מה הביא את חברות הביטוח לסגור את הרבעון בעלייה חדה ברווחים

הנכסים המנוהלים על ידי קבוצות הביטוח הגדולות שבו לרמתם בתחילת השנה • עם זאת, ברבעון השני חלה ירידה חריגה של 7% בפרמיות ודמי הגמולים, בצל המשבר הכלכלי • בסיכום המחצית הראשונה, הפסיד הענף 257 מיליון שקל

מישל סיבוני, מנכ"ל הראל / צילום: איל יצהר
מישל סיבוני, מנכ"ל הראל / צילום: איל יצהר

ברבעון הראשון של 2020 רשמו שבע קבוצות הביטוח הנסחרות בבורסת תל אביב הפסד כולל מצטבר של 2.67 מיליארד שקל. זה קרה בשל המפולות האדירות שהתרחשו בשוקי ההון בישראל ובעולם לקראת סוף הרבעון, בצל התפשטות וירוס הקורונה.

ואולם, אם בתום הרבעון הראשון נראה היה כי שוק הביטוח בדרכו לשנה שלילית חסרת תקדים, הרי שאז הגיעה ההתאוששות בשוקי ההון ברבעון השני, שעל פי דיווחי החברות, נמשכה גם עמוק אל תוך חודשי הקיץ. התאוששות זו הובילה לכך שהחברות הציבוריות בענף - הראל, הפניקס, מגדל, מנורה מבטחים, כלל ביטוח, איי.די.איי ("ביטוח ישיר") ואיילון - רשמו רווח כולל מצרפי של 2.4 מיליארד שקל, המהווה גידול של 138% מהרבעון המקביל אשתקד. רווח זה קיזז כמעט לגמרי את נזקי הרבעון הראשון.

בסיכום מחצית השנה רשמו הפניקס, איי.די.איי והראל רווח כולל בשורה התחתונה, כשהענף כולו הפסיד 257 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-2.84 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2019. זה קרה בעיקר בשל הפסדי השקעה אדירים שרשמו שבע קבוצות הביטוח הציבוריות ברבעון הראשון, שהסתכמו בכ-39.6 מיליארד שקל (שרובם נזקפו לנכסי העמיתים ולעתודות, ולא לשורה התחתונה). ברבעון השני אמנם נרשמו הכנסות מהשקעות בהיקף מצרפי של כ-20.7 מיליארד שקל, אבל בשורה התחתונה עדיין מדובר בהפסדי השקעה מתחילת השנה.

רבעון חזק מאוד להפניקס והראל

מבין החברות, הציגו הפניקס והראל רבעון שני חזק מאוד, עם רווח כולל של כ-748 מיליארד שקל ושל 560 מיליארד שקל, בהתאמה, כשהן ממשיכות להציג רווחיות גבוהה, שממחישה את היותן מובילות השוק.

אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס - צלם פאביאן קולדורף / צילום: פאביאן קולדורף
 אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס - צלם פאביאן קולדורף / צילום: פאביאן קולדורף

גם מנורה מבטחים סיכמה רבעון שיא, שמצביע על השיפור במעמדה, כשמגדל נהנתה ברבעון בעיקר מכך שהתיק שלה הוא הכי מוטה שוק הון עם רווח גבוה, וזאת בשונה מכלל ביטוח, שמציגה את הרווח הכי נמוך מבין החברות הגדולות בתחום. לצד החברות האלה נציין את איי.די.איי ("ביטוח ישיר"), שממשיכה להיות "מכונת רווחים" איכותית, גם כשהיא חווה שינוי בדגשים העסקיים שלה בצל שינויים בשוק, וכן את חברת איילון המשתפרת.

עם זאת, התמונה שעולה מדוחות הרבעון השני אינה חיובית, והיא רחוקה מלבשר על סופו של משבר הקורונה. אם כבר, בחברות הביטוח חוששים מהרעה בגבייה של פרמיות ומהרעה במצבן של חברות ביטוחי המשנה - דבר שישפיע על ענף הביטוח המקומי בעיכוב של כמה רבעונים.

אך לא רק זאת, הבסיס המרכזי לתוצאות הכספיות של חברות הביטוח, בהווה ובעתיד, הוא היקף הפרמיות ודמי הגמולים שהן גובות מהלקוחות והיקף הנכסים המנוהלים על ידן, שמהם נגזרים דמי הניהול, והרווחים מהשקעות וממרווחים פיננסיים שמשפיעים על השורה התחתונה של החברות.

