אסתר חיות | ניתוח

בלי ניסיון בתקשורת: יועץ תקשורת שלישי בשנתיים לנשיאה חיות

עו"ד הושע גוטליב שימש כראש המטה של שרת המשפטים לשעבר לבני וכיועץ משפטי במערכת הביטחון אך חסר ניסיון בייעוץ תקשורתי • תפקיד היועץ לנשיאת העליון שנוצר לפני כשנתיים ושעלות שכרו עומדת על 34 אלף שקל, לא הביא לשינוי בהתנהלות התקשורתית של העליון, וכלל לא ברור על מה הוא מופקד

אסתר חיות / צילום: ברני ארדוב וואלה
אסתר חיות / צילום: ברני ארדוב וואלה

מדוע נשכר לתפקיד יועץ התקשורת של נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, אדם שהוא חסר כל ניסיון בייעוץ תקשורתי? ומה בעצם עושה יועץ התקשורת של נשיאת העליון שעלות העסקתו מגיעה ל-34 אלף שקל? אלה הן שתיים מהשאלות שעולות לאחר שהתברר כי עו"ד אביב שמידר, יועץ התקשורת של חיות בשנה וחצי האחרונות, יוחלף בימים הקרובים בעו"ד הושע גוטליב.

"הנשיאה מודה לעו"ד שמידר על עשייה פורייה במשך שנה וחצי שבהן מילא את התפקיד במסירות ובהצלחה ומאחלת לו הצלחה רבה בהמשך הדרך", נמסר ביום שני מטעמה של הנשיאה חיות שהודיעה על כניסתו לתפקיד של יועץ התקשורת החדש. עו"ד גוטליב הוא כבר השלישי שממלא את התפקיד בשנתיים האחרונות. 

יועץ התקשורת החדש של נשיאת בית המשפט העליון, עו"ד גוטליב, מביא עימו ניסיון משפטי עשיר והרזומה של מרשים לכל הדעות. אולם הוא חסר ניסיון בייעוץ תקשורתי או בדוברות. הוא למד בהרווארד, התמחה אצל שופט ביהמ"ש העליון, מני מזוז, שימש כראש המטה של שרת המשפטים לשעבר, ציפי לבני, ועד לאחרונה שימש  כיועץ משפטי באחד מגופי מערכת הביטחון (ראו מסגרת). 

עו"ד הושע גוטליב / צילום: רוני שיצר
 עו"ד הושע גוטליב / צילום: רוני שיצר

תפקיד המנוגד לאתוס של העליון

כדי להבין את סוגיית יועצי התקשורת בלשכתה של נשיאת העליון חיות צריך לחזור ליוני 2018, אז לראשונה בתולדותיה שכרה המערכת את שירותיו של יועץ תקשורת שתפקידו לסייע לנשיאת בית המשפט העליון בהיבטים הנוגעים לתדמיתה הציבורית של מערכת בתי המשפט ומעמדה בפני הציבור. עלות העסקתו של יועץ התקשורת של הנשיאה חיות נאמדה ב-34 אלף שקל בחודש. מדובר במשכורת של 25 אלף שקל בחודש, ונלווים לה תנאים סוציאליים שונים המעמיסים 9,000 שקל נוספים בחודש לעלות ההעסקה.

ההחלטה של הנשיאה חיות לשכור יועץ תקשורת מקצועי ואישי במשרת אמון עמדה במידה רבה בניגוד לאתוס של בית המשפט העליון - אתוס שלפיו השופטים, המורמים מעם, "מדברים" אל הציבור רק באמצעות פסקי הדין וההחלטות שהם נותנים, או לכל היותר בהרצאות שהם נושאים מפעם לפעם בכנסים ובאירועים שונים. את התיווך היחידי בין השופטים לתקשורת ולציבור עשתה עד אז מערכת הדוברות של השופטים שבראשה עומדת מזה עשור, אילת פילו.

אלא שחיות הגיעה לכאורה למסקנה כי האתוס הנושן הזה הוא כבר לא רלוונטי, וכי הוא לא יכול להתקיים בעולם של רשתות חברתיות, של שיח ציבורי תזזיתי, של מתקפות שבועיות מצד הפוליטיקאים המשפיעים ביותר על העליון, על שופטיו ועל פסיקותיו. הנשיאה הבינה שהזמנים השתנו, שהשופטים כבר לא יכולים להרשות לעצמם את הלוקסוס של לשבת במגדל השן ולהתייחס אל התקשורת כאל מטרד - לוקסוס שהביא לכך שבית המשפט העליון הפך לשק החבטות של הפוליטיקאים מהימין בדרכם לקושש אהדה בקרב ציבור המצביעים הפוטנציאלי שלהם.

