כסף זה לא הכל במשבר הקורונה: באיחוד האמירויות שמו דגש על הפחתת הרגולציה

לפי מחקר של ארגון להב, במדינת המפרץ שמו דגש על מיוחד על סיוע לעסקים קטנים ובינוניים • עיקר התמיכה התבטא בהנחות בתשלומי מסים, בדחיית תשלומים ובהלוואות בערבות מדינה, ולא בתמיכה ישירה

ראש המל"ל מאיר בן שבת עוזב את האיחוד בתום ביקור המשלחת הישראלית־אמריקאית / צילום: Nir Elias, Associated Press
ראש המל"ל מאיר בן שבת עוזב את האיחוד בתום ביקור המשלחת הישראלית־אמריקאית / צילום: Nir Elias, Associated Press

"הדגש בסיוע באיחוד האמירויות ניתן על הקלות בנטל הרגולטורי על עסקים קטנים ובינוניים, בעוד שהחבילה הישראלית סיפקה דגש על פיצוי ישיר והלוואות בערבות מדינה" - כך עולה ממחקר שערך ד"ר רובי נתנזון, היועץ הכלכלי של להב, לשכת ארגוני העצמאים בישראל, בעקבות הסכם הנורמליזציה (השלום) המתגבש בין איחוד האמירויות לישראל.

למרות ההבדלים העצומים בין כלכלת ישראל לכלכלת איחוד האמירויות - הן בעושר והן במבנה המשק, אפשר ללמוד לא מעט מהתבוננות בצעדים שנקט האיחוד בתקופת הקורונה.  

לדברי נתנזון, הפערים בין תוכניות הסיוע דרמטיים. "באופן כללי, ניתן לראות כי תוכנית הסיוע של איחוד האמירויות למשק הקומי מהווה 16.9% מהתמ"ג במדינה. לעומת זאת, תוכנית הסיוע הישראלית מהווה 6.3% מהתמ"ג בלבד". נתנזון מסביר שבאיחוד האמירויות הצליחו לספק תוכנית כלכלית סדורה לשנת 2020 עוד בתחילת המשבר, בעוד שהמועדים בהם חולקו התקציבים בישראל היו מאוחרים יותר והם ניתנו בצורה הדרגתית.

מהמחקר עולה, כי התוכנית הישראלית כוללת קהלים רחבים יותר ושמה דגש נרחב יותר על סיוע ותמיכה ישירה בעסקים בצורה של מענקים, בעוד שהתוכנית של איחוד האמירויות מסתפקת בהנחות בתשלומי מסים, דחיית תשלומים והלוואות בערבות מדינה. התוכנית באמירות כוללת הפחתה או דחיית תשלומים רבים למדינה, כמו אגרות או דמי רישום. 

הבנק המרכזי של איחוד האמירויות (CBUAE) אישר באפריל תוכנית תמיכה כלכלית בסך כ-70 מיליארד דולר לאזרחים ולעסקים, אשר נפגעו ממשבר הקורונה. בנוסף, עוד בחודש מרץ הממשלה אישרה תוכנית נוספת בסך 4.4 מיליארד דולר.

בין היתר, התוכנית כוללת השעיה של גביית קנסות אדמיניסטרטיביים, מתן הנחה של כ- 50% על ערבויות בנקאיות, הפחתה של דמי אשרות עבודה ועמלות עבודה עבור עסקים שמעסיקים פחות משישה עובדים. בנוסף, הוצעו הלוואות בסך 13.6 מיליארד דולר ללא ריבית ואושרה הארכה של חודש להגשת החזרי מע"מ ותשלומי מסים.

בתחום התיירות והבידור הוארכה התקופה לזכאות להחזר כספי על סך 50% מתשלום הארנונה למפעלים ולמסעדות בין החודשים יולי ועד לדצמבר 2020. בנוסף, הוחלט על הקפאת תשלומי העמלות על דירוגי מלונות, מכירת כרטיסים ואישורים ממשלתיים שונים הקשורים לתחום הבידור.

בתחום הסחר הבינלאומי הופחתו קנסות בגין אירועי מכס בשווי של 80% מערך הקנס ומתן אפשרות לתשלום מכס במספר תשלומים. בענף הבניין נקבעה מדיניות של זירוז תשלומים לקבלנים והחזרי ערבויות כספיות לפעילות בנייה. בתחום החינוך  ניתן פטור מתשלום דמי חידוש רישיון מסחרי וחינוכי לבתי ספר פרטיים עד סוף השנה ובתחום הבריאות זורזו תשלומים לבתי חולים פרטיים.

בנוסף, הוחלט על ביטול תשלום הקנסות לחידוש רישיונות מסחריים, לפטור עסקים קטנים מעמלות על הנחות ומבצעים מיוחדים, לבטל את הדרישה לשלם מקדמה של 25% עמלות במתן שירותים ממשלתיים, הפחתת העמלות על מסמכי מכס וביטול קנסות בגין תשלום מאוחר של דמי השירות הממשלתיים. באבו דאבי, למשל, אושרה תוכנית סיוע לעסקים שכללה הנחות של 15%-25% ברישום של עסקים.

כמו כן, הציעה אבו דאבי תוכנית סיוע לעסקים קטנים ובינוניים בסך 800 מיליון דולר, שכוללת השעיית דמי רישום נדל"ן עד סוף שנת 2020, הפחתת דמי חכירה של קרקע תעשייתית בכ-25%, השעיית דמי תיירות ותשלומי ארנונה עבור ענפי תיירות ובידור עד סוף שנת 2020.

לדברי נשיא להב, עו"ד רועי כהן, "בזמן משבר הקורונה, סיפקה איחוד האמירויות צעדים הקשורים להפחתת הנטל הרגולטורי על עסקים קטנים ובינוניים ולהקלות בתשלומי עמלות ואגרות ולא בהכרח במתן פיצוי ישיר כפי שהיה נהוג בישראל, כמו למשל: הלוואות בערבות מדינה ללא ריבית, דחיית תשלומי מע"מ ותשלומי מסים, מתן החזר כספי של 50% בארנונה ועוד.

"איחוד האמירויות הצליחה לספק תוכנית כלכלית סדורה לשנת 2020 עוד בתחילת המשבר, והצליחה לספק יציבות למגזר העסקי, בעוד התוכניות בישראל משתנות באופן תדיר ומוצגות באיחור בצורה של 'טלאי על טלאי' ולא מענה רציף ומקצועי לטווח הארוך".