הפגיעה בזכויותיו של נוה תילקח בחשבון בשימוע

בעייתיות מרכזית בתיק נוה לא נוגעת לראיות עצמן, אלא אופן שבו הושגו • הפגיעה בזכויותיו של נוה עשויה להביא לכך שהפרקליטות תזנח אחרי השימוע את האישום בשוחד

אפי נוה / צילום: שלומי יוסף
אפי נוה / צילום: שלומי יוסף

בסוף ספטמבר ייערך הליך השימוע ליו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר, אפי נוה, החשוד כי התנהל בשחיתות כשפעל למינויה של אסתר (אתי) כרייף לשופטת. זאת, בעת שניהל עימה יחסים אינטימיים וללא שהדבר היה ידוע לוועדה לבחירת שופטים.

בעת שנוה וכרייף זומנו לשימוע שלפני הגשת כתב אישום נגדם ב-3 בדצמבר 2019, הייתה הפרקליטות נחושה כי יש בידיה די ראיות להעמיד לדין את נוה בגין עבירות חמורות של לקיחת שוחד ומרמה והפרת אמונים; ואת כרייף בעבירות של מתן שוחד והשמדת ראיה. בכתב החשדות שנשלח לנוה נאמר, כי נוה פעל מול חברי הוועדה לבחירת שופטים וגורמים רלוונטיים אחרים, כשהוא מצוי בניגוד עניינים חריף. זאת, נוכח הקשר בינו לבין כרייף שהלך והתעצם במהלך הליך המינוי, ובלי שדיווח על כך לאיש מהגורמים מולם פעל.

הדלפת החומרים מהטלפון של נוה: שטייף נחקרה באזהרה והתיק נסגר

הסיפור שנחשף אודות התנהלותו של מי שהיה ראש הלשכה ה'כמעט כל יכול', הוא קשה ומדאיג. זהו סיפור של שחיתות חמורה לכאורה בדרך מינוי וקידום שופטים בארץ. ולמרות זאת, התיק הפלילי של נוה הוא תיק חלומי עבור כל סנגור שאוהב את עבודתו. יש בו שאלות משפטיות ועובדתיות כבדות משקל, שעשויות להביא לכך שהפרקליטות תזנח אחרי השימוע את ההחלטה להאשים את נוה בשוחד.

אחת מהנקודות הבעייתיות המרכזיות בתיק לא נוגעת לראיות עצמן, אלא לאופן שבו הן הושגו. הפגיעה בזכויותיו של נוה ובפרטיותו תילקח בחשבון כשיוחלט סופית אם להגיש נגדו כתב אישום ובגין אלו עבירות.

פגיעה חמורה בפרטיות

הפריצה אל הטלפונים הסלולריים של נוה, שנלקחו מביתו, והפקת המידע מהם, שבזכותם גובש התיק הפלילי נגד נוה, מהוות בעצמן עבירות פליליות. אבל גם לאחר שהחומרים מהטלפונים של נוה הופקו, וגם לאחר שהפרקליטות הגיעה להסכמות עם שטייף והחליטה שלא לחקור את המעורבים בפריצה לטלפונים, המשיכו להתבצע עבירות לכאורה. זאת, בדמות העברת חומרים מהטלפונים של נוה לגורמים שונים תוך פגיעה חמורה בפרטיותו.

חלק מהחומרים הללו סייעו בחשיפת פרשיות בעייתיות נוספות בהתנהלות של נוה, למשל, מול נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א, איתן אורנשטיין. אולם מרבית החומרים שהסתובבו ועודם מסתובבים, שכוללים התכתבויות בין נוה לבין גורמים שונים במערכת המשפט ובציבוריות הישראלית, הם בבחינת רכילות ולא יותר.

האינטרס הציבורי מול זכויותיו של נוה

"לא תהא זו הפרזה לומר כי בטלפון הסלולרי טמון סיפור חייו של האדם, באשר אצורים בתוכו רגעים וזיכרונות משמעותיים מחייו של אדם, לצד מידע ופרטים חיוניים לתפקודו היומיומי". כתב שופט ביהמ"ש העליון, יצחק עמית, באחד מפסקי דינו. ואילו השופט עלאא מסארווה, שקיבל בזמנו את בקשת "גלובס" לחשוף את ההתכתבות הספציפית בין נוה לבין הנשיא אורנשטיין, ציין כי הפצת החומרים מהטלפונים של נוה "פוגעת פגיעה בסיסית ועמוקה בזכותו של נוה לפרטיות".

הדילמה שעמדה בפני הפרקליטות לאחר שהיא קיבלה משטייף, את מכשירי הטלפון של נוה, הייתה חדה - האם האינטרס הציבורי שבחשיפת השחיתות לכאורה בהליכי המינוי לוועדה לבחירת שופטים, צריך לגבור על האינטרס הפרטי של נוה לפרטיות - אבל גם על האינטרס הציבורי הרחב של שמירה על הפרטיות של אזרחים. הדילמה הזאת לא התפוגגה עם ההחלטה לחקור את נוה וכרייף עם פרישתו של עו"ד שי ניצן מתפקיד פרקליט המדינה. היא תמשיך ללוות את התיק הזה עד סופו ותעמוד לאורך כל הדרך לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות. 

***חזקת החפות. אפי נוה ואסתר כרייף הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים. הם מכחישים את החשדות נגדם, ועומדת להם חזקת החפות.