ג'מבו סטוק | פיצ'ר

"כמה אפשר לראות בקניון חנויות בגדים? היום האופנה אאוט והסטוקים אין"

רועי ונונו, הבעלים ומייסד של רשת הג'מבו סטוק, פותח חנות עשירית בעיצומו של משבר כלכלי ולא חושש מהמתחרה מקס סטוק שנערכת להנפקה בימים אלה • יש לו מסר לקניונים: "הסטוקים הם היחידים שאטרקטיביים"

רועי ונונו / צילום: איגור אוסדצ׳י
רועי ונונו / צילום: איגור אוסדצ׳י

רועי ונונו, הבעלים ומייסד של רשת הג'מבו סטוק, פתח ביום ג' השבוע את החנות העשירית שלו - 500 מ"ר במרכז רוגובין פדרמן בנתניה. אבל, עדיין יש לו שאיפות גדולות.

המתחרה הגדולה שלו היא מקס סטוק, שבשליטת קרן אייפקס וכבר מונה 50 חנויות. מקס סטוק הגישה טיוטת תשקיף ואמורה לצאת לרוד שואו בתקופה הקרובה לקראת הנפקה בבורסה בשווי, שלפי הערכות, ינוע בין 800 מיליון שקל למיליארד שקל. ונונו לעומתה, עדיין נמצא בתחילת דרכו - מה שלא מונע ממנו לחלק ציונים למתחרים, להצהיר שהקניונים מחזרים אחריו ולהצהיר "כמה אפשר לראות בקניון אופנה? קסטרו, זארה, רנואר, בגדים, ועוד בגדים - הקניונים מחפשים משהו שירענן. היום האופנה אאוט והסטוקים אין".

ונונו, 36, בן למשפחת קבלני עפר מחולון שעברה בהמשך להרצליה, החל את דרכו המקצועית בתחום חיי הלילה. משם התגלגל לתחום הסטוק דרך שותפות עם חבר, שהיה בזכיין ברשת אחרת, סופר סטוק. ב-2016 הוא החליט להקים רשת עצמאית משלו - ללא זכיינים.

"בקבלנות הייתי רגיל לשוטף פלוס 90, ופה פתאום ראיתי שנכנס כסף. רוב שחקני הסטוק שנכנסים לתחום, נכנסים עם זכיינים, בלי ברקודים, בלי מלאים, בלי שום יכולת לפקח על האופרציה הזו. אנחנו הקמנו רשת אחידה ומסודרת. אני רציתי רשת שגם אנשים כמוני שגרים בהרצליה פיתוח ואין להם איפה לקנות קרוב לבית יבואו לקנות בה".

ונונו נהנה כמו גם שחקנים אחרים בתחומו מהתגברות הביקושים בתום סגר הקורונה לרכישה של מוצרים הביתה.

לדבריו, את 2020 הוא "צפוי לסכם עם מחזור מכירות שמתקרב ל-70 מיליון שקל", והוא מעסיק בחברה 250 עובדים, מתוכם עשרה עובדי מטה.

לפני כשלושה חודשים הוא פתח את החנות התשיעית שלו בקניון ארנה הרצליה, לאחר רצף של שינויים וטלטלות שעבר המתחם. "בארנה אף אחד לא ציפה שאני אעשה שם אפילו 50 אלף שקל לחודש, ועכשיו אני עושה בחנות הזו פדיון 1.4 מיליון שקל", הוא אומר ומצהיר: "אנחנו עובדים על רווחיות גולמית של 40%, והרווח הנקי שלנו נע בין 8%-11% מהמחזור. אני מאמין שהבעיה של הרשתות הגדולות זה מטה רחב שנוגס מיליונים. אני מנסה לשמור על מטה מסודר, אבל שלא נוגס ברווחיות".

מה גודל החנויות שלכם? כמה אתם פודים למ"ר?
"בין 500 מ"ר עד ל-1,000 למ"ר, הממוצע שלנו לפדיון למ"ר זה כ-1,300 שקל".

זה נתון מאוד יוצא דופן.
"היו פעם מספרים כאלה, אבל השוק השתנה. היום הסטוקים הם היחידים שאטרקטיביים בעולם הקניונים. 90% מהסניפים שלנו פתוחים בשבת, אז יש לשבת משקל משמעותי בפעילות שלנו".