סטטיות בהתנהלות התקשורתית

המהלך של חיות למנות יועץ תקשורת נראה, אם כן, כחכם ואפילו מתבקש. אולם ההבטחה הכזיבה. ליועץ הראשון במשרה שמוגדרת כ"משרת אמון" נבחר חי לוגסי, ששימש בעברו כדובר אלוף פיקוד הצפון אלוף גדי איזנקוט, כראש ענף מבצעים בחטיבת דובר צה"ל ובשלוש השנים שקדמו למינויו כדובר חיל האוויר. אולם לוגסי כיהן בתפקיד תקופה קצרה - מיוני 2018 ועד 31 בינואר 2019 - אז הוא פרש מ"אילוצים משפחתיים" והוחלף על ידי עו"ד אביב שמידר.

עו"ד שמידר הוא בוגר התוכנית למצטיינים של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן, והוא שימש בעבר ראש דסק חדשות בעיתון "הארץ". חלפו עוד כשנה וחצי וכעת מוחלף שוב יועץ התקשורת של חיות, ובמקומו של עו"ד שמידר יבוא עו"ד גוטליב.

בתקופה שמאז שהחלו להיות מועסקים יועצי תקשורת של הנשיאה, לא נצפה שינוי גדול, אם בכלל, בהתנהלות התקשורתית של בית המשפט העליון. הנשיאה חיות אמנם נפגשת מעת לעת עם עיתונאים, אבל, ככלל, שופטים לא מתראיינים בתקשורת וגם לא מקיימים שיחות רקע או תדרוך עם עיתונאים. מערכת המשפט ממשיכה למעט מאוד ליזום פרסומים תקשורתיים. הרוב המוחלט של מערכת היחסים בין עיתונאים לבין המערכת - הפצת פסקי דין והחלטות, לתגובות לשאילתות של התקשורת, ארגון והיערכות של דיונים תקשורתיים וכו' - ממשיך להיעשות באמצעות מערך הדוברות.

לכן, לא לגמרי ברור מה מהות תפקידו של יועץ התקשורת של נשיאת בית המשפט העליון ולשם מה הציבור משלם את משכורתו.

"יועץ התקשורת בקושי דיבר"

ההודעה של דוברת הנהלת בתי המשפט על כך שבימים הקרובים יסיים עו"ד שמידר את תפקידו ויחליף אותו בתפקיד עו"ד גוטליב זכתה לתגובות ציניות למדי של כתבים ופרשנים לענייני משפט.

אחד מכתבי המשפט בכלי תקשורת מוביל, קולגה שלנו, אמר ל"גלובס", כי: "אין לי מושג מה באמת היה תפקידו (של יועץ התקשורת של נשיאת בית המשפט העליון). נפגשתי עם עו"ד שמידא מדי פעם בבית המשפט העליון כשהייתי מסתובב שם. לא נפגשנו באופן יזום. הוא לא עזר לי בעניינים הקשורים בבית המשפט העליון אלא הפנה אותי לדוברת איילת פילו. פעם אחת או פעמיים, בעקבות שאילתות ששאלתי, הוא הצטרף לשיחת טלפון עם פילו. היה נוכח בשיחות רקע שערכתי אבל בקושי דיבר".

כתב משפט נוסף מחזק את דבריו. "עד היום אין לי ממש מושג מה יועץ התקשורת של חיות עשה שם", אמר הכתב ל"גלובס". "ראיתי אותו כשהוא ליווה את הנשיאה מדי פעם בכנסים פומביים. מעבר לכך כל התקשורת שלי עם הנשיאה הייתה באמצעות הדוברות ואיילת פילו בראשה".

"אין יוזמות בתחום התקשורתי"

כתב משפט בכלי תקשורת אחר אמר ל"גלובס" כי: "לא הייתה לי יותר מדי אינטראקציה עם יועץ התקשורת, עו"ד שמידר. ידעתי שיש תפקיד כזה ושהוא מחזיק בו, הוא הגיע, לדעתי, עם ניסיון בתחומי המשפט ואף התקשורת אבל זה לא משהו שמורגש ברמת בעבודה השוטפת, כמו למשל באגפי הדוברות של משרדי ממשלה". הכתב מעיד כי "כן היו פניות לתגובה שנענו תמיד בנימוס ובענייניות - אבל ככול שזה נוגע ליוזמות, לתחושתי, בעליון בכללי ובתקופה האחרונה בפרט לא היה שינוי. אין יוזמות כמעט, אם בכלל, בתחום התקשורתי".

כתבת משפט בכלי תקשורת נוסף, אמרה ל"גלובס" כי עו"ד שמידר פעל כשידיו קשורות ומלכתחילה לא היו לו סיכוי להצליח בתפקיד. "אני חושבת שהתפקיד שלו בעייתי מאוד. אי אפשר להצליח בו, ולדעתי זה לא מקרה שתוך שנתיים וחצי עזבו שני אנשים", ציינה. "הרי הוא לא יתדרך נגד גורמים שתוקפים את בית המשפט העליון, הוא לא יוציא ספינים, ולא יעשה דברים כאלה, כי זה לא ראוי שביהמ"ש העליון יעשה דברים כאלה. וגם, לא תקבל שיחות רקע עם שופטים על החלטות שלהם. אז בלי כל הדברים האלה - לא ברור איזה כלים יש ליועץ תקשורת של הנשיאה". לדברי כתבת המשפט, "בלי ספינים, בלי תדרוכים, בלי הדלפות, אפילו בלי (יכולת) לשלוח את השופטים להתראיין - מה הוא יכול לעשות?". 

