תל אביב תאסור כניסת רכבי דיזל מזהמים לשטחה ותהפוך מופחתת פליטות

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל וראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי סיכמו על קידום תוכנית "עיר אוויר נקי" להפחתת זיהום האוויר מתחבורה בתל אביב-יפו, כולל איסור נסיעת כלי-רכב מזהמים בכל שטח העיר • תאריך יעד לתחילת המגבלות טרם נקבע

פקקי תנועה באיילון/ צילום: איל יצהר
פקקי תנועה באיילון/ צילום: איל יצהר

השרה להגנת הסביבה ח"כ גילה גמליאל וראש עיריית תל-אביב יפו, רון חולדאי, נפגשו היום (ב') והגיעו להסכמה על קידום תכנית משותפת - "עיר אוויר נקי", לצמצום זיהום אוויר מתחבורה בתל אביב והפיכתה לעיר מופחתת זיהום אוויר (LEZ, Low Emission Zone). צוותים משותפים יחלו לפעול ליישומה של התכנית כבר עתה. לדברי רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב יפו, המהלך הינו חלק מרצונה של העירייה להפוך את פירמידת משתמשי התחבורה ולתת עדיפות להליכה, אופניים ותחבורה ציבורית על פני הרכב הפרטי.

התוכניות מאושרת לאחר מספר שנים שבהם הקדיש המשרד להגנת הסביבה מאמצים רבים כדי לשכנע את תל אביב להצטרף לתוכנית אזורים מופחתי פליטות, בהם לא יכול רכב דיזל מזהם להיכנס לשטחים מסויימים או לעיר כולה. התוכנית כבר פועלת בהצלחה בשכונות המגורים בחיפה, וגם בירושלים, ומחר תתרחב בבירה לעיר כולה. בתל אביב, התוכנית היא רב-שלבית, כאשר בשלב הראשון תיאסר נסיעת "רכב מזהם" בכל שטחה של העיר, אשר תהפוך כולה לאזור מופחת פליטות. התוכנית, כאמור, סוכמה באופן עקרוני, אך תצא אל הפועל בעוד מספר חודשים, במועד להחלטת עיריית תל אביב.

המשמעות היא ש-40 אלף כלי הרכב המזהמים ביותר בישראל לא יורשו להיכנס לשטח העיר (רכבי דיזל מתחת לתקן יורו 4 - למעט רכב פרטי). בעלי רכב מזהם שירצו להיכנס לשטח העיר עם רכבם- יוכלו לעשות זאת רק אם יתקינו מסנן, והמשרד להגנת הסביבה מציע סבסוד ממשלתי להתקנת המסננים. בשלבים הבאים ייקבעו אזורים בעיר שבהם המגבלות יוחמרו ותיאסר גם כניסתם של כלי-רכב ברמת זיהום "רכב רגיל" (קרוב ל-2 מיליון כלי-רכב, כולל כלי-רכב בנזין ודיזל פרטיים שאינם עומדים בתקן זיהום האוויר המתקדם יורו 6). אזורים אלו יהיו אזורים "מופחתי פליטות אולטרה".

התכנית צפויה להביא לצמצום משמעותי בהיקף זיהום האוויר בעיר ותתרום להפחתה בשיעורי תמותה

אזור מסוג זה פועל לדוגמה במרכז לונדון ונחשב ככלי יעיל במיוחד לשיפור איכות האוויר ואיכות החיים של התושבים. בעתיד הרחוק יותר ייקבעו אזורים שבהם יהיה איסור מוחלט על כניסת רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית השורף דלקים, ותותר רק כניסת כלי רכב חשמליים (בשלב זה אין תאריך יעד, שכן בישראל ישנם מעט מאוד רכבים חשמליים, ואין תשתיות בפריסה רחבה המאפשרות זאת לאור ההתמהמהות הממשלתית בנושא).

בנוסף, התוכנית כוללת מעבר מדורג להסבת כלל אוטובוסי התחבורה הציבורית העירוניים, הפעילים בעיר לאוטובוסים חשמליים (רכב נקי כהגדרתו בתקנות). כמו כן, ייקבעו במסגרת התוכנית מגבלות על הפעלת ציוד מכני הנדסי מזהם, ויותר שימוש רק בכלים העומדים בתקן זיהום אוויר מתקדם או שיותקנו בהם מסנני חלקיקים. יודגש כי יישום התוכנית ייעשה בדרך שלא תפגע בתפעול השוטף של התחבורה הציבורית בשטח העיר ובסביבתה, ובקידום מערכות הסעת ההמונים כמו הרכבת הקלה וקווי המטרו. נזכיר כי ברחבי ישראל כולה פועלים כ-80 אוטובוסים חשמליים, 25 מתוכם בתל אביב - כאשר במהלך יום נעים ברחבי העיר מאות אוטובוסים מזהמים.

לפי המשרד להגנת הסביבה, התכנית צפויה להביא לצמצום משמעותי בהיקף זיהום האוויר בעיר ותתרום להפחתה בשיעורי תמותה ותחלואה הנובעים ממחלות רבות הידועות כקשורות לזיהום אוויר. כמו כן, יישום התוכנית יצמצם את השימוש בתחבורה מוטורית בעיר, יפנה שטחים בעיר להולכי רגל ולתנועה רכה שאינה ממונעת, יצמצם את מטרדי הרעש ותאונות הדרכים ויתרום לאיכות החיים של תושבי העיר.

עוד במסגרת הפגישה בין חולדאי וגמליאל, הוצגה התכנית העירונית להיערכות לשינויי אקלים, אשר אושרה לאחרונה ומלווה את שגרת העשייה העירונית במגוון רחב של תחומי הקיימות: שלוש המטרות העיקריות של התוכנית הן קירור העיר באמצעות הצללה, ניהול מי הנגר וחיזוק המערכת האקולוגית. דגש מיוחד ניתן לאזורים מועדים להצפות או איי חום והגנה על אוכלוסיות פגיעות. בנוסף, מקודמות עשרות תכניות לעידוד אורח חיים מקיים כגון גינות קהילתיות, טבע עירוני, מזון בריא ומקיים, צמצום צריכה, הפרדת פסולת וצמצום הפסולת הנשלחת להטמנה, חינוך סביבתי, תו עירוני ירוק לעסקים, שבילי אופניים, עידוד אקטיביזם סביבתי ועוד.