לאיזה גודל פריסה אתם מכוונים?
"המטרה שלנו הייתה להיות בפריסה ארצית סמוך לערים מרכזיות, על הציר המרכזי. השנה נפתח בקריות סניף של 1,200 מ"ר בקניון שער המפרץ שסמוך לאיקאה. עם הפתיחות החדשות שלנו והפתיחה של סניף חיפה נגיע למחזור שנתי של 100 מיליון שקל, וב-2021 נפתח חנויות גם בירושלים, דימונה ואילת. אנחנו כרגע בקשר עם ביג וחושבים לעשות איתם עסקה רחבה, כדי שיתנו לנו את הפריסה שחסרה לנו ואנחנו ניתן להם טראפיק. אני מאמין שזה יכול לצאת לפועל".

כרגע אתם פועלים רק במרכזי קניות פתוחים. יש לכם כוונה להיכנס גם לקניונים?
"אם זה במיקום טוב ומרכזי בתוך הקניון, שיהיה נוח לצאת עם עגלה לאוטו, זה מתאים לי. אני עדיין מאמין בחוויית קנייה שיש בקניונים ושאנחנו יכולים לשדרג קניונים, כמה אפשר לראות אופנה? היום אף אחד לא מחפש להכניס את קסטרו למתחמים, הם מחפשים משהו שירענן. התקופה הזו יצרה הרבה חללים פנויים בקניונים ונוצרו הרבה הזדמנויות לקחת מיקומים טובים בתוך קניונים והם גם מחזרים אחרינו. גם מנכ"לים של קניונים מעזריאלי ומליסרון פונים אליי".

ב-2019 הקימה ג'מבו סטוק גם אתר למכירה מקוונת. "היום אנחנו הרשת היחידה בתחום הסטוק עם אתר אונליין מכירתי, ומועדון לקוחות עם 150 אלף לקוחות רשומים. אני זיהיתי שהשוק הולך לקניות אונליין של נוחות, שגם המוצר יגיע אלייך עד הבית. למקס סטוק אין את זה".

הוא גם מצהיר, כי "בניגוד למתחרים, אצלנו הדגש הוא על איכות. 40% מהמוצרים ברשת אני מייבא מסין שאני בדקתי בעצמי אם המוצר נשבר או לא, עכשיו כשהשמיים סגורים אני מייבא גם מספקים שעבדנו איתם עוד קודם".

אתם לא עובדים עם זכיינים?
"יש הרבה פניות לזכיינות, אנחנו דוחים בנימוס. אנחנו כרגע רוצים לשמור על המתווה של בעלות פרטית. אני הבעלים המלא של החברה".

בנוסף למחלקות של צעצועים, מוצרים לבית, אביזרים לימי הולדת ורהיטים קטנים, ובדומה למתחרה מקס סטוק, גם בג'מבו סטוק ניתן לרכוש גם מוצרי טואלטיקה.

אתם רוכשים יבוא מקביל?
"בטואלטיקה אני אוהב לעבוד עם מותגים. זה מוצר רגיש. מעדיף לעבוד על אחוז רווח נמוך יותר. אני קונה במאות אלפים בחודש, מהספק חורי. כשאני מוכר מוצר לפני הכול אני בודק כמה יעלה לצרכן ובודק אם המחיר יהיה טוב לצרכן. אני כל הזמן מחדש - עכשיו אני הולך להביא ליין של מוצרים לחיות".

בפועל אתם מתחרים גם כמעט בכל סופרמרקט - בנוסף לחנויות הסטוק, ולרשתות כמו דייסו או מיניסו גם לשופרסל או לחצי חינם יש מגוון אדיר של מוצרים לבית במחירים דומים.
"אנחנו מוכרים מוצרים שייצרתי ועיצבתי. הבידול זה העיצובים המיוחדים שאני מביא. זה לא עוד מחברת, זה מחברת בצורה הכי טרנדית שמדברת שמדבר לקהל הישראלי. אני אכתוב על המוצר, 'להגיש באהבה, לפנק, לחבק'. בנוגע לרשתות כמו דייסו ומיניסו הוא אומר: "הרשתות הסיניות והיפניות שנכנסות לפה מתאימות ליפנים, אבל אני יודע מה הייתי קונה לבית שלי שמתאימים לישראלים".

תמכרו גם אופנה?
"אני לא יודע למכור אופנה, אני יודע למכור סטוקים".