הגלאים של יחיאל ספקטור חזרו לבורסה בת"א

חברת טכנולוגיות גילוי אש וגזים גייסה 27 מיליון שקל בהנפקת מניות ראשונית • מי שיהפוך לבעל עניין בעקבות השלמתה הוא בעלי השליטה בחברת קרסו מוטורס וקרסו נדל"ן

יחיאל ספקטור, בעל השליטה בחברת F&G / צילום: איל יצהר, גלובס
יחיאל ספקטור, בעל השליטה בחברת F&G / צילום: איל יצהר, גלובס

כחמש שנים לאחר שמכר את חברת ספקטרוניקס לידיה של חברת אמרסון האמריקאית תמורת כ-100 מיליון דולר, יחיאל ספקטור חוזר לבורסה, עם הבטחת גיוס בהיקף 27 מיליון שקל לחברת "טכנולוגיות גילוי אש וגזים" (F&G detection). גיוס זה, שבוצע במסגרת הנפקת מניות ראשונית (IPO), נעשה לפי שווי חברה של כ-150 מיליון שקל "לפני הכסף", ואת ההנפקה הובילה חברת אקטיב חיתום.

במסגרת ההנפקה קיבלו המשקיעים גם שתי סדרות של אופציות ללא תמורה, ומי שיהפוך לבעל עניין בעקבות השלמתה הוא יואל קרסו, מבעלי השליטה בחברת קרסו מוטורס וקרסו נדל"ן.

קרסו, שהיה גם בעל עניין בחברת ספקטרוניקס, העניק ל-F&G הלוואה המירה בשלב מוקדם של פעילותה, שהומרה למניות החברה, כך שהוא צפוי להחזיק כ-10% מההון לאחר ההנפקה.

את F&G, המפתחת גלאי להבה ואש, הקים ספקטור, המשמש כיו"ר שלה, לפני קצת יותר משלוש שנים, והיא צפויה להתחרות בפעילותה מול ספקטרוניקס, העוסקת בפיתוח גלאי אש וגז.

בדוחותיה הכספיים לסיכום המחצית הראשונה של השנה, שפורסמו במקביל להשלמת הגיוס, F&G הציגה שיפור משמעותי במכירותיה, שהתקרבו ל-2.5 מיליון שקל, לעומת כ-800 אלף שקל במחצית המקבילה, "למרות חודשים אפריל ומאי, שבהם כמעט ולא הייתה פעילות עקב השפעת נגיף הקורונה". כן היא צמצמה את הפסדיה לתקופה זו ב-37%, לכ-6 מיליון שקל.

תביעות הדדיות בין ספקטור לאמרסון

את כספי ההנפקה מייעדת F&G לפיתוח עסקיה, מימון פעילות המו"פ שלה, הרחבת מערך השיווק וכן לפיתוח מוצרים חדשים, "בעיקר גלאי גז אופטיים לטווחים קצרים".

טיוטות התשקיף שפורסמו לקראת ההנפקה חשפו סכסוך בין אמרסון לספקטור, וכמה שנים לאחר שספקטור הגיש תביעה נגד אמרסון בטענה כי לא עמדה בחלק מהתחייבויותיה במסגרת רכישתה של ספקטרוניקס, בחודשים האחרונים הגישה אמרסון תביעה של 11 מיליון שקל נגד ספקטור, בה העלתה שלל טענות לגבי התנהלותו בעקבות הקמת F&G.

הנפקתה של F&G ממשיכה רצף לא קטן של הנפקות אקוויטי ראשוניות (IPO) הנרשם בבורסה בחודשים האחרונים, חרף משבר הקורונה.

במסגרת זו, בימים האחרונים השלימה חברת האשראי הצרכני מימון ישיר גיוס של כ-140 מיליון שקל, אחרי שש הנפקות אקוויטי חדשות שבוצעו במחצית הראשונה של השנה, שתיים מהן טרם משבר הקורונה וארבע נוספות לאחר התאוששות השוק מהמשבר. עוד אחת בוצעה בחודש יולי.

כעת על הפרק עומדות לא מעט הנפקות אקוויטי נוספות. בין אלו הנמצאות בשלבים מתקדמים יחסית ניתן לציין את חברת מספנות ישראל, העשויה לצאת בגיוס כבר בימים הקרובים, וכן חברת אאורה ריט והשותפות המוגבלת יוניקורן טכנולוגיות, שפרסמו מוקדם יותר השבוע טיוטות תשקיף.