשויים דמי האבטלה (שמקבלים מי שזכאותם לדמי אבטלה כבר מוצתה) לרדת ל-70% מרמתם הנוכחית.

קבוצת האבטלה הרחבה, הכוללת בנוסף למובטלים ולעובדים בחל"ת גם מפוטרים שאינם מחפשים עבודה (משום שהתייאשו או מסיבות אחרות) מונה נכון לאמצע אוגוסט 503 אלף איש שהם 12.1% מכוח העבודה לעומת 510.1 אלף איש בסוף יולי (12.4%).

נתוני האבטלה למחצית הראשונה של אוגוסט מבוססים על סקר שנערך בקרב כ-9,800 בני 15 ומעלה. בלמ"ס מסבירים את הפערים בין נתוני האבטלה שלהם לאלה של שירות התעסוקה והמוסד לביטוח לאומי  ב"הבדלים מהותיים בהגדרות. ההגדרות בגופים אלה הינן אופרטיביות למילוי תפקידיהם ואילו נתוני הלמ"ס מבוססים על הגדרות הסטטיסטיקה הרשמית, בהתאם לתפקידה של הלמ"ס". עם זאת מבקשים בלמ"ס להוסיף כי "קיים שיח שוטף בין כל הגופים בנוגע לנתונים השונים כדי לייצר תיאום ושקיפות מלאה בנתונים".