מסכם חודש חם: הביטקוין עלה באוגוסט ב-3% - ובדרך שבר שיא שנתי

מחירו של הביטקוין הגיע לכ-11,700 דולר בסוף אוגוסט, שבועיים לאחר שטיפס לרמה של 12,359 דולר - מחירו הגבוה מאז יולי 2019 • בסיכום חודשי, שוויו הכולל של שוק המטבעות הדיגיטליים צמח בכ-13%

מטבע ביטקוין על לוח אם / צילום: Dado Ruvic, רויטרס
מטבע ביטקוין על לוח אם / צילום: Dado Ruvic, רויטרס

עם סיומו של אוגוסט מסכם שוק המטבעות הדיגיטליים חודש חיובי עם עליות שערים מתונות יחסית. בהובלת הביטקוין, המטבע בעל שווי השוק הגדול ביותר מכלל מטבעות הקריפטו, צמח השוק באוגוסט בכ-13% בשוויו הכולל, שגדל מכ-335 מיליארד דולר בתחילת החודש לכ-378 מיליארד דולר בסוף יומו האחרון של החודש (יום ב'), לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

במהלך החודש החולף שבר הביטקוין (BTC) שיא שנתי, כאשר מחירו הגיע ב-17 באוגוסט ל-12,359 דולר - רמתו הגבוהה ביותר מאז 10 ביולי 2019, אז חצה את הרף של 13 אלף דולר. מחיר הביטקוין משקף התאוששות מרשימה של המטבע הדיגיטלי מהנפילה שלו במרץ האחרון, על רקע משבר הקורונה העולמי. ב-13 במרץ נפל הביטקוין לשפל שנתי, כשמחירו נחתך בכ-50% בתוך יומיים וירד לכ-4,100 דולר בלבד. ואולם, מאז ועד לסוף אוגוסט קפץ מחירו הדולרי של הביטקוין ב-185%.

בסיומו של אוגוסט נסחר הביטקוין ברמה של כ-11,700 דולר - וכך סיכם המטבע הדיגיטלי את החודש עם עלייה של כ-3%. מתחילת שנת 2020 השלים מחיר הביטקוין זינוק של 62%. מחירו בסוף אוגוסט שיקף לביטקוין שווי שוק של כ-215 מיליארד דולר. אף שביטקוין עדיין שולט במרבית שוק הקריפטו, המונה כיום 6,684 סוגי מטבעות דיגיטליים, ניתן לראות השנה ירידה בדומיננטיות של הביטקוין: בתחילת 2020 תפס הביטקוין נתח של כ-68% מכלל שוק הקריפטו, ואילו כיום הוא מחזיק בנתח של פחות מ-57%.

גם בסיכום אוגוסט, מטבע הקריפטו השני בשוויו אחרי ביטקוין הוא את'ר, המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום. מחירו של את'ר (ETH) עלה בחודש החולף בכ-10% והגיע בסוף אוגוסט לרמה של כ-432 דולר. באמצע אוגוסט זינק את'ר לשיא של שנתיים, כשמחירו הגיע עד ל-444 דולר - רמתו הגבוהה ביותר מאז יולי 2018. היום, ב-1 בספטמבר, את'ר שוב שבר שיא של שנתיים, כשמחירו הגיע לרמה של 464 דולר, לאחר זינוק של 9% ביממה. מתחילת 2020 השלים המטבע של את'ריום זינוק של כ-224%. מחירו בסוף אוגוסט שיקף לאת'ר שווי שוק של כ-48 מיליארד דולר, לפי CoinMarketCap.

