עסק ביום | פיצ'ר

"קשה לי. אני עוד לא רוצה לסגור את העסק"

רונן בן ארי, בן 56, בעלים של מפעל ליצור מתנפחים להפעלות ילדים • "המשבר פגע בעסק בצורה דרמטית. המחזור ירד במעל 90%" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

רונן בן ארי, בעלים של מפעל ליצור מתנפחים להפעלות ילדים / צילום: תמונה פרטית
רונן בן ארי, בעלים של מפעל ליצור מתנפחים להפעלות ילדים / צילום: תמונה פרטית

"אני מחפש את העתיד שלי במקומות אחרים, אבל בתוך יכולות הייצור שלי. אני עוד לא רוצה לסגור את העסק. זה עסק שהקמתי לפני 25 שנה, כשהשתחררתי מהצבא. התחלתי מאפס, לימדתי את עצמי את המקצוע ולאט לאט השתכללתי והוספתי תחומי ייצור, אז כרגע קשה לי לזרוק את זה, גם אם זה הדבר הכי חכם לעשות. אני מנסה לחשוב איך אני מנצל את היכולות שלי לעשות דברים אחרים, אבל חוסר הוודאות עצום ואני לא רואה את ענף האירועים מתאושש בשנה הקרובה, כך שלא ברור לי לאן אנחנו הולכים". כך אומר היום רונן בן ארי, בעלי "מימד נוסף", מפעל לייצור מתנפחים ומתקנים להפעלות ילדים, פרסום ואירועים לפי הזמנה. בן ארי מצא את עצמו בגיל 56, גרוש ואב לארבעה, ועם מפעל שמכונות הייצור שלו דוממות כמעט לחלוטין.

עד לפרוץ משבר הקורונה ייצר מפעל ה"מימד נוסף" הממוקם באריאל מתנפחים לפי הזמנה - מתקנים להפעלות ילדים, מתקני תלת מימדים לפרסום, שלטים מתנפחים לאירועים. מדובר בעסק קטן שהעסיק שלושה עובדים, אך עבד באופן שוטף במשך 25 שנים. "זה עסק עובד, שאני חי ממנו בכבוד 25 שנה. העבודה רציפה ונכנסות עבודות באופן תדיר", אומר בן ארי, שמתמודד היום עם מציאות חדשה לגמרי. "המשבר פגע בעסק בצורה דרמטית. המחזור ירד במעל 90%. ברגע שנסגר תחום האירועים לסוגיו, ויש מגבלות על התקהלות, אז אין הרבה אירועים של הפעלות ילדים, אין קייטנות, אירועים בקניונים, ימי הולדת המונים וכל תחום מפעילי האירועים לילדים הצטמק. מוצרים שהייתי עושה לתחום של אירועים המוניים מסחריים כמו כדורי פרסום, תפאורות מתנפחות, דנסרים, מסכים ענקיים להקרנות - הכול השתתק. בד"כ אני עובד מול המפיקים, אבל אין להם עבודה היום. הכול נעצר. גם תחום מתנפחי המים נעצר, ואין הזמנות לבריכות מתנפחות".

כל עוד תחום האירועים לא יחזור לשגרה, גם בן ארי, שמספק לעסקים ולמפיקי אירועים, לא יכול לעבוד. "נפגעתי מגל ההדף של העסקים שאני עובד מולם והעבודה שלהם נעצרה, ועד עכשיו תחום האירועים בקיפאון. אצלנו אין שום חזרה לשגרה, כי המגבלות הקיימות לא מאפשרות את זה".

קיבלת סיוע מהמדינה?
"בששת החודשים האחרונים קיבלתי 18 אלף שקל בכל הפעימות. זה לא מתקרב לכיסוי ההוצאות החודשיות שיש לעסק. יש שכר דירה למפעל בהיקף עשרות אלפי שקלים, יש ביטוחים ועוד הוצאות שוטפות. המענק כיסה אולי 30% מההוצאות".

אז ממה אתה מתפרנס?
"אני אוכל את כל החסכונות שצברתי לאורך השנים. אני מוצא את עצמי היום קצת מגרד עבודות מהתחום של ייצור כיסויים, רשתות צל וכאלה, אבל אין יותר מדי".

את האצבע המאשימה מפנה בן ארי לעבר ההתנהלות של מקבלי ההחלטות בתקופת המשבר. "המדינה הייתה צריכה להזרים כספים גם לעצמאים וגם לאזרחים כי בסופו של יום ברגע שהעצמאים מגיעים למצב של חוסר תפקוד ואי ודאות הם לא מעסיקים את השכירים שלהם, והשכירים לא צורכים ולא מוציאים כספים במשק. וגם אני לא. אין לי ודאות ואין לי הכנסה אז אני גם לא מוציא שום דבר מעבר לצרכים בסיסיים, וכך כל הגלגלים של המשק נעצרים. זה מאוד לא חכם כי האנשים יגיעו למדינה בדלת האחורית כנזקקים או כדורשי אבטלה, אז מה עשיתם בזה?".

לזה נועד מענק "מזומן לכל אזרח". להניע את הכלכלה.
"מענק מזומן לכל אזרח נעשה בצורה מטופשת. יש אנשים שעובדים בהייטק, לא עצרו לרגע ומקבלים את ה-20-30 אלף שקל שלהם לחודש והם לא צריכים את ה-750 שקל האלה, ומצד שני יש אנשים שמחטטים בפחי זבל, אז במקום 750 צריכים לתת להם 2,750 שקל, ולאנשי ההייטק אפס. והמדינה לא חשבה על זה".

"אתה לא רואה חשיבה מאחורי המגבלות"

לדברי בן ארי, גם על המגבלות שמוטלות על המשק המדינה לא חשבה. "הייתה תקופה לפני כמה חודשים שקיבלתי מבול של טלפונים ממפיקים שהתמודדו על אותו מכרז לאירוע של דרייב אין, והחלק שלי היה לייצר להם מסך מתנפח ענק שעליו יוכלו להקרין. בסופו של דבר זה נפל בגלל המגבלה שיהיו רק 100 מכוניות באירוע, וזה לא השתלם להם. מה ההיגיון בהגבלה? שיכניסו כמה מכוניות שרוצים כל עוד אנשים לא יוצאים מהרכב ושומרים מרחק בין המכוניות. הם לא יכולים להרוויח שקל במגבלות שהוטלו.

"ובכלל המגבלות שמתפרסמות על תחום האירועים אין בהם שכל. הן לא סיסטמתיות. אתה לא רואה חשיבה מאחורי המגבלות. מיליוני אנשים בים או בשיא הפאניקה כשפותחים את איקאה וכולם שם דורכים אחד על השני, אבל מטילים מגבלות לא הגיוניות על ענף האירועים. אז אתה מבין שאין ניהול. המשבר לא מנוהל. אין ודאות מה הולך להיות בעתיד אז אנשים מחזיקים את הכסף בכיס. כל הגלגלים נעצרים והנה אנחנו במשבר עמוק".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il