האם כל אירופה ירוקה מקורונה, ורק ישראל אדומה?

האם כל מדינות אירופה כבר ירוקות כמו שטוען לפיד? לא בטוח • מדריך לשימוש בצבעים בימי הקורונה • "המשרוקית של גלובס"

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

"ראש הממשלה פשוט עומד בטלוויזיה ואומר נתונים לא נכונים", אמר יאיר לפיד לאריה גולן בכאן ב', ומיד אמר נתונים לא נכונים משלו. ליתר דיוק, חצי נכונים. על הפרק עמדה התמונה האופטימית שבנימין נתניהו נוהג לצייר בנוגע לטיפולו בקורונה - תמונה שהיא לפעמים ורודה מדי. "הבעיה של נתניהו היא שאפשר לעשות על זה נתונים השוואתיים", לפיד המשיך. מנהיגי ניו זילנד, פינלנד, גרמניה, צרפת - "כולם טיפלו במשבר הרבה-הרבה יותר טוב מנתניהו. אנחנו מדינה אדומה בזמן שכל אירופה ירוקה".

ישראל בקיץ 2020 מצטיירת ללפיד כמו אבטיח: אדום בפנים, ירוק בחו"ל. זה דימוי יפה, אבל המציאות היא לא שחור ולבן.

כששאלנו את לפיד על מה הוא מתבסס, קיבלנו בתשובה את מפת התחלואה בקורונה באתר הניו יורק טיימס. "עד לאחרונה כל אירופה הייתה ירוקה", הוא הסביר, וגם כעת "חוץ משתי מדינות, אירופה אכן ירוקה".

אדום-זה-בעיני-המתבונן
 אדום-זה-בעיני-המתבונן

ובאמת, ביום חמישי שעבר רק ספרד ומולדובה היו צבועות שם באדום כהה. אבל יש שתי בעיות. הראשונה היא שהמפה משתמשת בסולם גוונים: מדינה לא-אדומה יכולה להיות כתומה או צהובה. הבעיה השנייה והעיקרית: הצבעים במפה מבטאים את שיעור מקרי הקורונה המאומתים בשבוע החולף: אדום פירושו יותר מ-14 מקרים ל-100 אלף נפש. זאת לא המשמעות הרווחת של הביטוי "מדינות אדומות".

ההבחנה בין מדינות אדומות לירוקות נוגעת בדרך כלל למגבלות על הבאים מחו"ל: ירוק פוטר את המגיעים מהחובה להיבדק לקורונה או להיכנס לבידוד. זאת משמעות הסיווג בפרסומי משרד הבריאות בישראל. ממשלות אחרות אימצו את השיטה בהבדלים קלים: בצ'כיה יש אדום וירוק; בנורבגיה ובהונגריה גם צהוב; באירלנד מציינים ירוקות ו"כל השאר"; ובבריטניה אין מפתח צבעים.

אין שתי רשימות זהות, אבל מצאנו קווים משותפים. ראשית, בכל הרשימות שמצאנו ישראל באמת אדומה. אפילו ברשימה הישראלית, משום מה. שנית, בכל הרשימות למעט ההונגרית יש גם הרבה מדינות אירופיות אדומות. פופולריות במיוחד: רומניה, צרפת, צ'כיה וספרד. כמה דוגמאות תמצאו בטבלה שצירפנו.

בשורה התחתונה: דברי לפיד חצי נכונים. המונח "מדינה אדומה" מציין לרוב מדינה שהנכנסים ממנה נדרשים לבידוד. לכל ממשלה יש רשימה אדומה אחרת. כל הרשימות שבדקנו כוללות את ישראל, אבל גם מדינות אירופיות.

תחקיר: אוריה בר-מאיר