המרכזים הפתוחים מכים את הקניונים: עלייה דו ספרתית בפדיונות באוגוסט

מנתוני חברת ריס לחודש אוגוסט עולה כי הפדיונות במרכזים הפתוחים גדלו ב-11.3% בעוד שבקניונים הם דווקא נשחקו• קבוצת ביג, שמרכזיה מציגים עלייה בפדיונות של 6% לעומת אוגוסט שעבר, בולטת לחיוב בהשוואה לעזריאלי ומליסרון

הציבור מצביע ברגליים אל מרכזי הקניות הפתוחים גם בחודש אוגוסט, בזמן שפדיונות הקניונים ממשיכים להישחק. נתוני חברת ריס שהגיעו לידי "גלובס" משקפים המשך גידול בפדיונות מרכזי הקניות הפתוחים בחודש אוגוסט, לצד הימשכות השחיקה בפדיונות הקניונים לעומת החודש המקביל אשתקד, אך הם מציירים תמונה אופטימית בהרבה לעומת הירידה החדה בשוק שנרשמה בחודש יולי.

מהנתונים של ריס, שמתבססים על מדגם של 1,925 חנויות בעיקרן בתחום האופנה, עולה כי מרכזי הקניות הפתוחים (פאוור סנטרס) רושמים גידול של כ-11.6% בפדיונות המצטברים לסך של כ-96 מיליון שקל, זאת לעומת שחיקה של כ-5% בפדיונות הקניונים האזוריים עם ירידה סך של כ-191 מיליון שקל במהלך אוגוסט לעומת אוגוסט המקביל אשתקד (לא כולל הפדיונות של ה-31 באוגוסט).

תצוגת הכוח של הפאואר סנטרס
 תצוגת הכוח של הפאואר סנטרס

עזריאלי עם שחיקה של 7%

וכיצד נראית מפת הפדיונות בחלוקה לקבוצות מרכזי הקניות הגדולות? קבוצת ביג בניהולו של חי גאליס מציגה את המגמה החיובית ביותר גם החודש, כשמרכזיה מציגים עלייה בפדיונות של 6% לעומת אוגוסט המקביל אשתקד.

מרכזי הקניות הבולטים שהובילו את ביג לנתון החריג הזה ביחס לשאר הענף, הם מרכז ביג קריות, שמציג צמיחה בפדיון של כ-24%, קניון ביג פאשן בית שמש וביג קריית גת, שמציגים כל אחד גידול של כ-20% בפדיונות לעומת אוגוסט המקביל אשתקד.

בנוסף להם, שני מרכזי קניות בולטים בקבוצה הם ביג פאשן דנילוף טבריה, עם צמיחה של 4.63% בניגוד למגמת השחיקה בקניונים, וביג רגבה עם עלייה של כ-18%, כשאגב, מחר צפויה לצאת ביג במכרז מוסדי בהיקף של קצת יותר מ-400 מיליון שקל לשני המתחמים הללו.

קבוצת מליסרון בניהול אופיר שריד מצליחה לשמור על יציבות במהלך חודש אוגוסט עם שחיקה מינורית יחסית בפדיונות של פחות מאחוז (0.65%). מי שמציגה מגמה שלילית בחודש הזה היא דווקא קניוני עזריאלי בניהולו של ארנון תורן, שרושמת לפי ריס, שחיקה בפדיונות של קרוב ל-7% לעומת אוגוסט המקביל אשתקד.

אופטימיות קלה, עד לסגר הבא

התמונה הזו בסך הכל מעודדת עבור ענף הקניונים והרשתות, לאחר ש"הגל השני" של התפשטות וירוס הקורונה בישראל פגע במכירות חודש יולי, אשר הביא לירידה חדה של כ-17% בממוצע הארצי לעומת יולי אשתקד.

זאת בעוד שדווקא החודשים מאי ויוני נתנו זריקת מרץ לענף, כשהפדיונות בהם היו גבוהים יחסית ואפשרו לרשתות האופנה להציג תוצאות חיובית ברבעון השני של 2020.

בכל אופן, בענף ממשיכים למעשה ליהנות מהמציאות שבה רוב הישראלים בילו את חודש אוגוסט בישראל בשל המגבלות על טיסות ליעדים רבים לחו"ל בשל וירוס הקורונה, כשנראה כי מדובר במציאות שתימשך גם בחודשים הבאים אם לא בשנה הקרובה לפחות.

במקביל, גם היקפי המכירות של שחקניות דוגמת אמזון בתחום המסחר המקוון עדיין מוגבלים משום שהמשלוחים שלה לארץ נותרו גבוהים במיוחד, כך שנראה שלפחות במציאות שבה אין סגר כולל נוסף, לענף יש בכל זאת סיבה לשמור על אופטימיות.