בשל המשבר הריאלי בכלכלה המקומית, עם יציאתם של מאות אלפי ישראלים לחל"ת ופיטוריהם של רבים נוספים, כמו גם שינויים אחרים בהתנהגות הציבור (כמו נסועה נמוכה בכלי רכב), שבע חברות הביטוח הציבוריות הציגו ברבעון הראשון ירידה חדה בהכנסות מפרמיות ומדמי גמולים בפנסיה ובגמל. עיקר הנפילה בהקשר זה הגיעה דווקא ברבעון השני, לאחר צעדי המגננה שנקטו המעסיקים בעקבות פרוץ המשבר בשלהי הרבעון הראשון.

כך, ברבעון השני קטן היקף הפרמיות ודמי הגמולים בחמש קבוצות הביטוח הגדולות בכ-7.3% לכ-26 מיליארד שקל. בסיכום מחצית השנה, היקף הפרמיות ודמי הגמולים בחמש הקבוצות האלה ירד בכ-1.2% לכ-56.3 מיליארד שקל. אגב, בשורת פרמיות הביטוח ברוטו שנגבו אצל שבע חברות הביטוח הציבוריות, עולה כי נרשמה במחצית הראשונה של השנה ירידה של כ-2.3%, לכ-30.6 מיליארד שקל. 

דבר זה מלמד על קושי רב של ישראלים להמשיך בניהול ההיבטים הפיננסיים של חייהם, כפי שעשו לפני משבר הקורונה, וזה מלמד על פגיעה של ממש בחיסכון הפנסיוני של חלק מהציבור- וזו כבר פגיעה שתלווה את החוסכים שנים רבות קדימה - למעשה, לכל אורך חייהם - בשל העובדה שרוב החוסכים במשק נמצאים בעולם של הפנסיה הצוברת, שבה קיצבת הזיקנה היא תוצר של מה שהחוסך חסך לאורך השנים, ללא הבטחת זכויות מינימלית.

התאוששות בהיקף הנכסים ברבעון השני

בתמונת הנכסים המנוהלים, המציאות בתום הרבעון השני פחות בעייתית. לאחר שברבעון הראשון מגדל, הראל, כלל ביטוח, מנורה מבטחים והפניקס, ניהלו יחד נכסים בהיקף של כ-1.12 טריליון שקל, שהיוו קיטון של כמעט 9% ביחס להיקף הנכסים שנוהל על ידן בסוף 2019, הרי שבסוף הרבעון השני כבר מדובר בהתאוששות, כשחמש החברות ניהלו נכסים בהיקף מצרפי של כ-1.19 מיליארד שקל.

למעשה, ההתאוששות הזו נמשכה גם לתוך יולי ואוגוסט, עם המשך העליות בשוקי ההון, כך שלפי דיווחי החברות, הנכסים המנוהלים של חמש הקבוצות הגדולות גדלו לסדר גודל של 1.23 טריליון שקל - בדומה למה שהיה בתחילת שנה והרבה לפני הקורונה.

התהפוכות האלה בין הפסדי העתק ברבעון הראשון לרווחים הניכרים שנרשמו ברבעון השני, באו לידי ביטוי בשווי של שבע קבוצות הביטוח הציבוריות, שבנקודת השפל שלהן השנה (בעיצומו של מרץ) היו שוות יחדיו רק 11.5 מיליארד שקל. באותה עת דובר על צניחה של כ-51% ביחס לשווי שלהן בסוף 2019. ואולם, מאז תום הרבעון הראשון ועד היום בבוקר, זינקו מניות שבע קבוצות הביטוח בכ-67%, כך שכיום הן שוות "רק" 18% פחות ממה שהיו שוות בסוף 2019.

תהפוכות אלה גם נלוו לתהפוכות בהנהלות של מגדל ושל כלל ביטוח, כשבחברה הראשונה נעשה ניסיון להדיח את יו"ר מגדל ביטוח, ניר גלעד, ואילו בשנייה נעשה ניסיון להדיח את המנכ"ל, יורם נוה - מהלך שהסתיים בפרישתו של היו"ר, דני נוה.