היועץ החדש: יוצא הפרקליטות שעבד עם שלושה שרי משפטים 

יועץ התקשורת החדש של נשיאת בית המשפט העליון, עו"ד הושע גוטליב, מתגורר בירושלים. הוא בעל תואר שני במשפטים מטעם אוניברסיטת הרווארד, ותואר ראשון במשפטים מטעם אוניברסיטת תל אביב, אותו סיים בהצטיינות. בנוסף, הוא שימש כחבר מערכת כתב העת של הפקולטה למשפטים "עיוני משפט".

עד לאחרונה שימש  עו"ד גוטליב כיועץ משפטי באחד מגופי מערכת הביטחון. בפברואר 2016 הוזכר עו"ד גוטליב כמועמד לתפקיד מזכיר הממשלה, אך הוא לא נבחר לתפקיד. קודם לכן, בשנים 2013-2015 שימש עו"ד גוטליב כראש המטה ויועץ בכיר לשרת המשפטים והממונה על המו"מ עם הפלסטינים דאז, ציפי לבני.

בין השנים 2010-2013 שימש עו"ד גוטליב כמרכז הוועדה הציבורית לבדיקת האירוע הימי של משט הספינה הטורקית, "המרמרה", במשרד ראש הממשלה. הוועדה עסקה במשט הטורקי לרצועת עזה, שנחסם על ידי צה"ל, ולאחר מכן בהתאמת מנגנוני החקירה בישראל לדין הבינלאומי.

במשך שנתיים כיהן עו"ד גוטליב כיועץ "כנסת ממשלה וחקיקה" וכמרכז ועדת השרים לחקיקה ולאכיפת החוק בלשכת שרי המשפטים, פרופ' דניאל פרידמן ופרופ' יעקב נאמן ז"ל.

בין השנים 2006-2007 היה עו"ד גוטליב עוזר לפרקליט המדינה במחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות המדינה. שנתיים לפני כן ביצע התמחות בלשכת היועץ המשפטי לממשלה דאז, שופט בית המשפט העליון (כיום) מני מזוז.

בנוסף, שימש עו"ד גוטליב כעוזר מחקר לפרופסור אשר מעוז בתחום המשפט החוקתי, כעוזר הוראה לפרופ' אריה אדרעי, וכחבר המשלחת של מרכז-על על-שם צגלה למחקר בינתחומי של המשפט למכוני מקס פלאנק בהמבורג ובהיידלברג.

"התפקיד נוצר לנוכח האתגרים בתחום הניו-מדיה"

הרשות השופטת מסרה בתגובה: "בראשית כהונתה כנשיאת ביהמ"ש העליון החליטה השופטת אסתר חיות למנות יועץ תקשורת במשרת אמון בלשכתה, לנוכח האתגרים הקיימים בתחום זה, בעיקר בתחום הניו-מדיה, ועל מנת לסייע לה בכל ההיבטים התקשורתיים הכרוכים בשמירה וקידום תדמיתה הציבורית של מערכת בתי המשפט. זאת, תוך תיאום עם מערך הדוברות וההסברה של מערכת בתי המשפט. המשרה אושרה בתחילת שנת 2018 על פי כל הנהלים במסגרת ועדת שירות בראשות נציב שירות המדינה דאז, ולאחר מכן קיבלה תוקף בהחלטת ממשלה.

"כפי שפורסם בעבר, חי לוגסי ביקש לסיים את תפקידו מנסיבות אישיות משפחתיות; עו"ד אביב שמידר סיים תפקיד לאחר קדנציה של שנה וחצי. עו"ד הושע גוטליב נבחר לתפקיד במשרת אמון בשל ניסיונו העשיר בייעוץ, בין היתר, בתחום התקשורת בשירות הציבורי, כעוזר וכראש מטה בלשכות של שלושה שרי משפטים.

"המשרה מוגדרת כמשרת אמון מקצועית בטווח הדרגות 41-43 וקביעת השכר בתוך טווח זה מתבצעת פרטנית. לקבלת פרטים בנוגע לשכר ניתן לפנות לפי חוק חופש המידע". 

עו"ד הושע גוטליב

גר בירושלים. בעל תואר שני במשפטים מאוני' הרווארד ותואר ראשון מאוני' ת"א ● עד לאחרונה שימש  כיועץ משפטי במערכת הביטחון ● בעברו כיהן כעוזר לפרקליט המדינה במחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות וכראש המטה ויועץ בכיר לשרת המשפטים לשעבר, ציפי לבני ● במשך שנתיים כיהן  כמרכז ועדת השרים לחקיקה ולאכיפת החוק בלשכת שרי המשפטים, פרופ' דניאל פרידמן ופרופ' יעקב נאמן ז"ל