גוגל מגלגלת את עלויות המס בבריטניה, בטורקיה ובאוסטריה אל המפרסמים, ומעלה את מחירי פרסום

גוגל הודיעה על עלייה במחירי הפרסום בבריטניה, בטורקיה ובאוסטריה - מדינות בהן הטילה הממשלה מס על ענקיות הטכנולוגיה • המס החדש ישפיע גם על השוק הישראלי שמשקיע לפי הערכות כשני מיליארד שקל בשנה על פרסום בחו"ל

גוגל / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
גוגל / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מה עושה גוגל כשבשווקים מסוימים בעולם מטילים מס על ענקיות הטכנולוגיה? מגלגלת את המס על המפרסמים. היום (ג') קיבלו חברת המדיה והמפרסמים הודעה מגוגל לפיה החל מתחילת נובמבר תתחיל החברה לגבות עמלות חדשות על המודעות המוצגות בבריטניה, בטורקיה ובאוסטריה.

העמלה על מודעות לשוק הטורקי והאוסטרי יתייקרו ב-5% והמודעות שיוצגו בבריטניה יתיקרו ב-2%. סיבה לייקור הוא מס שמתחילות לגבות מדינות אלו מענקיות הטכנולוגיה אותו מבקשת גוגל לגלגל על המפרסמים.

בבריטניה למשל הוחלט למסות את הפלטפורמות שעוסקות במנועי חיפוש, ברשתות חברתיות ובאיקומרס - כלומר: גוגל,פייסבוק, אמזון ודומיהן. לחוק החדש מצורפת גם ההערכה כמה שווה המס בסך 2% לקופת הבריטים: על פי ההערכה ההכנסות לקופת המדינה הבריטית מהמס יעמודו ב-2019-2020 על כ-80 מיליון פאונד (מתייחס בעיקר ל-2020) וב-2021 יגיע ההכנסות מהמס לכ-280 מיליון פאונד.

על פניו ההחלטה איננה נוגעת לחלק גדול מהמפרסמים בישראל, אך בפועל המצב בשוק הפרסום המקומי מורכב יותר. אומנם כשדנים על ההשפעות של גוגל ופייסבוק בשוק המקומי, הדיון נסוב בדרך כלל על ההשלכות ההרסניות שיש לפעילותן על אמצעי המדיה המקומיים, בגלל הנתח הגדל והולך שמקצים מפרסמים לדיגיטל על חשבון מדיות מקומיות בכל הקשור לפרסום בתוך ישראל. אולם בפועל ההשלכות של הפלטפורמות גדולות אפילו יותר: בישראל קיים שוק גדול של מפרסמים המכונה 'אקספורטרים' - מפרסמים שפועלים מול השווקים בחו"ל.

שוק זה מוערך בכשני מיליארד שקל בשנה, והוא למעלה מכפול מהיקף הפרסום שמופנה לפייסבוק על פרסום מקומי. ברור שכפועל יוצא מההחלה, לא כל הפרסום לחו"ל יתייקר - טורקיה ואוסטריה הם שווקים קטנים יחסית ורק בריטניה נחשבת כבר לשוק גדול יותר, אבל המהלך מראה כיצד לגוגל אין בעיה לנער מעליה את המס ולגלגל את הכדור לפתחם של המפרסמים שלא יכולים לעשות דבר מול זה.

סביר להניח שגוגל לא תישאר בזה לבד ופייסבוק, שגם אמורה לשלם מס במדינות אלה, תיישר בקרוב קו ותייקר מחיר.