המטבע הלוהט בצמרת שוק הקריפטו בחודש האחרון היה Link, מטבע של רשת בלוקצ'יין צעירה יחסית בשם Chainlink, שהושקה לפני שלוש שנים. מחירו של מטבע לינק סיכם את אוגוסט עם זינוק חודשי של כ-100%, שהעלה אותו לדרגת המטבע החמישי בשווי השוק שלו, מתחת ל-XRP, המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין ריפל. בסיומו של אוגוסט נסחר לינק במחיר של כ-16 דולר, ששיקף למטבע שווי שוק של 5.6 מיליארד דולר. באמצע אוגוסט התקרב הלינק למחיר של 20 דולר - רמתו הגבוהה בכל הזמנים. מתחילת 2020 עד לסוף אוגוסט השלים המטבע של צ'יינלינק זינוק של כ-825%.

מטבע XRP של ריפל סיכם את אוגוסט עם עלייה חודשית של כ-4%, ומתחילת השנה השלים זינוק של כ-47% במחירו הדולרי. בסוף אוגוסט נסחר XRP במחיר של 0.28 דולר, ששיקף למטבע שווי שוק של יותר מ-12 מיליארד דולר. במקום השלישי מבחינת שווי השוק שלו, הגדול מעט יותר מזה של XRP, ניצב המטבע הדיגיטלי "היציב" (stablecoin) הצמוד לדולר Tether (סימול USDT), הנסחר במחיר של דולר אחד.

נפתחה הנפקת INX, והושלם הגיוס של Bit2C

בזירת גיוסי ההון בתעשיית הבלוקצ'יין והמטבעות הדיגיטליים צוינה ב-25 באוגוסט אבן דרך, כשנפתחה בארה"ב ההנפקה של חברת INX Limited הישראלית, שאותה מוביל השותף המייסד שי דתיקה. כפי שדיווחנו ב"גלובס", זוהי ההנפקה הראשונה אי-פעם של סקיוריטי טוקן - מטבע דיגיטלי הנסחר כנייר ערך - שנעשתה באישורה של רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC).

על פי INX, מכירת המטבעות הדיגיטליים ב-IPO שלה תהיה פתוחה למשקיעים למשך שנה, אבל בחברה מעריכים כי בפועל, ההנפקה תושלם עוד לפני סוף 2020. אם תעמוד ביעד, מצפה לחברת הבלוקצ'יין הצעירה אתגר גדול אף יותר: הקמת הבורסה הדיגיטלית שלשמה נועד גיוס ההון. דורון כהן, שותפו של דתיקה להקמת INX, הוא גם הבעלים של חברת הייעוץ A-Labs, שמבצעת את החיתום בהנפקה של INX. אם יגויס בהנפקה סכום היעד המקסימלי של 117 מיליון דולר, צפויה איי-לאבס לגזור ממנה קופון של 8 מיליון דולר.

ובינתיים בזירה המקומית, בשבוע שעבר הסתיים קמפיין מימון ההמונים של בורסת הקריפטו הישראלית הקטנה Bit2C בהובלתו של אלי בז'רנו, שהשלימה בו גיוס של 1.28 מיליון שקל, מתוך יעד מקסימלי של 4 מיליון שקל. הגיוס של ביטוסי נעשה באמצעות פלטפורמת מימון ההמונים PipelBiz, ובסך הכל השתתפו בו 468 משקיעים.

לדברי בורסת הקריפטו, גיוס ההון נועד לממן בין השאר את פעילותה השוטפת, פיתוח ושדרוג של פלטפורמת המסחר שלה, הוצאת רישיון נותן שירותים בנכס פיננסי, וכן פיתוח אפליקציית ארנק דיגיטלי. ביטוסי ציינה בקמפיין כי היא "מקדמת את עתידה הפיננסי ופועלת לקראת הנפקה בבורסה בישראל בשנים הקרובות ויציאה לשוק בארה"ב". בפנייה שלו במייל למשקיעים כתב בז'רנו: "למרות שידעתי שאנחנו נגיע ליעד הגיוס בקלות, הופתעתי מהיקף ההתגייסות לקמפיין מתוך קהילת המטבעות הדיגיטליים ולקוחותינו".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.